Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

The Role of Gadget Addiction and Democratic Parenting on Empathy among High School Students in Krembangan Sub-district Surabaya


Peranan antara Adiksi Gadget dan Pola Asuh Demokratis terhadap Empati pada siswa SMA di Kecamatan Krembangan Surabaya

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.2942

Keywords:

Gadget Addiction , Democratic Parenting, Empathy , High School Students

Abstract

Thisstudy uses a correlational quantitative approach. The data analysis technique used in this study is multiple regression. Thepopulation used in thisstudy was 1075 and the sample used was 292 students. Thesample used is random sampling. Data collection techniques used are questionnaires and interviews. In this study using 3 gadget addiction variables with a reliability value of 0.838democratic parenting style with a reliability value of 0.814empathy with a reliability value of 0.812. theresearch results obtained are that there is a significant role between gadget addiction and democratic parenting towards empathy in high school students in Krembangan District. shows that the variable X1 (gadget addiction) has a significant effect on empathy. This can be seen fromthe value 0.00 <0.05which means H0 is rejected. Meanwhilein theSig column. shows that variable X2 (democratic parenting) has a significant effect on empathythis can be seen from the Sig. 0.00 < 0.05 which means H0 is rejected.

Downloads

Download data is not yet available.

References

R. Mahera, “Jurnal PAJAR ( Pendidikan dan Pengajaran ) Volume 6 Nomor 3 Mei 2022 | ISSN Cetak : 2580 - 8435 | ISSN Online : 2614 - 1337 HUBUNGAN ANTARA KECANDUAN GADGET DENGAN EMPATI PADA SISWA RELATIONSHIP BETWEEN GADGET ADDICTION AND EMPATHY FOR STUDENTS AT SMA IT ,” vol. 6, pp. 917–925, 2022.

E. N. Tiyas, “Pengaruh empati terhadap kepedulian sosial pada remaja,” 2017.

M. Effendy and E. S. Indrawati, “Hubungan Antara Empati Dengan Perilaku Agresif Pada Suporter Sepakbola Panser Biru Banyumanik Semarang,” J. EMPATI, vol. 7, no. 3, pp. 974–984, 2020, doi: 10.14710/empati.2018.21843.

L. Segura, J. F. Estévez, and E. Estévez, “Empathy and emotional intelligence in adolescent cyberaggressors and cybervictims,” Int. J. Environ. Res. Public Health, vol. 17, no. 13, pp. 1–14, 2020, doi: 10.3390/ijerph17134681.

S. M. Lina and A. Purnomo, “Pada Materi Konflik Sosial Kelas Viii C Smp Lab Um,” vol. 4, no. 1, pp. 7–14, 2019.

I. D. A. Muzarohmah, “Sosialisasi: ‘Pentingnya Empati Dan Rasa Bergotong-Royong’ Di Dusun Sambong Duran,” Sarwahita, vol. 18, no. 02, pp. 197–209, 2022, doi: 10.21009/sarwahita.182.8.

F. T. Bambang Setyo Budianto, Mujidin, “Hubungan antara pola asuh demokratis dan religiusitas terhadap empati siswa SMP Muhammadiyah Imogiri,” pp. 234–241, 2019.

N. M. R. Suryawati, “Konseling Teman Sebaya Untuk Meningkatkan Empati Siswa,” J. Penelit. Pendidik., vol. 16, no. 2, pp. 202–211, 2016, doi: 10.17509/jpp.v16i2.4247.

H. Tusyadiah, “Hubungan Antara Pola Asuh Demokratis Orangtua Dengan Empati Pada Mahasiswa uin Suska,” Skripsi, 2021, [Online]. Available: https://repository.uin-suska.ac.id/44611/%0Ahttp://repository.uin-suska.ac.id/44611/1/SKRIPSI FULL WORD %28Halimah Tusyadiah%29.pdf

N. Asiyah, “Pola Asuh Demokratis , Kepercayaan Diri dan Kemandirian Mahasiswa Baru,” vol. 2, no. 2, pp. 108–121, 2013.

A. P. Pradevi, “Hubungan pengawasan orang tua dalam penggunaan gadget dengan kemampuan empati anak,” J. Pendidik. Anak, vol. 9, no. 1, pp. 49–56, 2020, doi: 10.21831/jpa.v9i1.31402.

