Analysis of the Application of Interactive Multimedia for Class XI 5 Students in Learning Arabic Vocabulary at Muhammadiyah 2 High School Sidoarjo
Analisis Penerapan Multimedia Interaktif Siswa Kelas XI 5 dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab di Sekolah Menengah Atas Muhammadiyah 2 Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.257Keywords:
Interactive Media, Arabic Vocabulary, LearningAbstract
Arabic vocabulary is a language component that must be owned by Arabic learners. Arabic vocabulary has a close relationship with learning Arabic. Students are able to master Arabic vocabulary, namely students are able to translate Arabic vocabulary forms well, students are able to say and rewrite properly and correctly, and students are able to use Arabic vocabulary in good and correct sentences in spoken and written form. This study uses a qualitative method. Data collection techniques using interviews, observation, and documentation. The research subjects were Arabic teachers in class XI 5 and students in class XI 5. Interactive multimedia in learning Arabic vocabulary at Muhammadiyah 2 Sidoarjo High School was in the form of power point software and android comic applications. The results of this study can be concluded that the interactive multimedia learning model in learning Arabic vocabulary consists of three stages, namely planning, implementing, and evaluating.
Downloads
References
Rukimin and Koderi, “Multimedia Interaktif dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” Multimed. interaktif dalam Pembelajaran Bhs. Arab, 2015, [Online]. Available: https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/psdtp/article/view/9054/6728
M. L. Hakim, M. Akhyar, and Asrowi, “Efektifitas Multimedia Interaktif untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Mata Pelajaran Bahasa Arab Siswa Kelas VIII SMP IT Al Huda Wonogiri,” 2019.
U. Hijriyah, Analisis Pembelajaran Mufradat dan Struktur Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah. Surabaya, 2018.
M. L. Hakim, Asrowi, and M. Akhyar, “Pengembangan Multimedia Interaktif Mata Pelajaran Bahasa Arab Materi Profesi Bagi Siswa Kelas VIII SMP IT Al-Huda Wonogiri”.
J. Nugrawiyati, “Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah”.
A. Chusna, “Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Multimedia,” 2012, doi: 10.21154/cendekia.v10i2.416.
H. D. Surjono, Multimedia Pembelajaran Interaktif Konsep dan Pengembangan. 2017.
A. M. Ilmiani, A. Ahmadi, N. F. Rahman, and Y. Rahmah, “Multimedia Interaktif untuk Mengatasi Problematika Pembelajaran Bahasa Arab,” Al-Ta’rib J. Ilm. Progr. Stud. Pendidik. Bhs. Arab IAIN Palangka Raya, 2020, doi: 10.23971/altarib.v8i1.1902.
Mappanyompa and M. Ali, “Urgensi Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Peningkatan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Arab Kelas VA MIN Malang 2,” Urgensi Pengguna. Multimed. Interaktif Terhadap Peningkatan Motiv. Belajar Siswa dalam Pembelajaran Bhs. Arab Kelas VA MIN Malang 2, 2017.
M. L. Hakim, Akhyar, and Asrowi, “Pemanfaatan Media Pembelajaran Game Interaktif Dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab,” Arab. J. Arab. Stud., 2018, doi: 10.24865/ajas.v2i2.56.
M. Musfiqon, Metode Penelitian Pendidikan. 2012.
Mundir, Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. Jember: STAIN Jember Press, 2013.
S. Siyoto and M. A. Sodik, “Dasar Metodologi Penelitian,” 2015.
F. Nugrahani, “Metode Penelitian Kualitatif dalam Penelitian Pendidikan Bahasa”.
Hardani et al., Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. 2020.
N. Inayah, E. Mariah, and F. Ulum, “Peningkatan Penguasaan Kosakata (Mufrodat) Untuk Memahami Wacana Bahasa Arab melalui Media Kartu Bergambar (Bithoqotu Ash-Shuroh) pada Siswa Kelas XI SMA NEGERI 2 GOWA,” 2019.
Syafudin, “Metode dalam pengajaran kosa kata bahasa Arab,” 2019.
U. Setiawan et al., Media Pembelajaran (Cara Belajar Aktif: Guru Bahagia Mengajar Siswa Senang Belajar). 2022.
M. A. Wahab, “Model Pengembangan Pembelajaran Mufradât,” UIN Syarif Hidayatullah, [Online]. Available: https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/28456/3/MUHBIB ABDUL WAHAB-FITK.pdf
F. Jaya, “Buku Perencanaan Pembelajaran,” Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan. 2019.
E. R. Wulan and A. Rusdiana, Evaluasi Pembelajaran.
Y. E. R. Tatang and S. M. Khalid, “Faktor-faktor Penghambat dalam Memahami Bahasa Arab,” 2021.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.