The Relationship between Self-Control With Online Game Addiction Tendencies in Adolescents at SMAN 1 Gedangan
Hubungan antara Kontrol Diri dengan Kecenderungan Kecanduan Game Online pada Remaja SMA Negeri 1 Gedangan
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2800Keywords:
self control, Online Game Addiction Tendency, adoles, AdolescentsAbstract
The background of this research is that there is a trend towards online gaming addiction experienced by teenagers. This study aims to determine the relationship between self-control and the tendency to be addicted to online games in adolescents from SMAN I Gedangan. This research fits into the type of quantitative research with a correlational approach. The population of this study were all students of SMAN 1 Gedangan, totaling 1253. The sample in this study was 294 people with a random sampling technique. The measurement tools used in this study are the self-control scale and the online gaming addiction scale. The data analysis technique uses product-momentum correlation using JASP 0.17.2.1. The results of the data analysis of this research explain that the value of the correlation coefficient (r) = -0.193 and the p-value <.001, which indicates that there is a negative interaction between self-control and addiction to online games in adolescents.
Downloads
References
F. R. Mais, S. S. J. Rompas, dan L. Gannika, “Kecanduan Game Online Dengan Insomnia Pada Remaja,” J. Keperawatan, vol. 8, no. 2, hal. 18, 2020.
Eryzal Novrialdy, “Kecanduan Game Online pada Remaja,” hal. 148–158, 2019.
K. Surbakti, “Pengaruh Game Online Terhadap Remaja,” J. Curere, vol. 1, no. 1, hal. 29, 2017.
R. A. Saputra, “Hubungan Kecanduan Bermain Game Online Dengan Kualitas Tidur Pada Remaja Usia 13-16 Tahun Di Warnet Wilayah Kebumen,” hal. 1–23, 2017.
S. Erik dan W. V. Syenshie, “Hubungan Durasi Bermain Game Online Dengan Kesehatan Mental Pada Remaja Pria,” J. Ilm. Kesehat. Jiwa, vol. 2, no. 2, hal. 69–75, 2020.
S. Irawan dan Di. Siska W., “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kecanduan Game Online Peserta Didik,” J. Konseling Gusjigang, vol. 7, no. 1, hal. 9–19, 2021.
N. Yee, “Motivations of Play in Online Games Nick Yee, Department of Communication, Stanford University,” New York, vol. 9, hal. 1–10, 2006.
R. Mauludiyah. dan Darminto, “Pengaruh kontrol diri pada tingkat kecanduan bermain game online peserta didik smp negeri 1 tulungan sidoarjo,” Jurnalmahasiswa.Unesa.Ac.Id, no. 2004, 2020.
A. R. Masyita, “Pengaruh Kontrol Diri Terhadap Kecanduan Game Online Pada Pemain Dota 2 Malang,” Pengaruh Kontrol Diri Terhadap Kecanduan Game Online Pada Pemain Dota 2 Malang, vol. 3, no. 1, hal. 31–48, 2016.
R. Widyaningrum dan T. Susilarini, “Hubungan Antara Kontrol Diri Dan Efikasi Diri dDengan Prokrastinasi Akademik Pada Siswa Kelas XI SMAIT Raflesia Depok,” J. IKRA-ITH Hum., vol. 5, no. 2, hal. 34–39, 2021.
Siallagan dan Derang, “Hubungan Kontrol Diri Dengan Perilaku Konsumtif Pada Mahasiswa Di Stikes Santa Elisabeth Medan,” J. Darma Agung …, 2021.
C. N. Hutasuhut, Hubungan Antara Kontrol Diri Dengan Kecanduan Game Online Di Smartphone Pada Remaja. 2020.
K. Rohman, “Hubungan Antara Kontrol Diri Dengan Kecanduan Game Online Pada Siswa Smk Negeri 1 Muara Telang Skripsi,” 2020.
Ferry Hernoyo Budhi, “Hubungan antara Kontrol Diri dengan Intensitas Bermain Game Online,” vol. 5, no. 3, hal. 478–481, 2018.
J. Empati, S. L. Sari, dan I. Z. Ratnaningsih, “Hubungan Antara Kontrol Diri Dengan Intensitas Cyberloafing Pada Pegawai Dinas X Provinsi Jawa Tengah,” vol. 7, no. April, hal. 160–167, 2018.
R. S. Khairiah, Said Nurdin, “Kontrol Diri Mahasiswa Yang Kecanduan Game Online Di Asrama Kaway XVI,” vol. 4, hal. 1–9, 2019.
S. Abdi dan Y. Karneli, “Kecanduan Game Gnline: Penanganannya Dalam Konseling Individual,” vol. 17, no. 12, 2020.
J. R. Averill, “Personal Control Over Aversive Stimuli And Its Relationship To Stress,” hal. 1983, 1983.
D. K. Irmawati, “Pengaruh Game Online Terhadap Motivasi Belajar Siswa,” JEES (Journal English Educ. Soc., vol. 1, no. 2, hal. 71–82, 2016.
C. S. Wan dan W. Bin Chiou, “Psychological Motives And Online Games Addiction: A Test Of Flow Theory And Humanistic Needs Theory For Taiwanese Adolescents,” Cyberpsychology Behav., vol. 9, no. 3, hal. 317–324, 2006.
Z. Huda, “Hubungan Kontrol Diri dengan Kecanduan Game Online pada Remaja SMA X,” hal. 30–36, 2021.
L. N. Ikhsanto, “Hubungan Antara Kontrol Diri Dengan Kecanduan Game Online Pada Siswa,” vol. 21, no. 1, hal. 1–9, 2020.
Downloads
Additional Files
Posted
Categories
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.