Development of Augmented Reality (AR) Learning Media on Computer Hardware Learning at SMK Al-Aziziyah Candi
Pengembangan Media Pembelajaran Augmented Reality (AR) pada Pembelajaran Perangkat Keras Komputer di SMK Al-Aziziyah Candi
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2663Keywords:
Augmented Reality, Hardware, Learning MediaAbstract
A good learning process must contain interactive, fun, challenging, motivating aspects and provide more space for students to be able to develop creativity and independence. For this reason, in realizing effective learning media, it is necessary to use technology in the field of education, namely learning media using virtual technology. The purpose of this research is to develop AR learning media on computer hardware learning at SMK Al Aziziyah Candi. This development research uses the ADDIE development model (analyze, design, development, implementation, evaluation). The results of validation by media experts and material experts on the products developed include indicators of media quality, presentation, language, material content and language. Based on the results of validation by media experts and material experts obtained validity with a percentage of media experts 94%, material experts 95%, and small-scale trials with a percentage of 91.25% with very feasible and usable criteria.
Downloads
References
D. Surani, “Studi literatur: Peran teknolog pendidikan dalam pendidikan 4.0,” Pros. Semin. Nas. Pendidik. FKIP, vol. 2, no. 1, pp. 456–469, 2019.
A. Sanni et al., “Pentingnya Pendidikan Karakter Anak Di Zaman Serba Digital,” J. Kewarganegaraan, vol. 6, no. 2, pp. 2587–2595, 2022, [Online]. Available: https://journal.upy.ac.id/index.php/pkn/article/view/3057
M. Fitriandari and H. Winata, “Manajemen Pendidikan Untuk Pembangunan Berkelanjutan Di Indonesia,” Competence J. Manag. Stud., vol. 15, no. 1, pp. 1–13, 2021, doi: 10.21107/kompetensi.v15i1.10424.
I. Junaedi, “Proses pembelajaran yang efektif,” J. Inf. Syst. Applied, Manag. Account. Res., vol. 3, no. 2, pp. 19–25, 2019.
M. K. Nasution, “Penggunaan Metode Pembelajaran Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa Sekolah Tinggi Agama Islam Swasta Lantaboer Jakarta. Corresspondence: Mardiah Kalsum Nasution, Sekolah Tinggi Agama Islam Swasta Lantaboer Jakarta. E-mail,” Stud. Didakt. J. Ilm. Bid. Pendidik., vol. 11, no. 1, pp. 9–15, 2017.
B. Afifah, T. Widiyaningtyas, and U. Pujianto, “Pengembangan bahan ajar perakitan komputer bermuatan augmented reality untuk menumbuhkan keaktifan belajar siswa,” Tekno, vol. 29, no. 2, p. 97, 2019, doi: 10.17977/um034v29i2p97-115.
K. Nistrina, “Penerapan Augmented Reality dalam Media Pembelajaran,” J. Sist. Informasi, J-SIKA, vol. 03, no. 01, pp. 1–6, 2021.
M. Menrisal and I. Wijaya, “Pengembangan aplikasi media pembelajaran perangkat komputer berbasis augmented reality (AR),” J. Konseling dan Pendidik., vol. 10, no. 1, p. 119, 2022, doi: 10.29210/177400.
A. Syahrul, S. SYARLI, and C. R. SARI, “Penerapan Teknologi Augmented Reality Pada Media Pembelajaran Berbasis Android,” J. Peqguruang Conf. Ser., vol. 4, no. 1, p. 1, 2022, doi: 10.35329/jp.v4i1.2828.
R. S. Untari, F. N. Hasanah, M. D. K. Wardana, and M. I. Jazuli, “Pengembangan Augmented Reality (AR) Berbasis Android Pada Pembelajaran Pemodelan Bangun Ruang 3D,” J. Pendidik. Teor. Penelitian, dan Pengemb., vol. 7, no. 5, p. 190, 2022, doi: 10.17977/jptpp.v7i5.15238.
