The Relationship Between Self Confidence And Cheating Behavior In Students at SMP X
Hubungan Kepercayaan Diri Terhadap Perilaku Mencontek Pada Siswa di SMP X
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2667Keywords:
Self-Confidence, Students' Cheating Behavior, StudentAbstract
This study aims to determine the relationship between self-confidence and students' cheating behavior at SMP X. This study used a quantitative method with SMP X students as subjects with a sample of 217 SMP X students obtained from a saturated sample technique. Data collection was carried out using a self-confidence scale and a cheating behavior scale with variable measurements using a Likert scale. Data analysis by testing the hypothesis using Pearson's Correlations with the help of Windows JASP 16.3. The results of the analysis obtained are r = 0.238 <0.05 and p = <0.001 so that the hypothesis is accepted and there is a significant relationship, meaning that there is a relationship between self-confidence and cheating behavior and there is a negative relationship and an adjusted R square value of 0.065 or 7% which means that the influence of self-confidence and cheating behavior has a very low level of relationship.
Downloads
References
M. A. Harwendra and S. M. J. Silaen, “Hubungan Kepercayaan Diri Dan Kecemasan Dengan Perilaku Menyontek Saat Menghadapi Ujian Nasional Pada Siswa Kelas XII Sman 8 Bekasi,” J. IKRA-ITH Hum., vol. 4, no. 3, pp. 87–97, 2020.
Y. Lauren, “Perilaku Menyontek Ditinjau dari Konsep Diri Akademik Pada Siswa Siswi SMA Swasta Budaya Medan,” J. Wahana Inov., vol. 8, no. 2, 2019.
Anitasari, O. Pandansari, R. Susanti, K. Kurniawati, and A. Aziz, “Pengaruh Efikasi Diri terhadap Perilaku Menyontek Siswa Sekolah Dasar selama Pembelajaran Daring,” J. Penelit. Ilmu Pendidik., vol. 14, no. 1, pp. 82–90, 2021, doi: 10.21831/jpipfip.v14i1.37661.
Hamidayati and S. Hidayat, “Pendidikan Karakter; Fenomena Perilaku Mencontek pada Siswa di Sekolah Dasar,” PEDADIDAKTIKA J. Ilm. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 7, no. 4, pp. 175–185, 2020, doi: 10.17509/pedadidaktika.v7i4.25403.
E. Muflihah and R. Widyana, “Hubungan Antara Persepsi Siswa Tentang Pola Asuh Otoriter Orang Tua Dan Konformitas Teman Sebaya Dengan Perilaku Menyontek Pada Siswa Kelas Xi Smk X Yogyakarta Tahun Ajaran 2018/2019,” G-Couns J. Bimbing. dan Konseling, vol. 3, no. 2, pp. 319–339, 2019, doi: 10.31316/g.couns.v3i2.321.
M. C. Putri, D. Juliawati, A. Khuryati, and H. Yandri, “Mereduksi Perilaku Menyontek Siswa di Era ‘ Merdeka Belajar ’ Melalui Layanan Bimbingan Kelompok,” J. Penelit. Bimbing. dan Konseling, vol. 5, no. 2, pp. 24–30, 2020, doi: http://dx.doi.org/10.30870/jpbk.v5i2.10109.
Yuliyana, R. Julistia, Y. A. Anastasya, I. Amalia, R. Dewi, and W. Widyastuti, “Gambaran Intensi Menyontek Pada Mahasiswa Universitas X,” J. Pskologi Terap., vol. 5, no. 2, pp. 106–114, 2022, doi: http://dx.doi.org/10.29103/jpt.v5i2.9543.
E. Perianto, “Hubungan Antara Self Control Dan Self Esteem Dengan Perilaku Menyontek Pada Peserta Didik Di Sekolah Menengah Pertama Di Yogyakarta,” J. Bimbing. Dan Konseling Ar-Rahman, vol. 7, no. 1, pp. 25–33, 2021, doi: 10.31602/jbkr.v7i1.4884.
