Analysis of the Role of Science Subject Activator Teachers in the Success of Merdeka Belajar Program at Secondary School of Muhammadiyah 1 Sidoarjo
Analisis Peran Guru Penggerak Mata Pelajaran IPA Dalam Menyukseskan Program Merdeka Belajar di SMP Muhammadiyah 1 Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2677Keywords:
Implementation,, Merdeka Belajar Program, Science Activator Teacher, Secondary SchoolAbstract
The purpose of this study is to analyze the role of the science subject teacher in the success of the independent learning program at the junior high school level. The research method used is a qualitative method of case study type. The research was conducted at SMP Muhammadiyah 1 Sidoarjo. The research conducted only focused on one science subject teacher. Data collection techniques used by researchers are questionnaires, interviews and documentation. From the data obtained, data analysis was carried out using three stages including data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results of this study found that the science teacher plays an important role in improving teacher competence as well as in student learning activities for the success of the independent learning program at the junior high school level which encourages the growth and development of teachers and students in implementing learning in accordance with the independent learning program.
Downloads
References
F. S. Wahid, M. A. Purnomo, and S. M. Ulya, “Analisis Peran Guru Dalam Pemanfaatan Lingkungan Sekolah Terhadap Kreativitas Belajar Siswa,” J. Ilm. Kontekst., vol. 2, no. 01, pp. 38–42, 2020, doi: 10.46772/kontekstual.v2i01.247.
K. Merdeka, D. I. Sdn, and P. Sekadau, “Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa Analisis Kesiapan Guru Dalam Melaksanakan Pembelajaran Pendahuluan Guru merupakan peran strategis dalam peningkatan mutu pembelajaran di kelas . Tidak sedikit yang beranggapan bahwa tugas guru itu mudah , hanya mengajar da,” vol. 8, no. 2, pp. 119–127, 2022.
R. Susanto, A. Afika, A. S. Prihantini, D. Rahmasari, R. S. Putri, and Y. A. Wuran, “Kompetensi pedagogik guru pada era pandemi covid-19,” Semin. Nas. Ilmu Pendidik. dan Multi Disiplin 3 (SNIPMD 3), vol. 3, pp. 361–366, 2020.
S. Sugiyarta, Solfarina, and I. Langitasari, “Identifikasi Kemampuan Guru Sebagai Guru Penggerak di Karesidenan Semarang,” J. Profesi Kegur., vol. 6, no. 2, pp. 215–221, 2020.
N. L. Nisfa, L. Latiana, Y. K. S. Pranoto, and D. Diana, “Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) Terhadap Kemampuan Sosial dan Emosi Anak,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 6, no. 6, pp. 5982–5995, 2022, doi: 10.31004/obsesi.v6i6.3032.
E. A. Permatasari, “Implementasi Pendekatan Saintifik Dalam Kurikulum 2013 Pada Pembelajaran Sejarah,” Indones. J. Hist. Educ., vol. 3, no. 1, pp. 11–16, 2017.
D. Sibagariang, H. Sihotang, E. Murniarti, and U. K. Indonesia, “Peran Guru Penggerak Dalam Pendidikan Merdeka Belajar Di Indonesia,” Din. Pendidik., vol. 14, no. 2, pp. 88–99, 2021.
E. Susilowati and C. Author, “Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar dalam Pembentukan Karakter Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam,” vol. I, pp. 115–132, 2022.
V. R. Hentihu, T. K. Badu, S. Mukadar, S. H. Loilatu, and S. Lisaholit, “Optimalisasi Peran Guru Penggerak dalam Pendidikan Merdeka Belajar di SMP Negeri 2 Jikumerasa,” vol. 3, pp. 409–416, 2022.
W. Satriawan et al., “Guru Penggerak Dan Transformasi Sekolah,” Al-Idarah J. Kependidikan Islam Vol., vol. 11, no. 1, pp. 1–12, 2021.
A. A. Mekarisce, “Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data pada Penelitian Kualitatif di Bidang Kesehatan Masyarakat,” J. Ilm. Kesehat. Masy. Media Komun. Komunitas Kesehat. Masy., vol. 12, no. 3, pp. 145–151, 2020, doi: 10.52022/jikm.v12i3.102.
W. Anggila, “Persepsi Guru Bidang Studi IPS Dalam Pelaksanaan Kurikulum Merdeka Belajar di SMP Negeri Sekecamatan Tanjung Kemuning Kabupaten Kaur,” vol. 171, no. 2, pp. 1–171, 2022.
S. S. Miladiah, N. Sugandi, and R. Sulastini, “Analisis Penerapan Kurikulum Merdeka Di Smp Bina Taruna Kabupaten Bandung,” J. Ilm. Mandala Educ., vol. 9, no. 1, pp. 312–318, 2023, doi: 10.58258/jime.v9i1.4589.
