Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Relationship between Self Concept and Emotional Intelligence to Student Empathy


Hubungan antara Konsep Diri dan Kecerdasan Emosional terhadap Empati Siswa

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.2571

Keywords:

Empathy, Self-Concept, Emotional Intelligence

Abstract

This study aims to determine the relationship between self-concept and emotional intelligence on empathy. This research method uses a correlational quantitative approach with analysis techniques using multiple linear regression with the help of SPSS. Collecting data using a questionnaire with a population of 345 respondents. Sampling using random sampling. The results of this study indicate a relationship between empathy and self-concept of 0.126 and a relationship between empathy and emotional intelligence of 0.366. So that there is a relationship between the independent variables (self-concept and emotional intelligence) to the dependent variable (empathy) that is equal to 32.1% in a positive and significant way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agusti, W., Studi, P., Dan, B., Keguruan, F., & Ilmu, D. A. N. (2018). Hubungan kecerdasan emosional dengan sikap sosial siswa kelas xi akuntansi smk negeri 3 pontianak artikel penelitian oleh: Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(5), 1–10. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v7i5.25640

Antoniadou, N., & Kokkinos, C. M. (2018). Empathy in Traditional and Cyber Bullying/Victimization Involvement From Early to Middle Adolescence: A Cross Sectional Study. Journal of Educational and Developmental Psychology, 8(1), 153. https://doi.org/10.5539/jedp.v8n1p153

Auliyah, A., & Flurentin, E. (2016). Efektifitas Penggunaan Media Film Untuk Meningkatkan Empati Siswa Kelas Vii Smp. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 1(2), 19–26. https://doi.org/10.17977/um001v1i12016p019

Dahlia, D., & Rahmi, S. (2020). Pengaruh Teknik Motivational Interviewing Untuk Meningkatkan Empati Pada Siswa Kelas Viii Smpn 11 Tarakan. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Borneo, 2(1), 62–69. https://doi.org/10.35334/jbkb.v2i1.1472

Dewi, S. S. (2018). Kecerdasan Emosional dalam Tradisi Upa-Upa Tondi Etnis Mandailing. Anthropos: Jurnal Antropologi Sosial Dan Budaya (Journal of Social and Cultural Anthropology), 4(1), 79. https://doi.org/10.24114/antro.v4i1.10039

Diswantika, N., & Yustiana, Y. R. (2022). Model Bimbingan Dan Konseling Bermain Cognitive-Behavior Play Therapy Untuk Mengembangkan Empati Mahasiswa. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia, 8(1), 40. https://doi.org/10.31602/jmbkan.v8i1.6215

Djafri, N. (2015). Pengaruh gaya kepemimpinan, empati dan motivasi terhadap budaya organisasi. XIX(01), 59–73. https://doi.org/https://doi.org/10.24912/jm.v19i1.105

Effendy, M., & Indrawati, E. S. (2018). Hubungan antara empati dengan perilaku agresif pada suporter sepakbola Panser Biru Banyumanik Semarang. Empati, 7(3), 140–150. https://doi.org/https://doi.org/10.14710/empati.2018.21843

Harly, D. (2018). Hubungan Konsep Diri dengan Empati Sosial Siswa Kelas VIII SMP 18 Kota Jambi.

Idrus, S. F. I. Al, Damayanti, I. P. S., & Ermayani. (2020). Pengembangan Kecerdasan Emosional Peserta Didik Di Sekolah Dasar Melalui Pendidikan Karakter. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 4(1), 137–146.

Lestari, D., & Agung, I. (2016). Empati Dan Pemaafan Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Uin Suska Riau. Studia Insania, 4(2), 137–146.

Lina, S. M., & Purnomo, A. (2019). Pada Materi Konflik Sosial Kelas Viii C Smp Lab Um. 4(1), 7–14.

