Correlation Between Democratic Parenting Patterns and Students' Learning Achievement in Junior High School Students in Gempol District
Korelasi antara Pola Asuh Demokratis dengan Prestasi Belajar Siswa SMP di Kecamatan Gempol
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2613Keywords:
democratic parenting, learning achievements, studentsAbstract
This study aims to determine the relationship between democratic parenting and student achievement in the Gempol sub-district. This research method uses a correlational quantitative approach. The analysis technique used simple linear regression with the help of IBM SPSS 22. The sample used in this study was 346 students using a random sampling technique. Data collection techniques using questionnaires and the final report card. The results of this study indicate that the R value is 0.028, so it can be concluded that there is a relationship between democratic parenting and learning achievement of 28, while the remaining 72 is influenced by other variables not examined
Downloads
References
H. D. Saputra, F. Ismet, and Andrizal, “Pengaruh Motivasi Terhadap Hasil Belajar Siswa SMK,”Inov. Vokasional dan Teknol., vol. 18, no. 1, pp. 25–30, 2018, doi: 10.24036/invotek.v18i1.168.
V. Reza et al., “Hubungan Antara Pola Asuh Demokratis Orang Tua Dengan Prestasi Belajar Pada Mahasiswa,” Bussiness Law binus, vol. 7, no. 2, pp. 33–48, 2020.
A. Fadillah, “Pengembangan Media Belajar Komik Terhadap Motivasi Belajar Siswa,” JTAM | J. Teor. dan Apl. Mat., vol. 2, no. 1, pp. 36–42, 2018, doi: 10.31764/jtam.v2i1.259.
D. M. Utami, Sulistyarini, and Waneri, “Pengaruh Faktor Internal Terhadap Hasil Belajar,” pp. 1–9, 2018.
N. P. Munir, “Kata Kunci: Inteligensi Intrapersonal, Hasil Belajar Kognitif Matematika, Motivasi Belajar Siswa. A. Pendahuluan,” vol. 2013, no. 1, 2018.
R. Yulika, “Pengaruh Kecerdasan Emosi Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Di Smp Negeri 1 Sengkang,” J. Uin Aluddin Makassar, vol. 8, no. 2, pp. 252–270, 2019.
D. A. Kia and E. Murniarti, “Pengaruh Pola Asuh Orangtua Dalam Peningkatan Prestasi Belajar Anak,” J. Din. Pendidik., vol. 13, no. 3, pp. 264–278, 2020, doi: 10.33541/jdp.v12i3.1295.
S. D. Rizki, Susilawati, and I. Mariam, “Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Prestasi Belajar Anak Usia Sekolah Dasar Kelas II Dan III (Relationship between Parenting Style and Children Academic Achievement among Elementary Students Grade II and III),” J. Keperawatan, vol. 8, no. 1, pp. 74–84, 2018.
A. Nursetyasari, Sudjiono, and I. Dwiastut, “PERBEDAAN PRESTASI BELAJAR SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 5 LUMAJANG DITINJAU DARI TINGKAT PENDIDIKAN DAN POLA ASUH ORANG TUA Arinta,” J. Sains Psikol., vol. 7, no. 2, pp. 143–147, 2018.
I. G. Widiastika, “Prestasi Belajar Ips Siswa Smp Dalam Lingkungan Belajar Inkuiri Berbantuan Lembar Kerja Siswa,” pp. 1–23, 2018.
R. Prasetiyo, “Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Anak,” Bravo’s J., vol. 6(3), pp. 117–121, 2018.
E. Rustandi, “Hubungan Pola Asuh Orang Tua dan Kedisiplinan Dengan Hasil Belajar Penjas Siswa Kelas VI SDN Sukasari,” J. Educ. FKIP UNMA, vol. 3(1), pp. 21–25, 2017.
S. Pramonos, “TERDAPAT HUBUNGAN ANTARA POLA ASUH DEMOKRATIS ORANG TUA TERHADAP KECERDASAN INTERPERSONAL ANAK TK,” Ekp, vol. 13, 2018.
E. Lestari, “Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Prestasi Belajar Siswa Konsentrasi Patiseri Smk Negeri Sewon Bantol,” 2018.
Mansur, Pendidikan Anak Usia Dini dalam Islam. Yogyakarta: Pustaka Belajar, 2005.
T. Y. Sundari, “Pengaruh Pola Asuh Demokratis Orang Tua Terhadap Kedisiplinan Belajar Siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Al Islam Kota Bengkulu,” Instutut Agama Islam Negeri Bengkulu, 2021.
D. N. Hendrawan and B. Hendriana, “Pola Asuh Orang Tua Siswa dengan Motivasi Belajar Matematika Tingkat Tinggi pada Masa Pandemi Covid-19,” Mosharafa J. Pendidik. Mat., vol. 10, no. 3, pp. 369–378, 2021, doi: 10.31980/mosharafa.v10i3.1020.
S. A. Basyirah, “Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa Di Man 1 Aceh,” 2021, p. 6.
S. M. Anita Chaudhari, Brinzel Rodrigues, “Hubungan Pola Asuh Demokratis dengan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas X SMA NEGERI 1 Getasan,” in Ucv, vol. I, no. 02, 2019, pp. 390–392.
Mahapsari, “Hubungan Pola Asuh Demokratis Dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas Satu Sekolah Dasar Dasar Program Fullday,” in עלון הנוטע, vol. 66, no. 1997, 2019, pp. 37–39
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.