The Relationship Between Self-Regulated Learning and Academic Procrastination of Pyschology Students of Muhammadiyah Sidoarjo
Hubungan Antara Self Regulated Learning dengan Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Psikologi Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.3389Keywords:
Academic Procrastination, Self Regulated Learning, Student PsychologyAbstract
This study aims to determine the relationship between self-reegulated learning and academic procrastination of students of the Psychology Study Program, University of Muhammadiyah Sidoarjo. This study used correlational quantitative method. The research subjects were 270 students of the UMSIDA psychology study program. The sampling technique uses stratisfied random sampling. The data collection of this study used two psychological scales, namely academic procrastination and self-regulated learning. Data analysis of this study used pearson's correlation test with the help of JASP. The results of this study show that there is a negative relationship between self-regulated learning and academic procrastination in UMSIDA Psychology Study Program students with an r value of -0.438 with a significant value of P 0.001, meaning that the higher the academic procrastination of UMSIDA Psychology students, the lower the self-regulated learning, on the contrary, the lower the academic procrastination of UMSIDA Psychology students, the higher the self-regulated learing
Downloads
References
H. Yanti STAI Rakha Amuntai, K. Selatan, and S. STAI Rakha Amuntai, “Standar Bagi Pendidik Dalam Standar Nasional Pendidikan Indonesia,” Adiba J. Educ., vol. 1, no. 1, pp. 61–68, 2021.
H. Nurhuda, “Masalah-Masalah Pendidikan Nasional; Faktor-Faktor Dan Solusi Yang Ditawarkan,” J. Pemikir. dan Pendidik. Dasar, vol. 5, no. 2, p. 129, 2022.
N. Fitri, S. U. Daliman, and M. Ali, “Faktor-Faktor Keberhasilan Belajar Mahasiswa Program Twinning (Psikologi-PAI),” 2020.
F. Nadhifah, “Hubungan Religiusitas dan Resiliensi Akademik pada Mahasiswa dalam Perpektif Psikologi Islam,” Al-Qalb J. Psikol. Islam, vol. 12, no. 1, pp. 51–60, 2021.
A. M. Rizkyani, T. Feronika, and N. Saridewi, “Hubungan Antara Self Regulated Learning Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Pendidikan Kimia Di Masa Pandemi Covid-19,” Edusains, vol. 12, no. 2, pp. 252–258, 2021, doi: 10.15408/es.v12i2.18175.
C. Chotimah and L. Nurmufida, “Pengaruh Self Regulated Learning Dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Prokrastinasi Akademik Mahasiswa,” J-Mpi, vol. 5, no. 1, pp. 55–65, 2020, doi: 10.18860/jmpi.v5i1.7850.
M. Jannah and T. Muis, “Prokrastinasi Akademik (Perilaku Penundaan Akademik) Mahasiswa Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Surabaya,” J. BK Unesa, vol. 4, no. 3, pp. 1–8, 2014.
A. M. Rizkyani, “Hubungan.antara. self.regulated.learning dengan.prokrastinasi.akademik.pada mahasiswa pendidikan kimia,” 2020.
N. T. Pratitis, S. Suroso, R. O. Cahyanti, and F. L. S. Sa’idah, “Self Regulated Learning dan Dukungan Sosial dengan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa di Masa Pandemi,” KELUWIH J. Sos. dan Hum., vol. 2, no. 1, pp. 1–7, 2021, doi: 10.24123/soshum.v2i1.3953.
R. Kurniawan, “Hubungan antara self-regulated learning dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa jurusan psikologi,” Skripsi, pp. 1–219, 2013.
U. Khairat, Y. Maputra, and F. Rahmi, “Pengaruh Prokrastinasi Akademik Terhadap Perilaku Menyontek Pada Siswi SMA di Pesantren X,” J. RAP UNP, vol. 5, no. 2, pp. 192–203, 2014.
R. Reswita, “Hubungan Antara Manajemen Waktu dan Prokrastinasi Akademik Mahasiswa PG-PAUD FKIP UNILAK,” PAUD Lect. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 2, no. 02, pp. 25–32, 2019, doi: 10.31849/paud-lectura.v2i02.2497.