Mulinda, R., Afiati, E., & Conia, D. D. P. (2020). Efektivitas bimbingan kelompok dengan teknik sosiodrama untuk meningkatkan empati siswa. Jurnal Penelitian Bimbingan Dan Konseling, 5(2), 31–41. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30870/jpbk.v5i2.10110

Murniati, M. (2016). Hubungan Antara Kecerdasan Emosional dan Kecerdasan Spiritual dengan Motivasi Belajar Matematika Peserta Didik Kelas VIII Pondok Pesantren Abnaul Amir Moncobalang Kabupaten Gowa. http://repositori.uin-alauddin.ac.id/id/eprint/11115

Mz, I. (2018). Peran konsep diri terhadap kedisiplinan siswa. NALAR: Jurnal Peradaban Dan Pemikiran Islam, 2(1), 1. https://doi.org/10.23971/njppi.v2i1.915

Noya, A. (2019). Hubungan kecerdasan emosi dan perilaku prososial siswa di SMA Negeri 9 Halmahera Selatan. Ciencias: Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 2(1), 28–34. https://doi.org/https://ejournal.upg45ntt.ac.id/ciencias/article/view/25

Pamungkas, I. M., & Muslikah, M. (2019). Hubungan antara kecerdasan emosi dan empati dengan altruisme pada siswa kelas Xi Mipa SMAN 3 Demak. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 5(2), 154. https://doi.org/10.22373/je.v5i2.5093

Rahmawati, F., Seytorini, S., & Irawan, S. (2019). Peningkatan empati peserta didik kelas vii B SMP Stella Matutina Salatiga melalui bimbingan kelompok tahun 2018/2019. RISTEKDIK : Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 4(2), 84. https://doi.org/10.31604/ristekdik.2019.v4i2.84-89

Ramdhani, N. (2016). Emosi Moral dan Empati pada Pelaku Perundungan-siber. Jurnal Psikologi, 43(1), 66. https://doi.org/10.22146/jpsi.12955

Rosyadi, A. E. A. (2019). Empati dengan perilaku altruisme mahasiswa [Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan]. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9). https://repo.stikesicme-jbg.ac.id/85/1/Ajeng Etikaskripsi-1.pdf

Saputro, Y. A., & Sugiarti, R. (2021). Pengaruh dukungan sosial teman sebaya dan konsep diri terhadap penyesuaian diri pada siswa SMA kelas x. PHILANTHROPY: Journal of Psychology, 5(1), 59. https://doi.org/10.26623/philanthropy.v5i1.3270

Segura, L., Estévez, J. F., & Estévez, E. (2020). Empathy And Emotional Intelligence In Adolescent Cyberaggressors And Cybervictims. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(13), 1–14. https://doi.org/10.3390/ijerph17134681

Sudirman, S. J. (2019). Dinamika Empati Pada Remaja Yang Kecanduan Gadget [Universitas Muhammadiyah Surakarta]. http://eprints.ums.ac.id/id/eprint/77539

Tawaa, S. I. A., & Silaen, S. M. J. (2020). Hubungan antara kecerdasan emosional dan empati dengan perilaku bullying pada siswa SMP Negeri 242 Lenteng Agung Jakarta Selatan. Jurnal IKRA-ITH Humaniora, 4(2), 24–34. https://doi.org/http://repository.upi-yai.ac.id/5307/1/ilovepdf_merged%20%2824%29.pdf

Tiyas, N. E. (2017). Pengaruh Empati Terhadap Kepedulian Sosial Pada Remaja. Skripsi, Universitas Muhammadiyah Malang, 8 dan 9.

Ulya, S. F., Sukestiyarno, Y., & Hendikawati, P. (2018). Analisis Prediksi Quick Count Dengan Metode Stratified Random Sampling Dan Estimasi Confidence Interval Menggunakan Metode Maksimum Likelihood. Unnes Journal of Mathematics, 7(1), 108–119. https://doi.org/file:///C:/Users/lenovo/Downloads/27385-Article%20Text-60573-1-10-20181130.pdf

Utari, A. R. T., & Rustika, I. M. (2021). Konsep diri dan kecerdasan emosional terhadap perilaku prososial remaja sekolah menengah atas. Jurnal Studia Insania, 8(2), 80. https://doi.org/10.18592/jsi.v8i2.3852

Wahyunni, F., Dalifa, D., & Muktadir, A. (2017). Hubungan antara pendidikan dalam keluarga dengan sikap rasa hormat siswa kelas iv SD negeri 03 kota Pagar Alam. Jurnal PGSD, 10(2), 86–91. https://doi.org/10.33369/pgsd.10.2.86-91

Yuni, L. (2019). Pengaruh Konsep Diri dan Kecemasan Terhadap Pemahaman Konsep Fisika Peserta Didik Kelas VII di MTS Darul Muqimin Kota Jawa Pesawaran. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan

Posted

2023-08-24