Relationship between Students' Perceptions of Learning Interest on Science Cognitive Learning Outcomes
Hubungan Persepsi Siswa tentang Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Kognitif IPA
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2700Keywords:
Student Perception, Learning Interest, Science Cognitive Learning Outcomes, Junior High SchoolAbstract
This research aims to determine the relationship between students' perceptions of learning interest in learning and cognitive learning outcomes of science subjects. This research at SMPN 3 Sidoarjo with a sample of178 students. Teknik sampling using random sampling. Type of quantitative research is non-experimental with Ex-post Facto correlation method. The data analysis technique used is inferential statistics with two stages, namely: 1) The prerequisite test stage of the analysis, and 2) The hypothesis test stage. The prerequisite test stages of analysis were carried out using the nomality test and linearity test, hypothesis test stage using the peson product moment correlation test and a simple linear regression test. Researchresults show a positive and significant relationship between interest in learning and cognitive learning outcomes in science subjects. The conclusion of study is that there is a positive and significant relationship on students' perceptions of learning interest in learning cognitive science learning outcomes.
Downloads
References
L. A. Farida, S. Hariyani, and T. Fayeldi, “Pengembangan Video Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa,” Sigma, vol. 7, no. 1, p. 30, 2021.
S. Rijal and S. Bachtiar, “Hubungan antara Sikap, Kemandirian Belajar, dan Gaya Belajar dengan Hasil Belajar Kognitif Siswa,” J. Bioedukatika, vol. 3, no. 2, p. 15, 2015, doi: 10.26555/bioedukatika.v3i2.4149.
D. A. Kurniawan, Astalini, and L. Anggraini, “Evaluasi Sikap Siswa SMP terhadap IPA di Kabupaten Muaro Jambi,” J. Ilm. Didakt., vol. 19, no. 1, pp. 124–139, 2018.
D. Widiyawati, C. D. Putri, and A. Walid, “Evaluasi Pembelajaran dan Pengaruhnya Terhadap Minat Belajar Siswa pada Mata Pembelajaran IPA Kelas IX di SMPN 3 Tanjung Sakti Pumi Lahat Sumatra Selatan,” J. PTK dan Pendidik., vol. 6, no. 2, 2021.
S. Voni, Y. N. Bunga, and O. Y. T. Mago, “Persepsi Siswa terhadap Kompetensi Guru Biologi dalam Proses Pembelajaran Menggunakan Kurikulum 2013 di SMA Negeri 2 Maumere,” Spizaetus J. Biol. dan Pendidik. Biol., vol. 1, no. 3, p. 29, 2020.
N. Sari and S. B. Sartika, “Korelasi Gaya Belajar Dengan Hasil Belajar Kognitif PAda Mata Pelajaran IPA SMP 1,2 Nia Sari 1 , Septi Budi Sartika 2*,” vol. 11, pp. 1–7, 2021.
F. R. Basuki, M. D. Pangestu, N. Asmara, and D. Prasetya, “Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar IPA Dan Literasi Sains Si SMP Negeri 1 Muro Jambi,” Pendidik. Fis., vol. 4, pp. 1–8, 2019.
R. D. Febriani and Triyono, “Persepsi Peserta Didik Sekolah Menengah Atas Terhadap Pendidikan Lanjutan,” J. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 3, no. 1, pp. 70–77, 2018.
Y. M. P. Pratama, R. S. Iswari, and S. Ngabekti, “Korelasi Persepsi Dan Minat Dengan Hasil Belajar Siswa Kelas 10 Lintas Minat Biologi Sman 1 Ambarawa,” Phenom. J. Pendidik. MIPA, vol. 8, no. 1, pp. 57–67, 2018.
N. Simbolon, “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Peserta Didik,” J. Kaji. Pendidik. dan Pendidik. Dasar, vol. 1, no. 2, pp. 14–19, 2013.
A. Riwahyudin, “Pengaruh Sikap Siswa Dan Minat Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V Sekolah Dasar Di Kabupaten Lamandau,” J. Pendidik. Dasar, vol. 6, no. 1, p. 11, 2015.
I. W. Ratnasari, “Hubungan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika,” Psikoborneo J. Ilm. Psikol., vol. 5, no. 2, pp. 289–293, 2017, doi: 10.30872/psikoborneo.v5i2.4377.
T. M. Siswati Eko, “Pengaruh Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas IX SMP Negeri 4 Dedai,” Economac, vol. 2, no. 4, pp. 1–7, 2018.
I. M. A. P. Alit, “Korelasi Antara Minat Belajar dan Kepribadian Dengan Prestasi Belajar Fisika Siswa Kelas X MIPA SMA Negeri di Kota Negara,” vol. 5, pp. 1–151, 2021.
J. Pendidikan, M. Indonesia, R. N. Friantini, and R. Winata, “PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA,” pp. 6–11, 2019.
A. A. P., “Pengembangan Minat Belajar Dalam Pembelajaran,” Idaarah J. Manaj. Pendidik., vol. 3, no. 2, p. 205, 201 doi: 10.24252/idaarah.v3i2.10012.
K. L. Hemayanti, I. W. Muderawan, and I. N. Selamat, “Analisis Minat Belajar Siswa Kelas Xi Mia Pada Mata Pelajaran Kimia,” J. Pendidik. Kim. Indones., vol. 4, no. 1, p. 20, 2020, doi: 10.23887/jpk.v4i1.24060.
A. M. Bakri, “Hubungan Antara Minat Belajar dan Hasil Belajar IPA,” Suara Intelekt. Gaya Mat., vol. 7, no. 2, pp. 154–157, 2015.
A. Mulyana and S. Hidayat, “Hubungan Antara Persepsi, Minat, Dan Sikap Siswa Dengan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Pkn,” J. Pendidik. dan Kebud., vol. 19, no. 2, pp. 315–330, 2013.
R. Anjar and S. B. Sartika, “Hubungan Gaya Mengajar Guru Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa SMP,” vol. 03, pp. 74–83, 2022.
Q. D. Nurul, “Pengaruh Kreativitas Mengajar Guru Dan Minat Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran PAI Kelas VIII Di SMP Islam Krembung Kabupaten Sidoarjo,” Suparyanto dan Rosad (2015, vol. 5, no. 3, pp. 248–253, 2020.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.