The Relationship Between Sense of Community and Academic Procrastination in Students of SMK Antartika 2 Sidoarjo
Hubungan Antara Sense Of Community dan Prokrastinasi Akademik pada Siswa SMK Antartika 2 Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2536Keywords:
Sense of Community, Academic Procrastination, StudentsAbstract
This study aims to determine the relationship between sense of community and academic procrastination. This type of research is quantitative using a correlational approach. The study population was students of SMK Antarctica 2 Sidoarjo, totaling 2,470 students. The sample of this study amounted to 304 students using proportional stratified random sampling technique. . The research data collection technique used a sense of community scale and an academic procrastination scale. The data analysis technique uses Pearson's product moment correlation . The results of data analysis showed a negative correlation between sense of community and academic procrastination in students of Antarctica 2 Sidoarjo Vocational School. This can be proven by the correlation coefficient of -0.276 with a significance level of 0.000, so that the hypothesis that can be proposed in this study can be accepted, where if the sense of community increases, academic procrastination decreases. And vice versa.
Downloads
References
Ramli.M, “Pengertian Peserta didik,” J. Japan Soc. Bronchol., vol. 1, no. 20, p. 99, 2015.
A. Endriani, F. H. Astuti, D. Lukitasari, and D. Rayani, “Penyuluhan Pemahaman Layanan Informasi Tentang Studi Lanjut,” J. Pengabdi. UNDIKMA, vol. 1, no. 2, pp. 172–176, 2020.
O. Friskilia and H. Winata, “Regulasi diri (pengaturan diri) sebagai determinan hasil belajar siswa sekolah menengah kejuruan,” J. Pendidik. Manaj. Perkantoran, vol. 3, no. 1, pp. 36–43, 2018.
R. P. Fadli, A. Alizamar, and A. Afdal, “Persepsi siswa tentang kesesuaian perencanaan arah karir berdasarkan pilihan keahlian siswa sekolah menengah kejuruan,” Konselor, vol. 6, no. 2, pp. 74–82, 2017.
D. Purnama, Cermat memilih sekolah menengah yang tepat. Gagasmedia, 2010.
T. N. Palupi, “Tingkat Stres pada Siswa-Siswi Sekolah Dasar dalam Menjalankan Proses Belajar di Rumah Selama Pandemi Covid-19,” J. Psikol. Pendidik. dan Pengemb. sdm, vol. 9, no. 2, pp. 18–29, 2020.
G. R. Affandi, “Plagiasi Efikasi Diri dan Prokrastinasi Akademik Saat _ 2022”.
M. A. Maharanissa, “Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Pendidikan Biologi UIN Raden Intan Lampung Ditinjau Dari Konsep Diri Dalam Menyelesaikan Skripsi.” UIN RADEN INTAN LAMPUNG, 2022.
U. Candra, M. E. Wibowo, and N. Setyowani, “Faktor - Faktor Penyebab Prokrastinasi Akademik pada Siswa Kelas XI SMA Negeri Kabupaten Temanggung,” Indones. J. Guid. Couns. Theory Appl., vol. 3, no. 3, 2014.
N. Hidayati and L. A.-A. Aulia, “Flow akademik dan prokrastinasi akademik,” J. Psikol. J. Ilm. Fak. Psikol. Univ. Yudharta Pasuruan, vol. 6, no. 2, pp. 128–144, 2019.
F. K. Chisan and M. Jannah, “Hubungan Antara Kontrol Diri dengan Prokrastinasi Akademik pada siswa sekolah menengah atas,” J. Penelit. Psikol., vol. 8, no. 5, pp. 1–10, 2021.
D. C. Pratiwi, “Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Sidoarjo,” Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, 2017.
H. H. Fauziah, “Fakor-faktor yang mempengaruhi prokrastinasi akademik pada mahasiswa fakultas psikologi uin sunan gunung djati bandung,” Psympathic J. Ilm. Psikol., vol. 2, no. 2, pp. 123–132, 2015.
E. W. Maryam, G. R. Affandi, and V. Rezania, “Sense Of Community Dan Self-Regulated Learning Sebagai Prediktor Pada Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Sidoarjo,” J. An-nafs Vol, vol. 4, no. 2, p. 183, 2019.
E. S. A. Gadong and M. R. Chavez, “Procrastination and sense of community: Patterns and relationships in a blended learning setting,” J. Institutional Res. South East Asia, vol. 14, no. 1, pp. 5–16, 2016.
W. Purwantika, I. Setyawan, and J. Ariati, “Hubungan antara sense of community dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa fakultas psikologi Universtas diponegoro Semarang,” J. karya Ilm. S1 Undip, vol. 8, pp. 1–8, 2013.
A. Astin, C. Smith, C. Quaglia, and B. White, “Developing an Enhanced Sense of Community,” Student Int. Aff. Summer Retreat Univ. Wind. J., vol. 1, no. 1, pp. 1–16, 2011.
M. F. R. Umar and S. Suryanto, “Sense of Community Pada Komunitas YourRaisa Surabaya,” J. Psikol. Media Ilm. Psikol., vol. 17, no. 2, 2019.
E. Y. Fadillah, “Hubungan Perspective-Taking Dengan Kompetensi Sosial Dimoderasi Oleh Konformitas Teman Sebaya Pada Remaja.” University Of Muhammadiyah Malang, 2018.
Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet, 2016.
S. Azwar, Reliabilitas dan validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2015.
D. W. McMillan and D. M. Chavis, “Sense of community: A definition and theory,” J. Community Psychol., vol. 14, no. 1, pp. 6–23, 1986.
A. Unda-López, G. Osejo-Taco, A. Vinueza-Cabezas, C. Paz, and P. Hidalgo-Andrade, “Procrastination during the COVID-19 pandemic: A scoping review,” Behav. Sci. (Basel)., vol. 12, no. 2, p. 38, 2022.
N. P. Setyobudi, “Hubungan Antara Sense Of Community Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Muhammadiyah Sidoarjo,” Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.
W. Widyastuti and E. W. Maryam, “Sense of community dan wellness pada mahasiswa (studi pada Universitas Muhammadiyah Sidoarjo),” Psycho Idea, vol. 17, no. 1, pp. 1–8, 2019.
R. R. Cinthia and E. R. Kustanti, “Hubungan antara konformitas dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa.” Diponegoro University, 2017.
W. S. Santika and D. R. Sawitri, “Self-regulated learning dan prokrastinasi akademik pada siswa kelas XI SMA Negeri 2 Purwokerto,” J. Empati, vol. 5, no. 1, pp. 44–49, 2016.
D. M. Tanaya, “Hubungan Smartphone Addiction Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Siswa/Siswi Pengguna Smartphone Di Sma N 105 Jakarta.” Program Studi Psikologi FPSI-UKSW, 2017.
A. W. Neidi, “Hubungan antara intensitas penggunaan media sosial dan prokrastinasi akademik dalam menyelesaikan skripsi pada mahasiswa,” Acta Psychol., vol. 1, no. 2, pp. 97–105, 2019.
C. Clara, A. Dariyo, and D. Basaria, “Peran Self-Efficacy Dan Self-Control Terhadap Prokrastinasi Akademik Pada Siswa Sma (Studi Pada Siswa Sma X Tangerang),” J. Muara Ilmu Sos. Humaniora, dan Seni, vol. 1, no. 2, pp. 159–169, 2017.
N. Bintaraningtyas and Y. S. Restu, “Hubungan antara kontrol diri dengan prokrastinasi akademik pada siswa sma.” Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2015.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.