The Effect of the Surrounding Natural Environment Approach on Science Literacy Ability in Science Subjects in Primary School
Pengaruh Pendekatan Lingkungan Alam Sekitar terhadap Kemampuan Literasi Sains pada Mata Pelajaran IPA di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.3242Keywords:
Approach to the Natural Environment, Scientific Literacy Skills, Natural Science, Primary SchoolAbstract
This study aims to describe the effect of the surrounding natural environment approach on scientific literacy skills and describe the level of influence of the surrounding natural environment approach on scientific literacy skills in science subjects at SDN Panderejo. This study used the Pre-Experimental quantitative method with the One Group Pretest and Posttest designs. The population and Samples in this research is all fourth grade students at SDN Panderejo, totaling 30 students. The instrument used in this research is a description of 12 items which have been validated by two experts in their field. The data analysis technique used is the N-Gain test and the Eta Square test. The N-Gain test results obtained a result of 0.3 which was in the moderate category and the level of influence was 0.4 in the medium category.
Downloads
References
A. W. W. Eka Sulistyowati &, Metodologi Pembelajaran IPA. Jakarta, 2014. [Online]. Available: https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=pTFsEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=metodologi+embelajaran+ipa+oleh+wisudawati&ots=F_4YXFg9mV&sig=CfPPy-PYQG_tIF41eY8g3_Yegeo&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
U. N. Rohmah, Y. Zakaria Ansori, and D. S. Nahdi, “Pendekatan Pembelajaran Stem Dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa Sekolah Dasar,” Pendekatan Pembelajaran Stem Dalam Meningkat. Kemamp. Literasi Sains Siswa Sekol. Dasar, vol. 5, no. 3, pp. 152–162, 2018, [Online]. Available: google schoolar
D. Dwisetiarezi and Y. Fitria, “Analisis Kemampuan Literasi Sains Siswa pada Pembelajaran IPA Terintegrasi di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 5, no. 4, pp. 1958–1967, 2021, [Online]. Available: https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1136
N. salim Dede, Y. devi Afriyuni, and A. nurul Fauziah, “Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Melalui Penerapan Metode Demonstrasi Pada Mata Pelajaran Ipa,” J. Cakrawala Pendas, vol. 4, no. 2, pp. 9–16, 2018.
U. Aiman and R. Amelia Ramadhaniyah Ahmad, “Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Pbl) Terhadap Literasi Sains Siswa Kelas V Sekolah Dasar,” J. Pendidik. Dasar Flobamorata, vol. 1, no. 1, pp. 1–5, 2020, doi: 10.51494/jpdf.v1i1.195.
A. Ika, Implementasi Program Gerakan Literasi Madrasah Di Min 2 Kota Mataram Tahun Ajaran 2018/2019. 2019. [Online]. Available: http://repository.ummat.ac.id/280/1/CAVERR-BAB III.pdf
G. Rahayuni, “Hubungan Keterampilan Berpikir Kritis dan Literasi Sains Pada Pembelajaran IPA Terpadu Dengan Model PBM dan STM,” J. Penelit. dan pembelajaran IPA, vol. 2, no. 2, pp. 131–146, 2016, doi: http://dx.doi.org/10.30870/jppi.v2i2.926.
M. E. Betari, N. Yanthi, and D. Rostika, “Peningkatan Kemampuan Literasi Sains Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Pembelajaran Ipa Di Sd,” Antol. UPI, pp. 1–16, 2016.
Y. K. Astuti, “Literasi Sains dalam Pembelajaran IPA,” vol. VII, no. 3B, pp. 67–72, 2016.
S. N. Pratiwi, C. Cari, and N. S. Aminah, “Pembelajaran IPA Abad 21 dengan Literasi Sains Siswa,” J. Mater. dan Pembelajaran Fis., vol. 9, pp. 34–42, 2019.
N. F. Kadek Dewi Wahyuni Andari, Kartini, Degi Alrinda Agustina, “Pengaruh Pembelajaran Saintifik Terhadap Keterampilan Literasi Sains Siswa Sekolah Dasar,” Borneo J. Biol. Educ., vol. 2, no. 2, pp. 101–112, 2020, [Online]. Available: https://scholar.google.com/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&q=pengaruh+pembelajaran+saintifik+terhadap+keterampilan+literasi+sains+siswa+sekolah+dasar+oleh+andari+2020&btnG=
R. Kristyowati and A. Purwanto, “Pembelajaran Literasi Sains Melalui Pemanfaatan Lingkungan,” Sch. J. Pendidik. dan Kebud., vol. 9, no. 2, pp. 183–191, 2019, doi: 10.24246/j.js.2019.v9.i2.p183-191.
