Product Quality Improvement Based on the Level of Importance Voice of the Customer
Peningkatan Kualitas Produk Berbasis Tingkat Kepentingan dan Suara Pelanggan
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2792Keywords:
Product Quality, Quality Function Deployment, Analytic Hierarchy Process (AHP), CooperativeAbstract
INTAKO Cooperative is an industrial center that produces bags, suitcases, and wallets. The main factor in improving its products is customer satisfaction which is one of the main factors in determining competitiveness for each industry with the increasing number of customers from year to year. The methods used in this study to measure consumer demand are the QFD Method and the AHP. Based on the calculation of QFD , criteria are obtained to improve product quality in accordance with the wishes of visitors as follows: The quality of the materials used is 1.126, Ergonomics is 0.968, Multi Function is 0.820, Easy to Carry is 0.956, More than one Variant is 1.063, Able to carry a lot of load by 1, Affordable price by 1,160, Strong by 0.974, Environmentally friendly bag materials are 1,216, and Durable is 0.974.
Downloads
References
Agustini, Fajar. “Penerapan Metode Ahp Pada Pemilihan Kosmetik Yang
Tepat Untuk Siswi Sma”. AMIK BSI Karawang. Vol 6. No 2. Hal 165-173. 2018.
Amri, dkk. “Analisis Kepuasan Pelanggan Pemakaian Produk Gypsum dengan Menggunakan Metode Quality Function Deployment”. Jurusan Teknik Industri, Fakultas Teknik, Universitas Malikussaleh, Aceh-Indonesia. Vol 6. No 2. Hal 31-38. 2017.
Annisa, dkk. “Perkembangan Bentuk Dan Motif Pada Kerajinan Tas Di Gampong Dayah Daboh Kecamatan Montasik Aceh Besar”. Program Studi Pendidikan Seni Drama Tari dan Musik, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Syiah Kuala. Vol 1. No 3. Hal 181-191. 2016.
Hapsari, Tri Yaning. “Pengukuran Kualitas Dan Brand Dengan Metode Ahp (Analythic Hierarchy Process)”. Universitas PGRI Yogyakarta. Vol 2. No 1. Hal 1-6. 2018.
Makmuri, Kumroni M, Zahri Amiluddin. “Penerapan Metode Quality Function Deployment (Qfd) Pada Pengembangan Produk Locker”. Program Studi Teknik Industri, Fakultas Teknik, Universitas Bina Darma. Vol 15. Hal 162-169. 2016.
Prasetyo, Andjar, Arifin Zaenal Mochammad. 2016. “House of Quality Kampung Organik”. Jakarta : INDOCAMP.
Rauf, Hayati Nur, dkk. “Perbaikan Kualitas Kain Sutera Dengan Menggunakan Metode Kano Dan Metode Quality Function Deployment (Qfd)”. Jurusan Teknik Industri, Fakultas Teknologi Industri Universitas Muslim Indonesia. Vol 3. No 1. Hal 26-32. 2018.
Savitri, Arlisa, Legowo Martinus. “RASIONALITAS PENGRAJIN INDUSTRI TAS DAN KOPER (INTAKO) (Strategi Mempertahankan Eksistensi Pasca Bencana Luapan Lumpur Lapindo di Desa Kedensari Kecamatan Tanggulangin Kabupaten Sidoarjo)”. Program Studi S1 Sosiologi, Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Surabaya. Vol 03. No 03. Hal 1-9. 2015.
Trenggonowati, Lintang Dyah. “Metode Pengembangan Produk Qfd Untuk Meningkatkan Daya Saing Perusahaan”. Teknik Industri Fakultas Teknik, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Cilegon, Indonesia. Vol 15. No 1. Hal 1-119. 2017.
Yafie, Safrizal Ahmad, dll. “Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Jasa Terhadap Kepuasan Pelanggan (Studiapadafpelanggan Food And Beverage 8 Oz Coffee Studio Malang)”. Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawijaya. Vol 35. No 2. Hal 11-19. 2016.
Ikrimah, Rissa. “Penerapan Metode Quality Function Deployment dalam Memenuhi Kepuasan Konsumen pada Industri Komponen Otomotif”. Fakultas Teknik, Universitas Mercu Buana, Jakarta Pusat. Vol 19. No. 2. Hal 127-136.
Hermiza, Santosa, Novizar. “Penerapan Analytical Hierarchy Process (AHP) Dalam Penetuan Daerah Prospektif Untuk Pengembangan Agroindustri Kelapa”. Fakultas Pertanian, Universitas Islam Indragiri. Vol 8. No. 2. Hal. 288-295.
Rizal Rachman. “Penerapan Metode AHP Untuk Menentukan Kualitas Pakaian Jadi di Industri Garment”. STMIK Nusa Mandiri, Jakarta. Vol. 6. No. 1. Hal. 1-8.
Yayah, Wagiono. “Metode Quality Function Deployment (QFD) Untuk Informasi Penyempurnaan Perakitan Varietas Melon”. Fakultas Ekonomi dan Manajemen, IPB. Vol. 1. No. 2. Hal. 48-56.
Avensia, Muchtar. “Peningkatan Kualitas Pelayanan Pelanggan Menggunakan Metode QFD (Studi Kasus di Toko Roti Unyil Venus Bogor)”. Program Studi Teknik Industri, Universitas Pancasila, Srengseng Sawah, Jagakarsa-DKI Jakarta. Vol. 01. Hal. 44-50.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.