The Relationship between Learning Motivation and Self Regulated Learning of First Year Students at Muhammadiyah Sidoarjo University
Hubungan Motivasi Belajar dengan Self Regulated Learning Mahasiswa Tahun Pertama di Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2575Keywords:
Self Regulated Learning, Learning Motivation, First Year StudentAbstract
In the first year students usually have several obstacles such as having to adapt to a new environment, adapt to new material, new places, even a new learning system. There are many factors that affect a person's success in undergoing his education, one of the factors that also influence student success in achieving optimal achievement is self regulation (SR). This study aims to determine the relationship between regulated learning cells and the learning motivation of first year students at the Muhammadiyah University of Sidoarjo. This type of research is a quantitative research with a correlational approach to determine the relationship between the independent variable and the dependent variable.
Downloads
References
J. Subianto, “A . Pendahuluan Pendidikan adalah usaha meningkatkan diri dalam segala aspeknya . Pendidikan merupakan suatu yang integral dari kehidupan . Pendidikan berasal dari kata didik yang berarti memelihara dan membentuk latihan , jadi pendidikan adalah suatu usa,” vol. 8, no. 2, pp. 331–354, 2013.
R. E. A. Fadillah, “Stres Dan Motivasi Belajar Pada Mahasiswa Psikologi,” Psikoborneo, vol. 1, no. 3, pp. 148–156, 2013.
M. S. Yustika, “Hubungan motivasi berprestasi dengan self regulated learning pada siswa SMA Negeri 2 Wonogiri,” Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2015.
S. S. Mukrimaa, Nurdyansyah, E. F. Fahyuni, and Y. CITRA, “PENYESUAIAN DIRI PADA MAHASISWA TAHUN PERTAMA DI FAKULTAS PSIKOLOGI UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH SURAKARTA,” J. Penelit. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 6, no. August, p. 128, 2016.
A. Fitriani, “Penyesuaian Diri Mahasiswa Pada Pembelajaran Daring,” vol. 02, no. 01, pp. 89–110, 2022, doi: 10.2307/j.ctv2jtxrhd.18.
Y. Putri, “Self Regulated Learning Siswa Dilihat dari Hasil Belajar,” J. Educ. J. Pendidik. Indones., vol. 2, no. April, pp. 98–102, 2016.
R. Ruminta, S. Tiatri, and H. Mularsih, “Perbedaan Regulasi Diri Belajar Pada Siswa Sekolah Dasar Kelas Vi Ditinjau Dari Jenis Kelamin,” J. Muara Ilmu Sos. Humaniora, dan Seni, vol. 1, no. 2, p. 286, 2018, doi: 10.24912/jmishumsen.v1i2.1463.
R. F. Prastiwi, “Pengaruh motivasi belajar terhadap self regulated learning pada mahasiswa,” J. Neo Konseling, vol. 03, no. 03, pp. 17–23, 2021, doi: DOI: http://doi.org/10.24036/00559kons2021.
N. Yulanda, “Pentingnya Self Regulated Learning Bagi Peserta Didik Dalam Penggunaan Gadget,” Res. Dev. J. Educ., vol. 3, no. 2, pp. 164–171, 2017, doi: 10.30998/rdje.v3i2.2013.
M. D. Mulyani, “Hubungan antara manajemen waktu dengan self regulated learning pada mahasiswa,” Educ. Psychol. J., vol. 2, no. 1, pp. 43–48, 2013.
N. N. Sagita and A. Mahmud, “Peran self regulated learning dalam hubungan motivasi belajar, prokrastinasi dan kecurangan akademik,” Econ. Educ. Anal. J., vol. 8, no. 2, pp. 516–532, 2019, doi: 10.15294/eeaj.v8i2.31482.
S. Maulana, Daryanto, and N. Hanifah Yuninda, “Hubungan antara pengaturan diri dalam belajar (Self Regulated Learning) dan motivasi belajar dengan hasil belajar instalasi tenaga listrik kelas Xii Smk Patrior 1 Bekasi,” J. Electr. Vocat. Educ. Technol., vol. 4, no. 2, pp. 46–52, 2020, doi: 10.21009/jevet.0042.08.
B. D. Ruliyanti and H. Laksmiwati, “Hubungan Antara Self-Efficcay dan Self Regulated Learning dengan Prestasi Akademik Matematika Siswa SMAN 2 Bangkalan,” Angew. Chemie Int. Ed. 6(11), 951–952., vol. 3, no. 1, pp. 10–27, 2018, [Online]. Available: https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf
P. A. C. Dinata, Rahzianta, and M. Zainuddin, “Self Regulated Learning sebagai Strategi Membangun Kemandirian Peserta Didik dalam Menjawab Tantangan Abad 21,” Semin. Nas. Pendidik. Sains, vol. 1, no. 1, pp. 139–146, 2016.
D. Sinurat, “UNIVERSITAS SUMATERA UTARA Poliklinik UNIVERSITAS SUMATERA UTARA,” J. Pembang. Wil. Kota, vol. 1, no. 3, pp. 82–91, 2018.
S. Rahman, “Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar,” Merdeka Belajar, no. November, pp. 289–302, 2021.
S. Hasnah, “Learning siswa unggulan di sekolah sekolah menengah kejuruan negeri 2 Medan Fakultas Psikologi Medan,” Universitas Medan Area, 2018.
S. N. B. Simatupang, N. Islami, and M. Nasir, “Hubungan motivasi belajar dan self-regulated learning dengan hasil belajar fisika siswa kelas XI SMA Negeri 4 Pekanbaru tahun pelajaran 2016/2017,” J. Online Mhs. FKIP Univ. Riau, vol. 2017, no. 2, pp. 1–13, 2016, [Online]. Available: https://jom.unri.ac.id/index.php/JOMFKIP/article/view/15927
N. F. Amin, S. Garancang, and K. Abunawas, “Konsep Umum Populasi dan Sampel dalam Penelitian,” J. Pilar, vol. 14, no. 1, pp. 15–31, 2023.
J. Amin, “Program Studi Strata 1 Manajemen Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia Jakarta 2020,” 2020.
Maulana Nova, “Jurnal Keperawatan & Kebidanan Jurnal Keperawatan & Kebidanan,” J. Keperawatan, vol. 13, no. 1, pp. 213–226, 2021.
S. Maria, P. Lestari, A. Farich, and B. I. Lestari, “Hubungan motivasi belajar dengan self regulated learning (SRL) pada masa pandemi covid-19 pada mahasiswa kedokteran Universitas Malahayati angkatan 2019,” Guid. J. Bimbing. dan Konseling, vol. 19, no. 12, pp. 89–98, 2022, [Online]. Available: https://uia.e-journal.id/guidance/article/view/1801
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.