Improving Fine Motor Skills through Mosaic Activities with Loose Part Materials for Children Aged 5-6 Years at Dharma Wanita Association of Anggaswangi Kindergarten
Peningkatan Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Mozaik dengan Bahan Loose Part pada Anak Usia 5-6 Tahun di TK Dharma Wanita Persatuan Anggaswangi
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2782Keywords:
Fine Motor Skills, MosaicAbstract
The purpose of this study is to present the methods and results of improving fine motor skills through mosaic activities using loose parts for children aged 5-6 years at the Dharma Wanita Association of Anggaswangi Kindergarten. This research is a class action research. The subjects in this study were students from group B as many as 20 students at the Dharma Wanita Association of Anggaswangi Kindergarten. The research data were obtained using observation, interview, and documentation methods. This research was conducted in 3 cycles. The results of improving children's fine motor skills managed to increase with the use of mosaics in group B at the Dharma Wanita Association of Anggaswangi Kindergarten, this is evident from the results of the study showing an increase in children's fine motor skills in Cycle I 52.8% but had not reached the target and in Cycle II it reached 82 .4%.
Downloads
References
R. Nofianti, Dasar-Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jawa Barat: Edu Publisher, 2021.
Depdiknas, Pengembangan Kemampuan Motorik Halus Di Taman Kanak-Kanak. Jakarta, 2008.
A. Rudiyanto, Perkembangan Motorik Kasar Dan Motorik Halus Anak Usia Dini. Darussalam Press Lampung, 2016.
N. Muna, “Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Melukis Dengan Cangkang Telur Pada Anak Kelompok B Tk Al-Hidayah Sumberjo Kecamatan Kademangan Kabupaten Blitar,” J. Skripsi, 2015.
Khadijah Dan N. Amelia, Perkembangan Fisik Motorik Anak Usia Dini: Teori Dan Praktik. Prenada Media, 2020.
R. M. Aguss, “Analisis Perkembangan Motorik Halus Usia 5-6 Tahun Pada Era New Normal,” Sport Sci. Educ. J., Vol. 2, No. 1, 2021.
M. S. Sumantri, “Model Pengembangan Keterampilan Motorik Anak Usia Dini,” Jakarta: Depdiknas, 2005.
S. V. Syakir Muharrar, Kreasi Kolase,Montase,Mozaik Sederhana. Semarang: Erlangga, 2013.
T. U. Hanifah, “Pemanfaatan Media Pop-Up Book Berbasis Tematik Untuk Meningkatkan Kecerdasan Verbal-Linguistik Anak Usia 4-5 Tahun (Studi Eksperimen Di Tk Negeri Pembina Bulu Temanggung),” Belia Early Child. Educ. Pap., Vol. 3, No. 2, 2014.
C. Rohmaniah Dan Ramadhan, Referensi Gambar Mewarnai, Kolase, Montase, Mozaik Dan Aplikasi. Pontianak: Pgri Prov Kalbar, 2019.
M. Rosita, “Penggunaan Teknik Mozaik Dalam Mengembangkan Motorik Halus Anak Usia Dini 5-6 Tahun Di Taman Kanakkanak Bhayangkari Kabupaten Lampung Tengah,” Uin Raden Intan Lampung, 2018.
W. Silviana, “Implementasi Teknik Mozaik Dalam Mengembangkan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun Di Paud Mandiri I Desa Hargo Pancuran Lampung Selatan,” 2019, [Daring]. Tersedia Pada: Http://Repository.Radenintan.Ac.Id/8129/1/Skripsi Winda.Pdf.
Nurfadilah, Nurmalina, Dan R. Amalia, “Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Kolase Dengan Bahan Loose Part Pada Anak Usia 4-6 Tahun Di Bangkinang Kota,” J. Teach. Educ. Res. Learn. Fac. Educ. Loose Part, Vol. 2, Hal. 224–230, 2020.
M. F. F. Achmad Ali Fikri, Syamsul Arifin, “Penggunaan Media Loose Part Dalam Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Cikal Cendekia Islamic Fullday School Cileungsi-Kab. Bogor,” Vol. 2, No. 8.5.2017, Hal. 2003–2005, 2022.
Y. S. Umami Dan M. Afnida, “Analisis Penggunaan Media Belajar Loose Part Untuk Optimalisasi Perkembangan Anak Di Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini Analysis Of The Use Of Loose Part Learning Media For Optimizing Child Development In Early Childhood Education Institutions,” Vol. 10, No. 1, Hal. 39–54, 2023.
A. W. Irfani, Bermain Asyik Menggunakan Media Loose Part Di Taman Kanak-Kanak. Poskita, 2020.
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R & D. Bandung: Alfabeta, 2010.
S. Arikunto, Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara, 2007.
Paizaluddin Dan Ermalinda, Penelitian Tindakan Kelas : ( Classroom Action Research ) Panduan Teoritis Dan. Bandung: Alfabeta, 2016.
S. Arikunto, Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara, 2010.
V. W. Sujarweni, Metodelogi Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Baru Perss, 2014.
Sugiyono, Statitistika Penilitian. Jakarta: Alfabeta, 2019.
Rohmaniah, Chotimatu, Dan Ramadhan, Referensi Gambar Mewarnai, Kolase, Montase, Aplikasi, Mozaik. Pontianak: Pgri Prov Kalbar, 2019.
A. S. Ningsih, “Identifikasi Perkembangan Keterampilan Motorik Halus Anak Dalam Berbagai Kegiatan Main Di Kelompok B,” J. Pendidik. Guru Anak Usia Dini, Vol. 7, No. 4, 2015.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.