Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

Improving the Language Skills of Children Aged 5-6 Years Through Fairy Tales with Animated Media at Kindergarten 'Aisyiyah Bustanul Athfal Bebekan Sidoarjo


Meningkatkan Kemampuan Bahasa Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Dongeng dengan Media Animasi di Taman Kanak-Kanak 'Aisyiyah Bustanul Athfal Bebekan Sidoarjo

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.3424

Keywords:

Language, Fairytale, Animation Media

Abstract

Language is a communication tool that can convey thoughts and feelings to convey meaning to other people. There are 4 aspects of children's language development, namely listening, speaking, reading and writing. This research aims to improve the language skills of children aged 5-6 years through the animation of the kindergarten fairytale 'Aisyiyah Bustanul Athfal Bebekan. The research design uses Classroom Action Research referring to the Kemmis and Mc.Taggart model : planning, acting, observing and reflecting to solve problems that are applied directly in the classroom. The subjects were 13 children with the research starting from pre-cycle, cycle I and cycle II with the application of fairytales with animation media played on the YouTube which was carried out in the classroom using laptop and projector. The results of the research show that children's language abilities have increased significantly, which proves that children's language abilities increase by learning fairytales through animation media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

V. Sejati, “Meningkatkan Kemampuan Berbicara Melalui Metode Bercerita dengan Boneka Tangan Kelompok A TK Kuncup Melati,” Pendidik. Guru PAUD S-1, 2018.

S. P. D. Rachman and I. Cahyani, “Perkembangan Keterampilan Sosial Anak Usia Dini,” J. Pendidik. Raudhatul Athfal, vol. 2, pp. 52–65, 2019.

E. N. Khasanah, “Meningkatkan Keaktifan Serta Kreativitas Anak Sekolah Dasar Melalui Lomba Cerdas Cermat Dan Adzan Di Jl. Semanggi Rw03,” J. UMJ, 2022.

S. Shomiyatun, “Menanamkan Budaya Literasi Pada Anak,” Abdau J. Pendidik. Madrasah Ibtidaiyah, vol. 1, no. 2, pp. 148–172, 2018.

A. A. Yus and P. C. Saragih, “Pengaruh Penggunaan Media Audiovisual terhadap Kemampuan Bahasa Ekspresif Anak Usia Dini,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 7, no. 2, pp. 1509–1517, 2023.

R. Panji Hermoyo, “Membentuk Komunikasi Yang Efektif Pada Masa Perkembangan Anak Usia Dini,” Pedagogia, vol. 1, no. 1, 2014.

Khotijah, “Strategi Pengembangan Bahasa Pada Anak Usia Dini,” pp. 35–44, 2016.

A. Lestariningrum, “Buku PERENCANAAN PEMBELAJARAN AUD_ISBN_9786026135544.pdf,” Adjie Media Nusantara. pp. 1–107, 2017.

S. Sukrin, “Tahapan Kemampuan Pengembangan Kognitif Berbahasa Anak Usia Dini (4-5 Tahun),” eL-Muhbib J. Pemikir. dan Penelit. Pendidik. Dasar, vol. 5, no. 1, pp. 45–53, 2021.

M. Pendidikan Nasional, “Salinan Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 58 Tahun 2009 Tentang Standar Pendidikan Anak Usia Dini.” p. 28, 2009.

P. G. Wahyu, “Perancangan Buku Dongeng Digital Berbasis Multimedia Flash Sebagai Media Interaktif Untuk Anak,” Http://Repository.Amikom.Ac.Id/Files/Publikasi, 2013.

N. R. A. and Iswinarti, “Pengaruh Mendengarkan Dongeng Terhadap Kemampuan Bahasa Pada Anak prasekolah,” J. Ilm. Psikol. Ter., vol. 04, no. 02, pp. 123–139, 2016.

F. Faiqah, M. Nadjib, and A. S. Amir, “Youtube Sebagai Sarana Komunikasi Bagi Komunitas Makassarvidgram,” J. Komun. KAREBA, vol. 5, no. 2, pp. 259–272, 2016.

R. Mastanora, “Dampak Tontonan Video Youtube Pada Perkembangan Kreativitas Anak Usia Dini,” J. Pendidik. dan Perkemb. Anak, vol. I, no. 2, pp. 47–57, 2018.

M. Ali, “Innovative Leadership Management in Early Children Education,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 6, no. 4, pp. 3007–3012, 2022.

N. Wayan Aryani and D. Pramunditya Ambara, “Video Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif pada Aspek Kognitif Anak Usia Dini,” J. Pendidik. Anak Usia Dini Undiksha, vol. 9, no. 2, pp. 252–260, 2021.

M. S. AHMAD NIZAR RANGKUTI, LUBIS, Metode penelitian pendidikan: pendekatan kuantitatif, kualitatif, PTK, dan penelitian pengembangan. CITAPUSTAKA MEDIA, 2014.

A. Wahyuni and B. N. Safitri, “Permainan Musik Feeling Band Sebagai Strategi Peningkatan Sikap Sabar Anak Usia 4-5 Tahun,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 6, no. 3, pp. 1439–1448, 2021.

N. Hayati, “PENGGUNAAN MEDIA FILM ANIMASI DALAM MENINGKATKAN KOSAKATA ANAK USIA 4-5 TAHUN DI TAMAN KANAK- KANAK ISLAMIYAH PONTIANAK,” Univ. Muhammadiyah Pontianak, 2019.

M. Fuadah, D. Rizki Tiara, and E. Pratiwi, “Pengaruh Dongeng Digital dalam Meningkatkan Keterampilan Menyimak Anak Usia 5 – 6 tahun,” J. Pelita PAUD, vol. 6, no. 2, pp. 301–309, 2022.

Desi Murniati Siregar, Eva Martina Simatupang, Timbul Amar Hotib Harahap, Anita Yus, and Aman Simaremare, “Analisis Efektifitas Model Belajar Bermain Berbasis Proyek Tema Lingkunganku Pendidikan Anak Usia Dini,” J. Soc. Interact. Humanit., vol. 1, no. 1, pp. 27–36, 2022.

Posted

2023-10-09