Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

Improving the Learning Concentration of Children Aged 4-5 Years Through the Tebona Game Method (Patting Colored Balls) in TK Aisyiyah Bustanul Athfal 3 Bulusidokare


Meningkatkan Konsentrasi Belajar Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Metode Permainan Tebona (Tepuk Bola Warna) di TK Aisyiyah Bustanul Athfal 3 Bulusidokare

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.3541

Keywords:

Learning Concentration, Tebona Games, Early Childhood

Abstract

 This research aims to increase the learning concentration of children aged 4-5 years through the tebona game method (patting colored balls) at Aisyiyah Bustanul Athfal 3 Bulusidoakre Kindergarten. This type of research uses classroom action research (CAR), the design used in this research is the Kemmis and Mc Taggrat model of classroom action research design. The subjects of this research were 10 students in group A3 aged 4-5 years, children. Data collection techniques by means of observation, documentation and interviews. T. Before the action, the concentration percentage only reached 46% in the pre-cycle, 66.5% in cycle 1 and 94.5% in cycle II. So it can be concluded that increasing the learning concentration of children aged 4-5 years through the tebona playing method at Kindergarten Aisyiyah Bustanul Athfal 3 Bulusidokare was declared successful.

Downloads

Download data is not yet available.

References

D. Fitrianingsih and M. Karmila, “Upaya Meningkatan Konsentrasi Melalui Kegiatan Meronce Pada Anak Kelompok B Tk Pamekar Budi Kecamatan Mranggen Kabupaten Demak Tahun Ajaran 2013/2014,” Paudia J. Penelit. Dalam Bid. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 2, no. 2, pp. 92–110, 2017, doi: 10.26877/paudia.v2i2.1643.

C. Candra, Djaelani, and H. Ruli, “Hubungan Antara Konsentrasi Belajar Dengan Kemampuan Menghafal Al-Quran Pada Kelompok B di PAUD Palma, Banjarsari Surakarta,” J. Penelit. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 6, no. 1, pp. 1–7, 2018, [Online]. Available: http://journal.iainlangsa.ac.id/index.php/atfaluna/article/download/771/541

M. P. Manurung and D. Simatupang, “Meningkatkan Konsentrasi Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Penggunaan Metode Bercerita di TK ST Theresia Binjai,” J. Usia Dini, vol. 5, no. 1, p. 65, 2019.

S. H. Khotimah, T. Sunaryati, and S. Suhartini, “Penerapan Media Gambar Sebagai Upaya dalam Peningkatan Konsentrasi Belajar Anak Usia Dini,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 5, no. 1, p. 676, 2020, doi: 10.31004/obsesi.v5i1.683.

Danilo Gomes de Arruda, “ Melatih Konsentrasi Melalui Permainan Sensorimotor Pada Anak Kelompok A Dalam Pembelajaran Masa Kenormalan Baru Di RA Muslimat NU 10 Banit Banat Gresik,” p. 6, 2021.

M. Ambarnianti, “Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Tandur Terhadap Konsentrasi Belajar Anak Kelompok B Di Tk Putra Harapan Bojonegoro,” PAUD Teratai, vol. 2, no. 2, pp. 1–6, 2013.

Nurhusnah Kamil et al., “ Efektivitas Media Wire Game Dalam Meningkatkan Konsentrasi Belajar Anak Di TK Negeri Pembina Kabupaten Tanah Datar,” Bitkom Res., vol. 63, no. 2, pp. 1–3, 2018, [Online]. Available: http://forschungsunion.de/pdf/industrie_4_0_umsetzungsempfehlungen.pdf

A. Zaini, “Bermain sebagai Metode Pembelajaran bagi Anak Usia Dini,” ThufuLA J. Inov. Pendidik. Guru Raudhatul Athfal, vol. 3, no. 1, p. 118, 2019, doi: 10.21043/thufula.v3i1.4656.

A. Khobir, “Upaya Mendidik Anak Melalui Permainan Edukatif,” Forum Tarb., vol. 7, no. 2, pp. 195–208, 2009, [Online]. Available: http://repository.iainpekalongan.ac.id/id/eprint/3

B. Sujiono and Y. N. Sujiono, “Bermain Kreatif Berbasis Kecerdasan Jamak,” PT Indeks, vol. 1, no. 2, pp. 131–144, 2010.

O. Farhurohman, “Kata Kunci: pendidikan anak usia dini,” J. Fak. Ilmu Pendidikan, Univ. Negeri Yogyakarta, vol. 2, no. 1, pp. 27–36, 2017.

S. Nurhayati and K. Zarkasih Putro, “Bermain Dan Permainan Anak Usia Dini,” J. Pendidik. Islam Anak Usia Dini, vol. 4, no. 1, pp. 52–64, 2021.

M. Fauziddin, “Pemanfaatan Permainan Tepuk Dalam Mengembangkan Aspek Fisik Motorik Pada Anak Usia Dini,” Angew. Chemie Int. Ed. 6(11), 951–952., vol. 2, no. 5, pp. 1371–1372, 2018.

Suparyanto dan Rosad (2015, “済無No Title No Title No Title,” Suparyanto dan Rosad (2015, vol. 5, no. 3, pp. 248–253, 2020.

R. Novianti, D. Marega, and D. Wahyuni, “Tebona: Permainan untuk melatih konsentrasi anak,” Raudhatul Athfal J. Pendidik. Islam Anak Usia Dini, vol. 6, no. 1, pp. 1–11, 2022, doi: 10.19109/ra.v6i1.13292.

E. Desmariani, “Buku Ajar Metode Perkembangan Fisik Anak Usia Dini.” 2020. [Online]. Available: https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=lUP2DwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=keseimbangan+and+sepatu+roda&ots=s0jLOyEyJW&sig=oyXyV_oWSPbyygGCzdvFmGtAXVs

Ani Widayati, “Penelitian Tindakan Kelas,” J. Pendidik. Akunt. Indones. Vol. VI No. 1 – Tahun 2008 Hal. 87 - 93 Penelit., vol. VI, no. 1, pp. 87–93, 2008.

N. Nurwahidah, M. L. Alim, M. Fauziddin, U. Pahlawan, and T. Tambusai, “Meningkatkan Kemampuan Kognitif Mengenal Warna Melalui Kegiatan Bermain Bola Warna Warni pada Anak Usia 5-6 Tahun,” vol. 1, no. 1, pp. 18–34, 2023.

E. Suhaeti, “Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pembelajaran Menulis Pengumuman Sederhana Melalui Metode Pemberian Tugas (Kelas VI Semester II SD Negeri Buahkapas Tahun Ajaran 2015/2016),” J. Online Unigal, pp. 15–28, 2015.

Posted

2023-10-20