The Relationship between Self Concept and Emotional Intelligence to Student Empathy
Hubungan antara Konsep Diri dan Kecerdasan Emosional terhadap Empati Siswa
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2571Keywords:
Empathy, Self-Concept, Emotional IntelligenceAbstract
This study aims to determine the relationship between self-concept and emotional intelligence on empathy. This research method uses a correlational quantitative approach with analysis techniques using multiple linear regression with the help of SPSS. Collecting data using a questionnaire with a population of 345 respondents. Sampling using random sampling. The results of this study indicate a relationship between empathy and self-concept of 0.126 and a relationship between empathy and emotional intelligence of 0.366. So that there is a relationship between the independent variables (self-concept and emotional intelligence) to the dependent variable (empathy) that is equal to 32.1% in a positive and significant way.
Downloads
References
Agusti, W., Studi, P., Dan, B., Keguruan, F., & Ilmu, D. A. N. (2018). Hubungan kecerdasan emosional dengan sikap sosial siswa kelas xi akuntansi smk negeri 3 pontianak artikel penelitian oleh: Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(5), 1–10. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v7i5.25640
Antoniadou, N., & Kokkinos, C. M. (2018). Empathy in Traditional and Cyber Bullying/Victimization Involvement From Early to Middle Adolescence: A Cross Sectional Study. Journal of Educational and Developmental Psychology, 8(1), 153. https://doi.org/10.5539/jedp.v8n1p153
Auliyah, A., & Flurentin, E. (2016). Efektifitas Penggunaan Media Film Untuk Meningkatkan Empati Siswa Kelas Vii Smp. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 1(2), 19–26. https://doi.org/10.17977/um001v1i12016p019
Dahlia, D., & Rahmi, S. (2020). Pengaruh Teknik Motivational Interviewing Untuk Meningkatkan Empati Pada Siswa Kelas Viii Smpn 11 Tarakan. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Borneo, 2(1), 62–69. https://doi.org/10.35334/jbkb.v2i1.1472
Dewi, S. S. (2018). Kecerdasan Emosional dalam Tradisi Upa-Upa Tondi Etnis Mandailing. Anthropos: Jurnal Antropologi Sosial Dan Budaya (Journal of Social and Cultural Anthropology), 4(1), 79. https://doi.org/10.24114/antro.v4i1.10039
Diswantika, N., & Yustiana, Y. R. (2022). Model Bimbingan Dan Konseling Bermain Cognitive-Behavior Play Therapy Untuk Mengembangkan Empati Mahasiswa. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia, 8(1), 40. https://doi.org/10.31602/jmbkan.v8i1.6215
Djafri, N. (2015). Pengaruh gaya kepemimpinan, empati dan motivasi terhadap budaya organisasi. XIX(01), 59–73. https://doi.org/https://doi.org/10.24912/jm.v19i1.105
Effendy, M., & Indrawati, E. S. (2018). Hubungan antara empati dengan perilaku agresif pada suporter sepakbola Panser Biru Banyumanik Semarang. Empati, 7(3), 140–150. https://doi.org/https://doi.org/10.14710/empati.2018.21843
Harly, D. (2018). Hubungan Konsep Diri dengan Empati Sosial Siswa Kelas VIII SMP 18 Kota Jambi.
Idrus, S. F. I. Al, Damayanti, I. P. S., & Ermayani. (2020). Pengembangan Kecerdasan Emosional Peserta Didik Di Sekolah Dasar Melalui Pendidikan Karakter. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 4(1), 137–146.
Lestari, D., & Agung, I. (2016). Empati Dan Pemaafan Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Uin Suska Riau. Studia Insania, 4(2), 137–146.
Lina, S. M., & Purnomo, A. (2019). Pada Materi Konflik Sosial Kelas Viii C Smp Lab Um. 4(1), 7–14.