Sultani, N. Auliah, and A. Paisal, “Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Mencontek pada Siswa Kelas VII SMPN 1 Kapuas Timur,” J. Mhs. BK An Nur, vol. 9, no. 2, pp. 1–4, 2020, doi: https://ojs.uniska-bjm.ac.id/index.php/AN-NUR.
I. B. Komara, “Hubungan antara kepercayaan diri dengan prestasi belajar dan perencanaan karir siswa,” J. Psikopedagogia, vol. 5, no. 1, pp. 33–42, 2016.
D. Ekasari, “Bimbingan Kelompok Dengan Permainan Monopede Untuk Meningkatkan Percaya Diri Peserta Didik Di SMA Negeri 1 Brebes,” JCOSE J. Bimbing. dan Konseling, vol. 2, no. 2, pp. 19–27, 2020, doi: 10.24905/jcose.v2i02.56.
Z. Tanjung and S. Amelia, “Menumbuhkan Kepercayaan Diri Siswa,” JRTI (Jurnal Ris. Tindakan Indones., vol. 2, no. 2, pp. 2–6, 2017, doi: 10.29210/3003205000.
M. Putri, “Hubungan Kepercayaan Diri dan Dukungan Teman Sebaya dengan Jenis Perilaku Bullying di MTsN Lawang Mandahiling Kecamatan Salimpaung,” Menara Ilmu, vol. 12, no. 8, pp. 107–116, 2018, [Online]. Available: https://jurnal.umsb.ac.id/index.php/menarailmu/article/view/872
D. Y. Meydiansyah, “Fenomena Perilaku Menyontek Pada Pelajar Masa Kini Ditinjau Dari Kepercayaan Diri, Efikasi Diri, Dan Prokrastinasi : Sebuah Studi Literatur,” Cons. J. Ilm. Bimbing. dan Konseling, vol. 4, no. 3, pp. 245–253, 2021, doi: 10.33369/consilia.4.3.245-253.
S. N. Ade, “Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dan Perilaku Menyontek Siswa Jurusan Akuntansi SMK Yatpi Godong,” Maj. lontar, Univ. PGRI Semarang, vol. 32, no. 3, pp. 118–129, 2020, doi: https://doi.org/10.26877/ltr.v34i2.12970.
S. R. N. Hidayati and S. I. Savira, “Hubungan Antara Konsep Diri dan Kepercayaan Diri Dengan Intensitas Penggunaan Media Sosial Sebagai Moderator Pada Mahasiswa Psikologi Universitas Negeri Surabaya,” Character J. Penelit. Psikol., vol. 8, no. 3, pp. 1–11, 2021, [Online]. Available: https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/character/article/view/41122
N. Tehranian, “Pengaruh kepercayaan diri terhadap intensitas perilaku menyontek pada peserta didik smp yang pernah menyontek,” Universitas Semarang, 2019. [Online]. Available: http://repository.usm.ac.id/files/skripsi/F11A/2015/F.111.15.0065/F.111.15.0065-15-File-Komplit-20190311122255.pdf
M. N. Reyaan and T. Prapancha, “Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dengan Perilaku Menyontek Pada Mahasiswa UST,” J. SPIRITS, vol. 6, no. 1, pp. 18–22, 2015, doi: https://doi.org/10.30738/spirits.v6i1.1068.
M. Azkia, “Pengaruh Kematangan Emosi dan Kedisiplinan Terhadap Perilaku Menyontek,” Psikoborneo J. Ilm. Psikol., vol. 8, no. 4, p. 634, 2020, doi: 10.30872/psikoborneo.v8i4.5569.
S. H. Amelia, Z. Tanjung, E. Riyant, R. Azizi A.M, M. N. N. Novita, and Ranny, “Perilaku Menyontek dan Upaya Penanggulangannya,” JRTI (Jurnal Ris. Tindakan Indones., vol. 1, no. 1, pp. 1–6, 2016, doi: https://doi.org/10.29210/3003226000.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.