R. Izzati and D. Nastiti, “Academic Procrastination for Students of the Faculty of Psychology and Educational Sciences (FPIP) at the University,” Indones. J. Educ. Methods Dev., vol. 19, pp. 1–6, 2022, doi: 10.21070/ijemd.v19i.659.
R. Ahmad and Mudjiran, “Hubungan task aversiveness dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa bidikmisi FIP UNP,” J. Ris. Psikol., vol. 3, no. 1, pp. 1–10, 2019.
M. I. Ulum, “Strategi Self-Regulated Learning untuk Menurunkan Tingkat Prokrastinasi Akademik Siswa,” Psympathic J. Ilm. Psikol., vol. 3, no. 2, pp. 153–170, 2016, doi: 10.15575/psy.v3i2.1107.
D. R. Utami, “Hubungan Antara Kelelahan Emosi Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Aktivis Organisasi Di Yogyakarta,” J. Chem. Inf. Model., vol. 53, no. 9, pp. 1689–1699, 2013.
R. Ariana, “Hubungan Self-Regulated Learning Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Angkatan 2019 Fakultas Psikologi Dalam Perkuliahan Daring Selama Pandemi Covid-19 Di Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang 1Nur,” vol. 000, pp. 1–23, 2016.
G. P. N. Darmawan, “Pengaruh self-regulated learning terhadap prokrastinasi akademik mahasiswa jurusan pendidikan ekonomi,” J. Pendidik. Ekon., vol. 10, no. 2, pp. 470–479, 2017.
L. Farichah, “hubungan antara self regulated learning dengan tingkat prestasi belajar mata pelajaran khusus siswa kelas IX unggulan Mts mambaus sholihin gresik,” pp. 12–53, 2012.
D. Kusumo and R. Afandi, “Hubungan Antara Self Regulated Learning Dengan Prestasi Akademik Mahasiswa di Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Indonesia,” vol. 7, pp. 1–15, 2020.
S. Muyana, “Prokrastinasi Akademik dikalangan Mahasiswa Program Studi Bimbingan dan Konseling,” Couns. J. Bimbing. dan Konseling, vol. 8, no. 1, p. 45, 2018, doi: 10.25273/counsellia.v8i1.1868.
A. Saman, “Analisis prokrastinasi akademik mahasiswa (studi pada mahasiswa jurusan psikologi pendidikan dan bimbingan fakultas ilmu pendidikan),” Psikol. Pendidik. Konseling, vol. 3, no. 2, pp. 55–62, 2017, [Online]. Available: http://ojs.unm.ac.id/index.php/JPPK%0AAnalisis
R. R. MAIJOITA, “Hubungan Antara Self Regulated Learning Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Universitas Islam Riau,” 2020.
Ryan, Cooper, and Tauer, “The Corelation Of Reading Habits With The Indonesian Learning Resultin SD Negeri Tingkir Tengah 02,” Pap. Knowl. . Towar. a Media Hist. Doc., no. 1, pp. 12–26, 2013.
F. A. Demokrawati, “Analisa Quick Count Dengan Menggunakan Metode Stratified Random sampling (Studi Kasus Pemilu Walikota Bandung 2013),” Univ. Pendidik. Indones., pp. 22–23, 2014.
P. Avati, K. Riskinanti, and K. Riskinanti, “Hubungan antara Self Regulated Learning dan Prokrastinasi Akademik Mahasiswa IIQ Jakarta,” Biopsikososial J. Ilm. Psikol. Fak. Psikol. Univ. Mercubuana Jakarta, vol. 3, no. 2, p. 114, 2019, doi: 10.22441/biopsikososial.v3i2.9002.
N. Syafiqa, “Hubungan Antara Self Regulated Learning Dengan Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Dalam Perkuliahan Daring Masa Pandemi Covid-19,” 2021.
D. A. Darwin and A. Y. Rachmawati, “Mengurangi Perilaku Prokrastinasi pada Mahasiswa,” Semin. Nas. 2019, no. September, pp. 165–168, 2019.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.