Mulinda, R., Afiati, E., & Conia, D. D. P. (2020). Efektivitas bimbingan kelompok dengan teknik sosiodrama untuk meningkatkan empati siswa. Jurnal Penelitian Bimbingan Dan Konseling, 5(2), 31–41. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30870/jpbk.v5i2.10110
Murniati, M. (2016). Hubungan Antara Kecerdasan Emosional dan Kecerdasan Spiritual dengan Motivasi Belajar Matematika Peserta Didik Kelas VIII Pondok Pesantren Abnaul Amir Moncobalang Kabupaten Gowa. http://repositori.uin-alauddin.ac.id/id/eprint/11115
Mz, I. (2018). Peran konsep diri terhadap kedisiplinan siswa. NALAR: Jurnal Peradaban Dan Pemikiran Islam, 2(1), 1. https://doi.org/10.23971/njppi.v2i1.915
Noya, A. (2019). Hubungan kecerdasan emosi dan perilaku prososial siswa di SMA Negeri 9 Halmahera Selatan. Ciencias: Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 2(1), 28–34. https://doi.org/https://ejournal.upg45ntt.ac.id/ciencias/article/view/25
Pamungkas, I. M., & Muslikah, M. (2019). Hubungan antara kecerdasan emosi dan empati dengan altruisme pada siswa kelas Xi Mipa SMAN 3 Demak. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 5(2), 154. https://doi.org/10.22373/je.v5i2.5093
Rahmawati, F., Seytorini, S., & Irawan, S. (2019). Peningkatan empati peserta didik kelas vii B SMP Stella Matutina Salatiga melalui bimbingan kelompok tahun 2018/2019. RISTEKDIK : Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 4(2), 84. https://doi.org/10.31604/ristekdik.2019.v4i2.84-89
Ramdhani, N. (2016). Emosi Moral dan Empati pada Pelaku Perundungan-siber. Jurnal Psikologi, 43(1), 66. https://doi.org/10.22146/jpsi.12955
Rosyadi, A. E. A. (2019). Empati dengan perilaku altruisme mahasiswa [Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan]. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9). https://repo.stikesicme-jbg.ac.id/85/1/Ajeng Etikaskripsi-1.pdf
Saputro, Y. A., & Sugiarti, R. (2021). Pengaruh dukungan sosial teman sebaya dan konsep diri terhadap penyesuaian diri pada siswa SMA kelas x. PHILANTHROPY: Journal of Psychology, 5(1), 59. https://doi.org/10.26623/philanthropy.v5i1.3270
Segura, L., Estévez, J. F., & Estévez, E. (2020). Empathy And Emotional Intelligence In Adolescent Cyberaggressors And Cybervictims. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(13), 1–14. https://doi.org/10.3390/ijerph17134681
Sudirman, S. J. (2019). Dinamika Empati Pada Remaja Yang Kecanduan Gadget [Universitas Muhammadiyah Surakarta]. http://eprints.ums.ac.id/id/eprint/77539
Tawaa, S. I. A., & Silaen, S. M. J. (2020). Hubungan antara kecerdasan emosional dan empati dengan perilaku bullying pada siswa SMP Negeri 242 Lenteng Agung Jakarta Selatan. Jurnal IKRA-ITH Humaniora, 4(2), 24–34. https://doi.org/http://repository.upi-yai.ac.id/5307/1/ilovepdf_merged%20%2824%29.pdf
Tiyas, N. E. (2017). Pengaruh Empati Terhadap Kepedulian Sosial Pada Remaja. Skripsi, Universitas Muhammadiyah Malang, 8 dan 9.
Ulya, S. F., Sukestiyarno, Y., & Hendikawati, P. (2018). Analisis Prediksi Quick Count Dengan Metode Stratified Random Sampling Dan Estimasi Confidence Interval Menggunakan Metode Maksimum Likelihood. Unnes Journal of Mathematics, 7(1), 108–119. https://doi.org/file:///C:/Users/lenovo/Downloads/27385-Article%20Text-60573-1-10-20181130.pdf
Utari, A. R. T., & Rustika, I. M. (2021). Konsep diri dan kecerdasan emosional terhadap perilaku prososial remaja sekolah menengah atas. Jurnal Studia Insania, 8(2), 80. https://doi.org/10.18592/jsi.v8i2.3852
Wahyunni, F., Dalifa, D., & Muktadir, A. (2017). Hubungan antara pendidikan dalam keluarga dengan sikap rasa hormat siswa kelas iv SD negeri 03 kota Pagar Alam. Jurnal PGSD, 10(2), 86–91. https://doi.org/10.33369/pgsd.10.2.86-91
Yuni, L. (2019). Pengaruh Konsep Diri dan Kecemasan Terhadap Pemahaman Konsep Fisika Peserta Didik Kelas VII di MTS Darul Muqimin Kota Jawa Pesawaran. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.