Endar Dwi Jayanti, “Penerapan Pendekatan Lingkungan Alam Sekitar (PLAS) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA di SD Negeri Karangrejek II,” Basic Educ., vol. 7, no. 9, pp. 832–840, 2018, [Online]. Available: https://journal.student.uny.ac.id/index.php/pgsd/article/view/10804
H. M. Suprapto, “Hubungan Pendekatan Lingkungan Alam Sekitar (Plas) Dengan Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar,” J. Fundadikdas (Fundamental Pendidik. Dasar), vol. 2, no. 3, p. 79, 2019, doi: 10.12928/fundadikdas.v2i3.996.
Y. E. Seran, “Kemampun Memahami Denah Siswa Sekolah Dasar Dengan Pendekatan Lingkungan Alam Sekitar,” J. Educhild, vol. 8 no, no. manfaat denah, p. 7, 2019.
S. Arikunto, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta, 2014.
Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2019.
Riza Faishol, “Pengembangan Paket Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Kelas IV Menggunakan Model Dick, Carey & Carey di SD Negeri 2 Tamanagung,” Tarbiyatuna, vol. 2, no. 2, pp. 31–49, 2018, [Online]. Available: http://ejournal.iaiibrahimy.ac.id/index.php/tarbiyatuna/article/view/16
A. Asyhari, “Profil Peningkatan Kemampuan Literasi Sains Siswa Melalui Pembelajaran Saintifik,” J. Ilm. Pendidik. Fis. Al-Biruni, vol. 4, no. 2, pp. 179–191, 2015, doi: 10.24042/jpifalbiruni.v4i2.91.
T. Siregar, Ww. Iskandar, and M. Rokhimawan, “Literasi sains melalui pendekatan saintifik pada pembelajaran ipa sd/mi di abad 21,” Progr. Stud. PGMI, vol. 7, no. September, pp. 243–257, 2020.
A. B. Santoso, S. Alimah, and N. R. Utami, “Biological Science Curriculum Study 5e Instructional Model dengan Pendekatan Jelajah Alam Sekitar terhadap Kemampuan Literasi Sains Info Artikel,” dkk / J. Biol. Educ., vol. 6, no. 2, pp. 173–186, 2017, [Online]. Available: http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujeb
M. P. Simanjuntak et al., “Literasi Sains Dengan Pembelajaran IPA Berbasis Proyek Terintegrasi STEM,” vol. 12, pp. 35–43, 2023.
E. R. Sari, E. F. Haryadi S, and N. Lestari, “Pembelajaran Kontekstual Untuk Melatih Kemampuan Literasi Sains Siswa,” QUANTUM J. Pembelajaran IPA dan Apl., vol. 2, no. 1, pp. 1–4, 2022, doi: 10.46368/qjpia.v2i1.551.
S. A. Fatmala, A. Sujana, and M. Maulana, “Pembelajaran Kontekstual untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa SD Kelas V pada Materi Peristiwa Alam,” J. Pena Ilm., vol. 2, no. 1, pp. 211–220, 2017, [Online]. Available: http://ejournal.upi.edu/index.php/penailmiah/article/view/10656
F. A. Solihah, E. Z. Nuroh, and U. M. Sidoarjo, “Analisis media,” vol. 06, no. 01, pp. 33–43, 2023.
D. R. Efendi and K. W. Wardani, “Komparasi Model Pembelajaran Problem Based Learning dan Inquiry Learning Ditinjau dari Keterampilan Berpikir Kritis Siswa di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 5, no. 3, pp. 1277–1285, 2021, [Online]. Available: https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/914
Yunita D, “Pengaruh Pembelajaran Luar Kelas dengan Teknik Scaffolding Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa.,” J. Pendidik. Mat. Raflesia, vol. 5, no. 1, pp. 112–126, 2020, [Online]. Available: https://ejournal.unib.ac.id/jpmr/article/view/10663/5291
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.