The Correlation Between School Well Being And Achievement Motivation Of Students At SMKN Prigen
Hubungan Antara School Well Being dengan Motivasi Berprestasi Siswa SMKN Prigen
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2763Keywords:
Achievement MotivationAbstract
This research aims to measure the level of relationship between subjective well-being and achievement motivation among students of SMKN 1 Prigen. This study is a quantitative correlational research with a population size of 135 individuals. The sample size was determined using the Krejcie-Morgan table, resulting in a sample of 90 individuals. The sampling technique used was accidental sampling. The results of the Pearson correlation product-moment analysis showed a significant positive relationship between school well-being and achievement motivation, with a correlation value of r=0.382 and p<0.001. This indicates that the higher the level of school well-being among students, the higher their level of achievement motivation.
Downloads
References
A. Rahman, S. A. Munandar, A. Fitriani, Y. Karlina, and Yumriani, “Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan,” Al Urwatul Wutsqa Kaji. Pendidik. Islam, vol. 2, no. 1, pp. 1–8, 2022.
D. Pristiwanti, B. Badariah, S. Hidayat, and R. S. Dewi, “Pengertian Pendidikan,” J. Pendidik. Dan Konseling, vol. 4, no. 6, pp. 1707–1715, 2022.
N. Tasya and A. P. Abadi, “Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa,” Sesiomedika, pp. 660–662, 2019.
S. Suradi, “Pembentukan Karakter Siswa melalui Penerapan Disiplin Tata Tertib Sekolah,” Briliant J. Ris. dan Konseptual, vol. 2, no. 4, p. 522, 2017, doi: 10.28926/briliant.v2i4.104.
S. Lase, “Hubungan antara Motivasi dan Kebiasaan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa SMP,” J. War. Ed., vol. 56, no. April, 2018.
V. Gopalan, J. A. A. Bakar, A. N. Zulkifli, A. Alwi, and R. C. Mat, “A Review of the Motivation Theories in Learning,” AIP Conf. Proc., vol. 1891, 2017, doi: 10.1063/1.5005376.
Sujarwo, “Motivasi Berprestasi Sebagai Salah Satu Perhatian Dalam Memilih Strategi Pembelajaran,” Jurnal.Uny.Ac.Id, pp. 1–9, 2011, [Online]. Available: https://journal.uny.ac.id/index.php/mip/article/download/6858/5891
S. Rahman, “Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar,” Merdeka Belajar dalam Menyambut Era Masy. 5.0, no. November, pp. 289–302, 2021.
B. Winarno, “Pengaruh Lingkungan Belajar dan Motivasi Berprestasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Kompetensi Keahlian Teknik Otomasi Industri Di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 2 Depok Yogyakarta,” J. Skripsi, 2012.
H. A’yunina and Abdurrohim, “Hubungan Antara Stres Akademik dan Motivasi Berprestasi Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Universitas Islam Sultan Agung Semarang,” Pros. Konf. Ilm. Mhs. Unissula, vol. 2, no. 2, pp. 889–897, 2019.
A. R. Siregar, “Motivasi Berprestasi Mahasiswa ditinjau dari Pola Asuh,” 2006.
C. N. Putrizaen, “Hubungan School Well-Being dengan Motivasi Berprestasi Siswa Kekas V Sekolah Dasar,” UIN Syarif Hidayatullah, 2021.
L. Izzah, W. Kurniawan, H. R. Damra, U. Hersa Putri, L. Adewila Putri, and D. Susilawati, “Pengaruh Intervensi Pendidikan ‘Kesehatan Mental’ Dalam Meningkatkan School Well-Being Pada Remaja Di Ma Muhammadiyah Pekanbaru,” Nathiqiyyah, vol. 3, no. 1, pp. 68–85, 2020, doi: 10.46781/nathiqiyyah.v3i1.307.
Muniroh, “Hubungan Antara Motivasi Belajar dengan School Well-Being pada Siswa,” Universitas Islam Riau Pekanbaru, 2022.
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2013.
J. W. Creswell and J. David Creswell, Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. 2018.
U. Karyani et al., “The Dimensions Of Student Well-Being,” Semin. Psikol. Kemanus., pp. 413–419, 2015, [Online]. Available: https://mpsi.umm.ac.id/files/file/413-419 Umi karyani.pdf
Y. Bahmi, “Analisis Pengaruh Faktor Lingkungan terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa Jurusan Matematika FMIPA UNP Menggunakan Regresi Linier Berganda,” Skripsi, Fak. Mat. Dan Ilmu Pengetah. Alam Univ. Negeri Padang, 2011.
D. Kumalasari, “Teacher Versus Classmate Support: Which One Is More Important to School Well-Being of Senior High-School Students?,” vol. 399, no. Icepp 2019, pp. 61–64, 2020, doi: 10.2991/assehr.k.200130.081.
H. Khatimah, “Gambaran School Well-Being pada Siswa Program Kelas Akselerasi di SMA Negeri 8 Yogyakarta,” PSIKOPEDAGOGIA J. Bimbing. dan Konseling, vol. 4, no. 1, p. 20, 2015, doi: 10.12928/psikopedagogia.v4i1.4485.
A. Dariyo, “Peran School Well Being dan Keterlibatan Akademik dengan Prestasi Belajar pada Siswa Sekolah Dasar,” J. Psikogenes., vol. 5, no. 1, 2018, doi: 10.24854/jps.v5i1.490.
Ahmad, J. N. (2010). Penggunaan School Well-being Pada Sekolah Menengah Atas Bertaraf Internasional Sebagai Barometer Evaluasi Sekolah. Jurnal UI Untuk Bangsa Seri Sosial dan Humaniora. Vol. 1.
Buchori, S., Kartadinata, S., Yusuf, S., Ilfiandra, I., Fakhri, N., & Adiputra, S. (2021). Developing A Framework Peace Education for Primary School Teachers in Indonesia. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 20(8).
Muhid, A., & Ferdiyanto, F. (2020). Stres akademik pada siswa: Menguji peranan iklim kelas dan school well-being. Persona:Jurnal Psikologi Indonesia, 9(1), 140–156. https://doi.org/10.30996/persona.v9i1.3523
Effendi, A. S., & Siswanti. (2016). Hubungan antara school well-being dengan intensi delinkuensi pada siswa kelas XI SMK Negeri 5 Semarang. Jurnal Empati, 5(April), 195– 199.
Palupi. Retno, “Pengaruh School Well-Being Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan Jurusan Multimedia SMK N 11 Semarang ”Program Studi Teknologi Pendidikan Jurusan Kurikulum Dan Teknologi Pendidikan Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Semarang, Skripsi, 2020.
Downloads
Additional Files
Posted
Categories
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.