P. A. S. A. Rahmadhan A, “Aplikasi Pengenalan Perangkat Keras Komputer Berbasis Android Menggunakanaugmented Reality (Ar),” J. Teknol. dan Sist. Inf., vol. 2, no. 2, pp. 24–31, 2021.
R. Y. Endra and D. R. Agustina, “Media Pembelajaran Pengenalan Perangkat Keras Komputer Menggunakan Augmented Reality,” EXPERT: Jurnal Manajemen Sistem Informasi dan Teknologi, vol. 9, no. 2. 2019. doi: 10.36448/jmsit.v9i2.1311.
M. Agustine, E. Muhammad, A. Jonemaro, and L. Fanani, “Pengembangan Aplikasi AR-BIO sebagai Media Pembelajaran Pengenalan Anatomi Sistem Respirasi menggunakan Teknologi Augmented Reality,” vol. 7, no. 1, pp. 413–418, 2023.
M. Mantasia and H. Jaya, “Pengembangan Teknologi Augmented Reality Sebagai Penguatan Dan Penunjang Metode Pembelajaran Di Smk Untuk Implementasi Kurikulum 2013,” J. Pendidik. Vokasi, vol. 6, no. 3, p. 281, 2016, doi: 10.21831/jpv.v5i3.10522.
D. W and C. L, The Systematic Design of Instruction. Harper Collins Publisher, 1996.
H. Saputra and A. M. A. Putra, “Pengembangan framework pembelajaran kolaboratif untuk institusi pemerintah menggunakan ADDIE dan ISO 20000,” J. Inov. Teknol. Pendidik., vol. 8, no. 1, pp. 41–54, 2021, doi: 10.21831/jitp.v8i1.36054.
T. D. Kurnia, C. Lati, H. Fauziah, and A. Trihanton, “Model ADDIE Untuk Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kemampuan Pemecahan Masalah Berbantuan 3D,” Semin. Nas. Pendidik. Mat., vol. 1, no. 1, pp. 516–525, 2019.
F. Hidayat and M. Nizar, “Model Addie (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam,” J. Inov. Pendidik. Agama Islam, vol. 1, no. 1, pp. 28–38, 2021, doi: 10.15575/jipai.v1i1.11042.
Andi Rustandi and Rismayanti, “Penerapan Model ADDIE dalam Pengembangan Media Pembelajaran di SMPN 22 Kota Samarinda,” J. Fasilkom, vol. 11, no. 2, pp. 57–60, 2021, doi: 10.37859/jf.v11i2.2546.
N. Sugihartini and K. Yudiana, “Addie Sebagai Model Pengembangan Media Instruksional Edukatif (Mie) Mata Kuliah Kurikulum Dan Pengajaran,” J. Pendidik. Teknol. dan Kejuru., vol. 15, no. 2, pp. 277–286, 2018, doi: 10.23887/jptk-undiksha.v15i2.14892.
Prof. Dr. Suharsimi Arikunto, Prosedur Penelitian Seautu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta, 2010.
M. P. Dr. Riduwan. M.B.A, Belajar Mudah Penelitian untuk Guru-Karyawan dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta, 2004.
A. Karisman, “Aplikasi Media Pembelajaran Augmented Reality Pada Perangkat Keras Komputer Berbasis Android,” JATISI (Jurnal Tek. Inform. dan Sist. Informasi), vol. 6, no. 1, pp. 18–30, 2019, doi: 10.35957/jatisi.v6i1.166.
D. Kusumo and R. Afandi, “The Effect of Augmented Reality Learning Media on Motivation and Social Studies Learning Outcomes in Elementary Schools,” Acad. Open, vol. 4, pp. 1–11, 2021, doi: 10.21070/acopen.4.2021.2729.
A. Badrur, “Penerapan Teknologi Augmented Reality Pada Android Sebagai Media Pembelajaran Pengenalan Hardware Komputer Bagi Anak Didik Tingkat Sltp,” Ubiquitous Comput. its Appl. J., vol. 1, pp. 61–66, 2018, doi: 10.51804/ucaiaj.v1i1.61-66.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.