Preprint / Version 1

Improving the Beginning Reading Ability of 5-6 Years Old Children Through Spelling Word Box Media


Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Media Spelling Word Box

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.3019

Keywords:

Beginning Reading, 5-6 Years Old Children., Spelling Word Box Media

Abstract

Reading is an effort to get a lot of information and knowledge. In children aged 5-6 years, reading is still in the early reading stage, which is the stage where the process of children's activities in understanding symbols or images and forms of letters/words/sentences to the stage of understanding the meaning and intent in writing into a conclusion. This study aims to improve early reading skills through spelling word box media in children aged 5-6 years at M NU An-Nawawi Kindergarten, Bagor District, Nganjuk Regency. The research method is Classroom Action Research which refers to the Kemmis and Mc Taggart model with action procedures: planning, action, observation, and reflection stages. The subjects amounted to 15 children. The research began with a pre-cycle of 39%, Cycle I to 60%, and Cycle II to 80%. The results showed that children's beginning reading skills increased significantly after learning using spelling word box media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

N. A. Khadijah, Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini Teori Dan Praktik, Edisi Pert. Jakarta: Prenada Media Grup, 2021.

L. Madyawati, Strategi Pengembangan Bahasa Pada Anak, Edisi Pert. Jakarta: Kencana Prenada Media, 2016.

S. Asmonah, “Meningkatkan kemampuan membaca permulaan menggunakan model direct instruction berbantuan media kartu kata bergambar,” J. Pendidik. Anak, vol. 8, no. 1, pp. 29–37, 2019.

R. Mashar, Emosi Anak Usia Dini dan Strategi Pengembangannya, Edisi Pert. Jakarta: Prenada Media Grup, 2015.

D. Mutiah, Psikologi Bermain Anak Usia Dini, 3rd ed. Jakarta: Prenada Media Grup, 2015.

U. Setyaningsih, Indrawati, “Strategi Pengembangan Kemampuan Membaca Anak Usia 5-6 Tahun,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 6, no. 4, pp. 2656–2664, 2022.

E. S. Herlina, “Membaca Permulaan Untuk Anak Usia Dini Dalam Era Pendidikan 4.0,” J. Pionir LPPM Univ. Asahan, vol. 5, no. 4, 2019.

D. Chuzza and C. N. Aulina, “The Effect of Using Word Flipchart Media on Reading Ability in Group A Students in Kindergarten,” Acad. Open, vol. 6, Oct. 2021.

N. Yunita, R. Kurnia, and D. Chairilsyah, “Pengaruh Media Typewriter Alphabet terhadap Kemampuan Membaca Permulaan pada Anak Usia Dini,” Aulad J. Early Child., vol. 3, no. 1, pp. 45–52, 2020.

M. Simangunsong, F. Febrialismanto, and R. Novianti, “Pengaruh Media Spelling Words Box terhadap Kemampuan Membaca Permulaan pada Anak Usia 5-6 Tahun di TK Permata Kasih Bunda Kabupaten Indragiri Hilir,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 5, pp. 2550–2559, 2021.

Y. Afrianti and A. Wirman, “Penggunaan Media Busy Book Untuk Menstimulasi Kemampuan Membaca Anak,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 4, pp. 1156–1163, 2020.

A. D. Pertiwi, “Study Deskriptif Proses Membaca Permulaan Anak Usia Dini,” J. Pendidik. Anak, vol. 5, no. 1, pp. 759–764, 2016.

M. Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia, “Salinan Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 7 Tahun 2022.” p. 122, 2022.

D. Suleman, Y. R. Hanafi, and A. Rahmat, “Meningkatkan Kemampuan Siswa Membaca Permulaan Melalui Metode Scramble Di Kelas II SDN 3 Tibawa Kabupaten Gorontalo,” Aksara J. Ilmu Pendidik. Nonform., vol. 7, pp. 713–726, 2021.

H. Zaini and K. Dewi, “Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini,” Raudhatul Athfal J. Pendidik. Islam Anak Usia Dini, vol. 1, no. 1, pp. 81–96, 2017.

C. Kustandi dan Daddy Darmawan, Pengembangan Media Pembelajaran, Pertama. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup, 2020.

M. S. S. M.Hudzaifah, Al-Bahra, “Perancangan Media Spelling Box untuk Pembelajaran Bahasa,” vol. 9, no. 1, 2021.

Fatimah, N. Herawati, and E. Purwanti, “Pengenalan Membaca Permulaan Anak Usia Dini Menggunakan Media Gambar Pada Usia 5-6 Tahun Di Raudlatul Athfal Darul Istiqomah 2 Karang Anyar,” J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 1, no. 1, pp. 53–68, 2019.

S. H. Khotimah, T. Sunaryati, and S. Suhartini, “Penerapan Media Gambar Sebagai Upaya dalam Peningkatan Konsentrasi Belajar Anak Usia Dini,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 5, no. 1, p. 676, 2020.

S. M. Rumantir, R. Marmawi, and D. Miranda, “Upaya Guru Mengenalkan Membaca Permulaan Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di TK,” J. Pendidik. dan Pembelajaran Khatulistiwa, vol. 8, no. 1, pp. 1–8, 2019.

A. Adriance et al., “Penggunaan Media Gambar dan Kartu Huruf dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak Usia Dini,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 6, no. 6, pp. 6723–6731, 2022.

W. Sanjaya, Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Prenada Media Grup, 2016.

M. Madha Melissa, “Peningkatan Kemandirian Belajar Matematika dengan Pendekatan Problem-Based Learning (PBL) di Kelas VII E SMP N 15 Yogyakarta,” Semin. Nas. Mat. dan Pendidik. Mat. UNY, vol. 21, pp. 141–148, 2015.

K. Nisa, “Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Efektivitas Komunikasi Guru terhadap Motivasi Belajar Anak Usia Dini Abstrak,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 5, no. 1, pp. 229–240, 2021.

C. Kustandi dan Daddy Darmawan, Pengembangan Media Pembelajaran Konsep dan Aplikasi Pengembangan Media Pembelajaran bagi Pendidik di Sekolah dan Masyarakat, Edisi Pert. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup, 2020.

Posted

2023-08-31