Relationship between Students’ Perceptions of the Learning Environment and Teacher's Teaching Style on Cognitive Learning Outcomes in Science Subjects
Hubungan Persepsi Siswa tentang Lingkungan Belajar dan Gaya Mengajar Guru terhadap Hasil Belajar Kognitif pada Mata Pelajaran IPA
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2701Keywords:
cognitive learning outcomes, Learning environment, secondary School, Teaching Style, Natural ScienceAbstract
The study aims to 1) describe the relationship between students' perceptions of the learning environment to science cognitive learning outcomes, 2) describe the relationship between students' perceptions of teachers' teaching styles to science cognitive learning outcomes 3) describe the relationship between students' perceptions of the learning environment and teachers' teaching styles to science cognitive learning outcomes. The type of research used is non-experimental quantitative research which is included in correlational research with Multiple Regression analysis techniques. Data collection techniques through questionnaires and documentation. The results showed that 1) there was no significant relationship between students' perceptions of the learning environment and cognitive learning outcomes of science students, 2) there was a significant relationship between teachers' teaching styles and cognitive learning outcomes of science students, and 3) there was no significant relationship between students' perceptions of the learning environment and teachers' teaching styles on learning outcomes.
Downloads
References
N. Sari and S. B. Sartika, “Korelasi Gaya Belajar dengan Hasil Belajar Kognitif Pada Mata Pelajaran Ipa Smp,” LENSA (Lentera Sains) J. Pendidik. IPA, vol. 11, no. 1, pp. 1–7, 2021.
H. Nurhidaya, M. St., and M. Nurul, “Penerapan Metode Reward And Punishment Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Kelas The Application of Reward and Punishment Methods to Improve Learning Outcomes of Fifth Grade Elementary School Students in Barru District,” vol. 1, no. 2, pp. 132–143, 2021.
J. Jufrida, F. R. Basuki, M. D. Pangestu, and N. A. Djati Prasetya, “Analisis Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Ipa dan Literasi Sains Di Smp Negeri 1 Muaro Jambi,” EduFisika, vol. 4, no. 02, pp. 1–38, 2019.
W. Titin, “Hubungan Persepsi Siswa Tentang Gaya Mengajar Guru Dengan Ketuntasan,” Implement. Sci., vol. 39, no. 1, pp. 1–154, 2014.
Z. N. U. R. Maulidah, “Pelajaran Ipa Kelas Ix di MTS Nurul Islam,” pp. 1–82, 2022.
N. rizka Putri, “Pengaruh Lingkungan Belajar di Kelas Terhadap Hasil Belajar Sisswa pada Mata Pelajaran Kewirausahaan di SMK Bina Mandiri Indonesia Surakarta Tahun Pelajaran 2014/2015,” Независимое Военное Обозрение, no. 16.1.2015, pp. 1–14, 2015.
A. Wulandari and Sumadi, “Hubungan antara Minat, Lingkungan, dan Persepsi Siswa Terhadap Kemampuan Mengajar Guru dengan Prestasi Belajar Fisika,” pp. 1–9.
M. M. Ulum, “Hubungan Antara Persepsi Siswa tentang Gaya Mengajar Guru, Motivasi Belajar dan Sikap Belajar dengan Hasil Belajar Biologi Siswa SMA Negeri di Kabupaten Pinrang.” .
M. Feriady and H. St. Sunarto, “Pengaruh Persepsi Siwa Tentang Keterampilan Mengajar Guru Dan Fasilitas Belajar Siswa Terhadap Minat Belajar Ips Kelas VIII SMP N 3 Purbalingga,” Econ. Educ. Anal. J., vol. 1, no. 2, pp. 1–7, 2012.
S. Sunarti, “Hubungan Antara Persepsi Siswa Tentang Gaya Mengajar Guru Dengan Hasil Belajar Mata Pelajaran Instalasi Penerangan Listrik, Instalasi Tenaga Listrik, dan Instalasi Motor Listrik Siswa Kelas XII Titl - 1 SMK Negeri 5 Jakarta,” J. Control. Release, vol. 11, no. 2, pp. 1– 125, 2018.
W. Mursabdo, “Pengaruh Persepsi Siswa atas Kreativitas Guru dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar IPA,” Edudikara J. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 6, no. 3, pp. 217–225, 2021.
R. Palupi, S. Anitah, and Budiyono, “Hubungan antara Motivasi Belajar dan Persepsi Siswa terhadap Kinerja Guru dalam Mengelola Kegiatan Belajar dengan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII di SMPN N 1 Pacitan,” J. Teknol. Pendidik. Dan Pembelajaran, vol. 2, no. 2, pp. 157–170, 2014.
R. Anjar, “Hubungan Gaya Mengajar Guru dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa SMP,” הארץ, no. 8.5.2017, pp. 1– 184, 2022.
M. Afsan, “HUBUNGAN GAYA MENGAJAR GURU FISIKA DENGAN HASIL BELAJAR FISIKA MTs. MADANI ALAUDDIN PAOPAO KAB. GOWA,” AULADUNA J. Pendidik. Dasar Islam, vol. 4, no. 1, pp. 1– 125, 2017.
F. R. Syafitri, “Pengaruh Keterampilan Dasar Mengajar Guru Terhadap Hasil Belajar Fisika,” Pendas Mahakam J. Pendidik. Dasar, vol. 5, no. 2, pp. 99–105, 2020.
M. Amanuddin, “profil gaya mengajar guru ipa menurut persepsi siswa kelas VII SMP BI’RUL ULUM,” profil gaya mengajar guru ipa Menurut Persepsi Siswa Kelas vii Smp BIirul Ulum, pp. 6– 78, 2021.
G. S. A. P., “Hubungan lingkungan belajar siswa dengan prestasi belajar siswa,” vol. 12, no. 1, pp. 1– 127, 2008.
C. Meidinasari, L. Sabdaningtyas, and Sugiman, “Pengaruh lingkungan belajar di sekolah dan motivasi belajar terhadap hasil belajar peserta didik kelas v,” Skripsi, vol. 8, no. 5, pp. 1–13, 2019.
A. Ihsan, “Hubungan Persepsi Siswa tentang Lingkungan Belajar IPA Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VII di smp Sepuluh Nopember Sidoarjo,” Skripsi, vol. 7, no. 2, pp. 1–68, 2020.
R. Fitriana, “Studi Komparasi Gaya Mengajar Guru Dengan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Nahwu Kelas Vll B dan C Di MTS Maarif Balong,” vol. 21, no. 1, pp. 1–75.
I. W. Subagia and I. G. L. Wiratma, “Profil Penilaian Hasil Belajar Siswa Berdasarkan Kurikulum 2013,” JPI (Jurnal Pendidik. Indones., vol. 5, no. 1, pp. 1–16, 2016.
D. B. Utami and T. Ernawati, “Hubungan Antara Fasilitas Belajar dan Lingkungan Belajar Dengan Hasil Belajar IPA,” Nat. J. Ilm. Pendidik. IPA, vol. 4, no. 1, pp. 18–25, 2017.
lathifah alKhumaero Khumaero and S. Arie, “Pengaruh Gaya Belajar Guru, Disiplin Belajar, Dan Teman Sebaya Terhadap Prestasi Belajar,” Econ. Educ. Anal. J., vol. 1, no. 1, pp. 1–13, 2017.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.