The Influence of the STAD Type Cooperative Learning Model Assisted By Big Book Media on Science Learning Outcomes Class IV Elementary School Students
Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbantuan Media Big Book terhadap Hasil Belajar IPA Peserta Didik Kelas IV SD
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.3438Keywords:
learning, STAD type cooperative, Big Book MediaAbstract
Learning is an activity carried out by educators in a programmed manner which can create a process of interaction between students and other students, educators and students and students and learning resources.In this study, researchers used Probability Sampling with a simple random sampling type, which means it is the simplest sample determining technique with a sample of 30 students.Data collection techniques use pretest and posttest test methods. The type of design used is One Group Pretest Posttest Design and uses a quantitative approach. The population used was 30 students in class IV at SD Negeri Candiharjo. In the N-Gain test, the average result from the pretest was 46.667, while the posttest mean was 81.967 with a total of N or samples of 30, 16 male students and 14 female students.
Downloads
References
W. BAIDA, “Pengaruh Penggunaan Media Bigbook Trhadap Hasil Belajar IPA Materi Penggolongan Hewan Pada Siswa Kelas IV SDN 2 Wakinamboro Kecamatan Siompu Kabupaten Buton Selatan,” 2018.
R. I. Kardillah and S. Syamsudduha, “Perbandingan Media Diorama DAn Media Bigbook Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas V,” vol. 04, no. 17, pp. 42–51, 2022.
R. Festiawan, “Belajar dan pendekatan pembelajaran,” Univ. Jenderal Soedirman, pp. 1–17, 2020.
Hermanto, Y. Budianti, and S. Fitriani, “Media Bigbook Sebagai Solusi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar,” J. PERSADA, vol. III, no. 3, pp. 153–157, 2020.
M. Niky Kumala Putri, “Pengaruh Media Bigbook Terhadap Hasil Belajar Siswa Tema Ekosistem di Sekolah Dasar,” JPGSD, vol. 05, no. 03, pp. 1178–1188, 2017.
A. Triwiratih and Julianto, “Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Di Sekolah Dasar,” Jpgsd, vol. 02, no. 02, pp. 1–13, 2013.
S. sopiyani Dwi Anita Alfiana, “Pengarh Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Student Teams Achievement Division (STAD) Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V Di SD Negeri 1 Tersana Kecamatan Pabedilan Cirebon,” J. Penelit. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 6, no. August, pp. 1–16, 2016.
I. Wulandari, “Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD ( Student Teams Achievement Division) dalam Pembelajaran MI,” J. Papeda J. Publ. Pendidik. Dasar, vol. 4, no. 1, pp. 17–23, 2022, doi: 10.36232/jurnalpendidikandasar.v4i1.1754.
A. Asmedy, “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar,” Ina. J. (Jurnal Penelit. dan PKM Bid. Ilmu Pendidikan), vol. 2, no. 2, pp. 108–113, 2021, doi: 10.54371/ainj.v2i2.41.
A. Fatriani and U. Samadhy, “Pengembangan Media Big Book Terhadap Keterampilan Membaca Permulaan Dengan Metode Suku Kata,” Joyf. Learn. J., vol. 7, no. 1, pp. 1–9, 2018.
E. H. Z. Z. H. Erina, “Pengaruh Media Big Book Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Siswa Kelas 4 Sdn Jaddih,” pp. 1–12, 2021.
E. K. Laily and G. Gunansyah, “Penggunaan Media Big Book Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas V Sdn Rangkah 1 Surabaya,” Jpgsd, vol. 6, no. 10, pp. 1801–1810, 2018.
LISA BELA, “Pengaruh Penggunaan Media Bigbook Terhadap Minat Belajar dan Hasil Belajar IPS Peserta Didik UPT SDN 027 Limpomajang Kecamatan Bebunta Kabupaten Utara,” 2021.
Fitri Wahyuni, “Pengaruh Penggunaan Media Bigbook Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Murid Kelas IV MI Al Abrar Kecamatan Tamalate Kota Makassar,” Sidang skripsi, vol. 53, no. 1, pp. 1–74, 2018.
Jesmita, “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Pada,” J. Basicedu, vol. 3, no. 4, pp. 2137– 2143, 2019
L. Novita, E. Sukmanasa, and M. Yudistira Pratama, “Penggunaan Media Pembelajaran Video terhadap Hasil Belajar Siswa SD,” Indones. J. Prim. Educ., vol. 3, no. 2, pp. 64–72, 2019
C. Puspitasari, “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Divisions Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Sekolah Dasar,” 2021.
N. K. Marheni, I. N. Jampel, and I. I. W. Suwatra, “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe (STAD) Terhadap Sikap Sosial dan Hasil Belajar IPA,” J. Penelit. dan Pengemb. Pendidik., vol. 4, no. 3, p. 351, 2020, doi: 10.23887/jppp.v4i3.27414.
I. S. A. Lia Portanata, Yasinta Lisa, “Analisis Pemanfaatan Media Pembelajaran IPA SD,” J. Pendidik. Perkhasa, vol. 03, no. 04, pp. 337–348, 2017.
F. Yusup, “Uji Validitas Dan Reliabilitas Instrumen Penelitian Kuantitatif,” J. Tarb. J. Ilmu Kependidikan, vol. 07, no. 01, pp. 17–23, 2018.
F. Zahro, I. N. S. Degeng, and A. Mudiono, “Pengaruh Model Pembelajaran Student Team Achievement Devisi (STAD) dan Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar,” J. Pendidik. Dasar Dan Pembelajaran, vol. 2, no. 8, pp. 196–205, 2018, doi: 10.23887/jisd.v2i2.15487.
W. Widhiarso, “Catatan dalam Penggunaan Eta-Squared dalam Analisis Varians,” pp. 1–3, 2010,
E. S. Dewi and Y. E. Yanti, “Pengembangan Media Pembelajaran Big Book Siklus Hidup Hewan Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Kelas Iv,” Prim. Educ. Journals, vol. 1, no. 2, pp. 114–122, 2021, doi: 10.33379/primed.v1i2.886.
D. A. N. N. Dewi, “Modul Uji Validitas Dan Reliabilitas,” Univ. diponegoro, no. October, p. 14, 2018,
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.