Improving the Ability to Recognize Hijaiyah Letters through the Activity of Hijaiyah Blocks in Children Aged 4-5 Years at 'Aisyiyah Bustanul Athfal IV Nganjuk Kindergarten
Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah Melalui Kegiatan Meronce Balok Hijaiyah pada Anak Usia 4-5 Tahun di Taman Kanak-kanak 'Aisyiyah Bustanul Athfal IV Nganjuk
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2944Keywords:
Early Childhood, Hijaiyah Letter, Meronce ActivitiesAbstract
This study discusses the improvement of the ability to recognize hijaiyah letters through the activity of dancing blocks in Aisyiyah Bustanul Athfal IV Nganjuk Kindergarten. The research method used was Classroom Action Research with 12 children as the subject of this class action research. This study uses the Kemmis and Mc Taggart models. The ability to recognize hijaiyah letters through meronce activities in the Pre-Cycle by 39% has increased in cycle I by 57%, in cycle II has increased by 78% with very good development criteria and has achieved an indicator of success, namely 75%. The action in this study was carried out through the activities of meronce blocks with block media hijaiyah letters. The Pre-Cycle, Cycle I, and Cycle II stages with the implementation carried out according to the Daily Learning Implementation Plan (RPPH) increased significantly.
Downloads
References
R. Ananda, “Implementasi Nilai-nilai Moral dan Agama pada Anak Usia Dini,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 1, no. 1, p. 19, 2017, doi: 10.31004/obsesi.v1i1.28.
A. Inawati, “Strategi Pengembangan Moral dan Nilai Agama Untuk Anak Usia Dini Asti Inawati,” vol. 3, no. 1, pp. 51–64, 2017.
N. Nurhayati, I. P. Suwika, and D. Saphira, “Pengaruh Permainan Plastisin Terhadap Pengenalan Nilai Agama Anak Pada Masa Pandemi Covid-19,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 6, no. 5, pp. 4255–4265, 2022, doi: 10.31004/obsesi.v6i5.2544.
W. Gunawan, “Pengembangan Aplikasi Berbasis Android Untuk Pengenalan Huruf Hijaiyah,” J. Inform., vol. 6, no. 1, pp. 69–76, 2019, doi: 10.31311/ji.v6i1.5373.
A. Listriani, H. Hapidin, and T. Sumadi, “Kemampuan Keaksaraan Anak Usia 5-6 Tahun dalam Penerapan Metode Spalding di TK Quantum Indonesia,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 5, no. 1, p. 591, 2020, doi: 10.31004/obsesi.v5i1.680.
W. Atiningsih, J. Timur, and K. Kata, “Penggunaan Media Kartu Kata Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Di Tk Baitul,” J. Pemikir. Dan Penelit. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 7, p. 110, 2022.
N. Sari, S. Wahyuningsih, W. Palupi, P. S. Pg-paud, and U. S. Maret, “HIJAIYAH MELALUI MEDIA PAPAN FLANEL Al- Surakarta menerapkan pendidikan Al- Perkembangan Bahasa merupakan perkembangan bahasa kurikulum PAUD 2013 yang termasuk Pembelajaran huruf hijaiyah ini cenderung mengacu pada aspek kebahasaan menyimak karena dalam,” vol. 9, no. 2, 2021.
A. Fadilah and N. A. Kanya, “Pengertian Media , Tujuan , Fungsi , Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran,” vol. 1, no. 2, 2023.
K. B. Di, T. K. Dharma, W. Pojok, N. Santika, D. P. Koesmadi, and N. Kusumastuti, “Peningkatan Perilaku Kemandirian Anak Melalui Kegiatan Meronce Pada,” vol. 6, no. 02, pp. 457–465, 2022.
P. G. Paud and F. I. P. Unesa, “MENINGKATKAN KEMAMPUAN MOTORIK HALUS ANAK DALAM KEGIATAN MERONCE DENGAN MANIK – MANIK MELALUI METODE DEMONSTRASI PADA ANAK KELOMPOK A DI TK KHADIJAH 2 SURABAYA Tanti Darmastuti,” pp. 1–14.
E. Istanti, D. N. F. Debibik, and R. S. Rina, “Stimulasi Kemampuan Berpikir Simbolik Melalui Kegiatan Meronce Anak Usia 4-5,” Kiddo J. Pendidik. Islam Anak Usia Dini, vol. 2, no. 2, pp. 205–219, 2021, doi: 10.19105/kiddo.v2i2.5035.
Wiwik Pratiwi, “Konsep Bermain Pada Anak Usia Dini,” Manaj. Pendidik. Islam , vol. 5, pp. 106–117, 2017.
O. M. Christianti, “Anak dan Bermain,” 2007.
L. Maghfiroh, R. N. Shoimah, A. Fatoni, U. Islam, D. Ulum, and I. Kediri, “IMPLEMENTASI MEDIA BALOK IQRA ‟ DALAM KEMAMPUAN MEMBACA HURUF HIJAIYAH ANAK KELOMPOK A TK ASIYIYAH BUSTANUL ATHFAL TEJOASRI LAREN LAMONGAN Kata kunci : Media Balok Iqra ‟, Membaca , Huruf Hijaiyah PENDAHULUAN Penyelenggaraan Pendidikan Anak Usia Dini adal,” vol. 5, no. 2, pp. 80–87, 2022.
P. Sofia and B. Taib, “Penerapan Media Balok Untuk Meningkatkan Kemampuan Belajar Huruf Hijaiyah Pada Kelompok B3 Paud Sandhy Putra Telkom Ternate,” Edukasi, vol. 16, no. 2, pp. 196–205, 2019, doi: 10.33387/j.edu.v16i2.1024.
M. P. Dr. Iskandar, No Title. Jl. Ir.H. Juanda No. 34 Ciputat Jakarta Selatan 15419: Cetakan pertama, November 2012, 2012.
S. P. Prof. Dra. Herawati Susilo, M.Sc., Ph.D, Dra. Husnul Chotimah, M.Pd, dan Yuyun Dwita Sari, Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Sarana Pengembangan Keprofesionalan Guru Dan Calon Guru, Cetakan Ke. Jalan Puncak Yamin No.2, Malang: Januari, 2011, 2011.
S. Perdina, “Meningkatkan kemampuan kerjasama melalui permainan bahan alam di tk mekar gemilang kubu raya,” pp. 220–229, 2022.
P. H. Firdaus, “Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Melalui Media Kartu Huruf,” J. Pendidik. Raudhatul Athfal, vol. 2, no. 1, pp. 66–73, 2019, doi: 10.15575/japra.v2i1.5313.
N. N. K. Sari, “Rancang Bangun Media Pengenalan Huruf Hijaiyah Untuk Anak Usia Dini Berbasis Android,” J. Teknol. Inf. J. Keilmuan dan Apl. Bid. Tek. Inform., vol. 14, no. 2, pp. 161–170, 2020, doi: 10.47111/jti.v14i2.1214.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.