The Relationship Beetwen Conformity and Adolescent Consumptive Behavior at a Coffee Shop on Kavling DPR Street of Sidoarjo
Hubungan Konformitas dan Perilaku Konsumtif Remaja pada Coffee Shop di Jalan Kavling DPR Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2761Keywords:
Conformity, Consumptive Behavior, Coffee ShopAbstract
This study aims to examine the relationship between conformity and adolescent consumptive behavior on coffee chop on Jalan Kavling DPR Sidoarjo. A sample size of 100 teenagers who were obtained using the slovin formula. The sampling technique used is a sampling insidental. The data collection method used two psychological scales, namely the conformity scale and the consumptive behavior scale. The data analysis method used is the product moment correlation technique. The results of data analysis show the correlation coefficient (rxy) of 0.732 with a significant level of correlation p = 0.000 (p <0.05), which indicates that there is a positive relationship between conformity and adolescent consumptive behavior at the coffee shop Jl. Kavling DPR Sidoarjo. Consumptive behavior can be explained by conformity of 53.6% and the remaining 46.4% is influenced by other factors not measured in the study.
Downloads
References
I. Muamanah, “Fenomena Maraknya Coffee Shop Sebagai Gejala Gaya Hidup Anak Muda di Kota Metro,” vol. 45, no. 45, pp. 95–98, 2019.
I. Afifullah, “Lebih Pilih Warkop, 5 Alasan Kenapa Orang Tidak Nongkrong di Kafe,” IDN Times, 2022. https://www.idntimes.com/life/inspiration/iip-afifullah/alasan-kenapa-orang-tidak-nongkrong-di-kafe-c1c2-1/1 (accessed May 15, 2022).
A. M. Damayanti, “Hubungan antara Konformitas dengan Perilaku Konsumtif pada Mahasiswi Indekost Mewah di Kecamatan Kartasura,” 2014.
Sumartono, Terperangkap dalam Iklan: Meneropong imbas pesan Iklan Televisi. Bandung: Penerbit Alfabeta, 2002.
D. A. Faradila, “Hubungan Konsep Diri dan Perilaku Konsumtif Online Shopping Produk Pakaian Pada Mahasiswa,” 2018.
A. Sears, D.O.,Freedman, J.O., Peplau L., Psikologi Sosial. Jakarta: PT Gelora Aksara Pratama, 2006.
D. . Myers, Psikologi Sosial, Edisi kese. Jakarta: Salemba, 2012.
Pradipta and E. R. Kustanti, “Hubungan antara konformitas dengan perilaku konsumtif mahasiswa di coffeeshop Semarang,” J. Empati, vol. 10, no. 3, pp. 167–174, 2021.
Hamdan, “Hubungan antara Konformitas dan Harga Diri dengan Perilaku Konsumtif Pada Remaja Putri,” Psikostudia Univ. Mulawarman, vol. 2, no. 2, pp. 68–75, 2013.
N. Gonibala, “Coffee Shop Jadi Tongkrongan Wajib, Positif atau Negatif?,” Kumparan, 2022. https://kumparan.com/nisa-gonibala/coffee-shop-jadi-tongkrongan-wajib-positif-atau-negatif-1xEdumGUAKA (accessed May 15, 2022).
Salendra, “Coffee Shop As Media For Self-Actualization Today’s Youth,” vol. VI, pp. 49–58, 2014.
D. C. Durandt and D. H. Wibowo, “Hubungan Antara Konformitas Dan Perilaku Konsumtif Pakaian Pada Remaja Akhir,” vol. 2, no. 2, pp. 1–12, 2021.
N. Trisukma D and S. Murni A, “Pengaruh Konformitas Terhadap Perilaku Konsumtif (Consumtive Behavior) Pada Mahasiswa : Sebuah Studi Literatur,” pp. 279–282, 2020.
A. G. Aprilitta, “Pengaruh Gaya Hidup Hedonisme dan Konformitas Terhadap Perilaku Konsumtif Pada Konsumen Coffee Shop di Kota Medan,” 2021.
J. W. Santrock, Remaja, edisi 11 (jilid 1 & 2). Jakarta: Penerbit Erlangga, 2017.
P. S. Anjani and D. P. Astiti, “Hubungan kontrol diri dan konformitas terhadap perilaku konsumtif remaja penggemar animasi Jepang (anime) di Denpasar,” J. Psikol. Udayana, pp. 144–155, 2020, [Online]. Available: https://ojs.unud.ac.id/index.php/psikologi/article/view/57813.
D. A. Triningtyas and T. M. Margawati, “Hubungan Antara Konformitas dengan Perilaku Konsumtif Terhadap Online Shopping Pada Remaja,” J. Kependidikan J. Has. Penelit. dan Kaji. Kepustakaan di Bid. Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, vol. 5, no. 1, p. 16, 2019, doi: 10.33394/jk.v5i1.1388.
N. L. A. P. Windayanti and D. Supriyadi, “Hubungan antara citra tubuh dan konformitas terhadap perilaku konsumtif pada remaja putri di Universitas Udayana,” J. Psikol. Udayana, vol. 6, no. 01, p. 96, 2019, doi: 10.24843/jpu.2019.v06.i01.p10.
N. Solichah and D. Kusuma D, “Hubungan Antara Konformitas Dengan Perilaku Konsumtif Terhadap Produk Fashion Pada Mahasiswa,” J. Psikol., vol. 06, no. 03, pp. 1–8, 2019.
E. Lestarina, H. Karimah, N. Febrianti, R. Ranny, and D. Herlina, “Perilaku Konsumtif di Kalangan Remaja,” JRTI (Jurnal Ris. Tindakan Indones., vol. 2, no. 2, pp. 1–6, 2017, doi: 10.29210/3003210000.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.