H. Dukungan, K. Terhadap, M. Pasien, and P. Stroke, “Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar pada Satuan Pendidikan Jenjang SMP,” J. Pendidik. dan Konseling, vol. 5, pp. 1707–1715, 2023.
R. Rahayu, R. Rosita, Y. S. Rahayuningsih, A. H. Hernawan, and P. Prihantini, “Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak,” J. Basicedu, vol. 6, no. 4, pp. 6313–6319, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i4.3237.
W. Anjelina, N. Silvia, and N. Gitituati, “Program Merdeka, Gebrakan Baru Kebijakan Pendidikan,” Progr. Merdeka, Gebrakan Baru Kebijak. Pendidik., vol. 5, no. 1, pp. 1977–1982, 2021.
H. H. Rahayu, Rosita, Rahayuningsih, “Jurnal basicedu,” J. basicedu, vol. 5, no. 4, pp. 2541–2549, 2021, [Online]. Available: https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1230
M. R. Arviansyah and A. Shagena, “Efektivitas Dan Peran Dari Guru Dalam Kurikulum Merdeka Belajar,” Lentera, vol. 17, no. 1, pp. 40–50, 2022.
P. Jannati, F. A. Ramadhan, and M. A. Rohimawan, “Peran Guru Penggerak Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar,” Al-Madrasah J. Pendidik. Madrasah Ibtidaiyah, vol. 7, no. 1, p. 330, 2023, doi: 10.35931/am.v7i1.1714.
A. Hutauruk and S. Panjaitan, “Journal of Educational Learning and Innovation,” vol. 2, no. 1, pp. 130–144, 2022, doi: 10.46229/elia.v2i1.
R. R. Lubis, F. Amelia, E. Alvionita, I. E. Nasution, and Y. H. Lubis, “Peran Guru Penggerak dalam Meningkatkan Pemerataan Kualitas Kinerja Guru,” J. At-Tadbir Media Huk. dan Pendidik., vol. 33, no. 1, pp. 70–82, 2023, doi: 10.52030/attadbir.v33i1.170.
A. R. Ningrum and Y. Suryani, “Peran Guru Penggerak dalam Kurikulum Merdeka Belajar,” Ar-Riayah J. Pendidik. Dasar, vol. 6, no. 2, p. 219, 2022, doi: 10.29240/jpd.v6i2.5432.
A. R. Mansyur, “Wawasan Kepemimpinan Guru (Teacher Leadership) dan Konsep Guru Penggerak,” Educ. Learn. J., vol. 2, no. 2, p. 101, 2021, doi: 10.33096/eljour.v2i2.113.
M. Marisa, “Curriculum Innovation ‘ Independent Learing ’ In The Era Of Society 5 . 0 Email : miramarisa97@gmail.com,” vol. 5, no. 1, pp. 66–78, 2021, doi: 10.36526/js.v3i2.e-ISSN.
R. M. Sari, “PRODU: Prokurasi Edukasi-Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Analisis Kebijakan Merdeka Belajar Sebagai Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan,” J. Manaj. Pendidik. Islam, vol. 1, no. special issue, pp. 38–50, 2019.
S. Sunarni and H. Karyono, “Persepsi Guru Terhadap Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Dasar,” J. Educ., vol. 5, no. 2, pp. 1613–1620, 2023, doi: 10.31004/joe.v5i2.796.
Joni Wilson Sitopu, “Jurnal metabio,” J. Metabio. 2020., vol. 2, no. 2, pp. 8–13, 2020.
D. Sulistyanto, “Kontribusi Fasilitas, Kompetensi Pengelola Dan Manajemen Laboratorium Terhadap Efektifitas Pembelajaran Ipa Di Smp Batik Surakarta Tahun Pelajaran 2015/2016,” E-Prints.Ums.Ac.Id, pp. 1–8, 2017, [Online]. Available: http://eprints.ums.ac.id/49595
Sheila Maria Belgis Putri Affiza, “Konsep dan Implementasi Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Abad-21 di SD/MI,” ICIE Int. Conf. Islam. Educ., vol. 2, no. 8.5.2017, pp. 2003–2005, 2022.
D. Harefa et al., “Peran Guru IPA dalam Pengembangan Bakat Akademik Siswa,” J. Ilm. Aquinas, vol. 5, no. 1, pp. 103–120, 2022, [Online]. Available: http://ejournal.ust.ac.id/index.php/Aquinas/article/view/1643
P. Ipa, U. Smp, and D. I. Kabupaten, “Implementasi Differentiated Instruction Produk Pada Pembelajaran IPA Untuk SMP di Kabupaten Grobogan,” 2023.
M. U. Gusteti and N. Neviyarni, “Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Pembelajaran Matematika Di Kurikulum Merdeka,” J. Lebesgue J. Ilm. Pendidik. Mat. Mat. dan Stat., vol. 3, no. 3, pp. 636–646, 2022, doi: 10.46306/lb.v3i3.180.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.