The Relationship Between Self-Efficacy and Learning Motivation Against Cognitive Science Learning Outcomes In Grade VIII Junior High School Students
Hubungan Antara Efikasi Diri dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Kognitif IPA Siswa SMP Kelas VIII
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2878Keywords:
Self-Efficacy, Learning Motivation, Cognitive Learning OutcomesAbstract
The purpose of this study was to describe the relationship between self-efficacy and learning motivation on science cognitive learning outcomes for grade VIII junior high school students. The research method uses quantitative ex-post facto correlation with a one-tailed correlation design. The sampling technique uses simple random sampling. Data collection uses questionnaires and documentation. There are 2 stages in the data analysis technique, namely 1) The analysis prerequisite test stage, namely the normality test and linearity test using SPSS Version 26, 2) The hypothesis testing stage through correlation testing with the Person Product Moment Correlation analysis technique using SPSS Version 26. The results of the study show Self-Efficacy ( X1) and Learning Motivation (X2) have a positive and significant influence on Cognitive Learning Outcomes. The higher the self-efficacy and learning motivation, the higher the science cognitive learning outcomes of class VIII junior high school students.
Downloads
References
S. Ningsih, U. Haryaka, and J. R. Watulingas, “Pengaruh Motivasi, Lingkungan Belajar, Dan Sikap Siswa Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 22 Samarinda,” Primatika J. Pendidik. Mat., vol. 8, no. 1, pp. 43–54, 2019, doi: 10.30872/primatika.v8i1.140.
I. D. Palittin, W. Wolo, and R. Purwanty, “Hubungan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Fisika,” MAGISTRA J. Kegur. dan Ilmu Pendidik., vol. 6, no. 2, pp. 101–109, 2019, doi: 10.35724/magistra.v6i2.1801.
W. Putri, “Pengaruh Motivasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Ipa Di Sman 6 Muaro Jambi,” J. SAP (Susunan Artik. Pendidikan), vol. 5, no. 1, pp. 7–11, 2021, doi: 10.36987/jpms.v7i1.1942.
R. Purbiyanto and A. Rustiana, “Pengaruh Disiplin Belajar, Lingkungan Keluarga, dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa,” Econ. Educ. J., vol. 7, no. 1, pp. 341–361, 2018, doi : 10.15294/eeaj
L. Sihaloho, “Pengaruh Efikasi Diri (Self Efficacy) Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas Xi Ips Sma Negeri Se-Kota Bandung,” JINoP (Jurnal Inov. Pembelajaran), vol. 4, no. 1, p. 62, 2018, doi: 10.22219/jinop.v4i1.5671.
A. Quraisy and Agus, “Hubungan Efikasi Diri dan Motivasi Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP,” Pendidik. Mat., vol. 13, pp. 85–91, 2021, doi : https://doi.org/10.26618/sigma.v13i2.5325
Y. D. Saputra, “Hubungan Efikasi Diri Terhadap Prestasi Belajar Pendidikan Jasmani,” Bravo’s J. Progr. Stud. Pendidik. Jasm. dan Kesehat. STKIP PGRI Jombang, vol. 5, no. 5, 2017, doi : 10.32682
K. S. Widya, “Hubungan Antara Efikasi Diri Dengan Motivasi Belajar Pada Siswa Smp Negeri 1 Waru Di Masa Pandemi Covid-19,” PD ABKIN JATIM Open J. Syst., vol. 2, no. 2, pp. 68–76, 2021, doi : 10.1234/pdabkin.v2i2.122
L. Suryani, S. B. Seto, and M. G. D. Bantas, “Hubungan Efikasi Diri dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Berbasis E-Learning pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Flores,” J. Kependidikan J. Has. Penelit. dan Kaji. Kepustakaan di Bid. Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, vol. 6, no. 2, p. 275, 2020, doi: 10.33394/jk.v6i2.2609.
A. N. Wigati, “Korelasi Motivasi dan Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA Kelas VIII di SMP Muhammadiyah 8 Tanggulangin,” 2019. doi: .1037//0033-2909.I26.1.78.
S. D. Yolandita and N. Fauziah, “Hubungan Self Efficacy Terhadap Motivasi Belajar Biologi Siswa Kelas XI Pada Pembelajaran Daring,” J. Bioterdidik Wahana Ekspresi Ilm., vol. 9, no. 3, pp. 234–241, 2021, doi: 10.23960/jbt.v9i3.23078.
A. Emda, “Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran,” Lantanida J., vol. 5, no. 2, pp. 93–196, 2017, doi : 10.22373/lj.v5i2.2838
L. Huriyanti and H. Rosiyanti, “Perbedaan Motivasi Belajar Matematika Siswa Setelah Menggunakan Strategi Pembelajaran Quick On The Draw,” FIBONACCI J. Pendidik. Mat. Mat., vol. 3, no. 1, pp. 65–76, 2017, doi : 10.24853/fbc.3.1.65-76
N. Wijayanti and S. A. Widodo, “Studi Korelasi Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika Selama Daring,” J. Instr. Math., vol. 2, no. 1, pp. 1–9, 2021, doi: 10.37640/jim.v2i1.849.
Uno, Hamzah, B. (2021). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Analisis di Bidang Pendidikan. Edisi ke-1, Cetakan ke-17. Jakarta ; Bumi Aksara.
M. Monika and A. Adman, “Peran Efikasi Diri Dan Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan,” J. Pendidik. Manaj. Perkantoran, vol. 2, no. 2, p. 109, 2017, doi: 10.17509/jpm.v2i2.8111.
L. S. Rahayu, “Hubungan Antara Efikasi Diri dengan Motivasi Belajar Pada Siswa Kelas XI Sekolah Menengah Atas,” vol. 7, pp. 1–15, 2022, doi: 10.21070/acopen.7.2022.4547.
J. J. Pemikiran, D. A. N. Pengembangan, S. Dasar, M. Alda, N. Nurhasanah, and A. Maksum, “Hubungan Efikasi Diri Dengan Hasil Belajar PPKn Kelas IV SDN Kecamatan Bekasi Timur,” vol. 10, no. 2, pp. 214–227, 2022. doi : 10.22219/jp2sd.v10i2.21831
N. Constantia. (2019). Hubungan Antara Efikasi Diri dan Motivasi Belajar Dengan Kemandirian Belajar Siswa SMK Taruna Satria Pekanbaru. Universitas Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
S. M. A. P. Fitri Oviyanti. Pedamaran, “Hubungan Efikasi Diri Dengan Motivasi Belajar Siswa Di Sma Persatuan Pedamaran,” vol. 3, no. 3, pp. 275–287, 2021, doi : 10.19109/pairf.v3i3.6361
S. Arikunto, Prosedur Penelitian; Suatu Pendekatan Praktik.2013
Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS 23. Edisi Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
S. Arikunto, Prosedur Penelitian; Suatu Pendekatan Praktik.2020
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.