R. Mahera, “Hubungan Antara Kecanduan Gadget Dengan Empati Pada Siswa Sma It Pekanbaru,” J. PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), vol. 6, no. 3, p. 917, 2022, doi: 10.33578/pjr.v6i3.8811.

D. R. Singh and V. Goswami, “Impact of Mobile Phone Addiction on Adolescent’s Life: A Literature Review,” Int. J. Home Sci., vol. 2, no. 1, pp. 69–74, 2016, [Online]. Available: http://www.homesciencejournal.com/archives/2016/vol2issue1/PartB/2-1-19.pdf

D. Agusta, “FAKTOR-FAKTOR RESIKO KECANDUAN MENGGUNAKAN SMARTPHONE,” pp. 86–96, 2016.

R. Mulinda, E. Afiati, and D. D. P. Conia, “Efektivitas Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama Untuk Meningkatkan Empati Siswa,” J. Penelit. Bimbing. dan Konseling, vol. 5, no. 2, pp. 31–41, 2020.

F. Wahyunni, D. Dalifa, and A. Muktadir, “Hubungan Antara Pendidikan Dalam Keluarga Dengan Sikap Rasa Hormat Siswa Kelas Iv Sd Negeri 03 Kota Pagar Alam,” J. PGSD, vol. 10, no. 2, pp. 86–91, 2017, doi: 10.33369/pgsd.10.2.86-91.

R. Ulfa, “Variabel Dalam Penelitian Pendidikan,” J. Teknodik, vol. 6115, pp. 196–215, 2019, doi: 10.32550/teknodik.v0i0.554.

T. M. Azzahra, S. W. Nasution, F. Aini, and D. Sahputra, “Hubungan Tingkat Religiusitas dengan Rasa Empati pada Mahasiswa Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Sumatera Utara,” JIIP - J. Ilm. Ilmu Pendidik., vol. 6, no. 1, pp. 610–615, 2023, doi: 10.54371/jiip.v6i1.1397.

H. Rizki, “HUBUNGAN ANTARA KECENDERUNGAN ADIKSI GADGET DENGAN EMPATI PADA MAHASISWA,” Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, 2019.

Y. Wulandari, “Empati dan Pola Asuh Demokratis Sebagai Prediktor Perilaku Prososial Remaja PPA Solo.,” pp. 53–73, 2012.

S. I. A. Tawaa and S. M. J. Silaen, “Hubungan antara kecerdasan emosional dan empati dengan perilaku bullying pada siswa smp negeri 242 lenteng agung jakarta selatan,” J. IKRA-ITH Hum., vol. 4, no. 2, pp. 24–34, 2020, [Online]. Available: https://journals.upi-yai.ac.id/index.php/ikraith-humaniora/article/view/550

S. F. Ulya, Y. Sukestiyarno, and P. Hendikawati, “Analisis Prediksi Quick Count Dengan Metode Stratified Random Sampling Dan Estimasi Confidence Interval Menggunakan Metode Maksimum Likelihood,” Unnes J. Math., vol. 7, no. 1, p. 109, 2018, [Online]. Available: http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujm

A. dan E. W. Nurwijani, “HUBUNGAN RELIGIUSITAS DAN POLA ASUH DEMOKRATIS DENGAN EMPATI SISWA KELAS VIII MTsN 14 JOMBANG,” 2020.

suci maharani Putri, “PENGARUH SMARTPHONE ADDICTION TERHADAP Disusun Oleh : SUCI MAHARANI PUTRI,” 2019.

S. Widayani and K. Astuti, “Pembentukan Karakter Melalui Pola Asuh Demokratis Untuk Mencegah Kecanduan Gadget Remaja Di Era Revolusi Industri 4.0,” Psycho Idea, vol. 18, no. 1, p. 74, 2020, doi: 10.30595/psychoidea.v18i1.6234.

Posted

2023-08-29

Categories