The Role of Classroom Teachers in Growing the Religious Character of Elementary School Students Through Religious Programs
Peran Guru Kelas dalam Menumbuhkan Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar Melalui Program Keagamaan
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2478Keywords:
Teacher's Role, Religious Character, ReligiousAbstract
Abstract. This study aims to describe the teacher's role in fostering students' religious character values through the implementation of religious programs in schools. This research uses a descriptive qualitative approach with a phenomenological research type. The object of the research was carried out at SD Muhammadiyah 1 Krian Sidoarjo with the subject being a class V teacher. The process of collecting data used in-depth interviews, observation, and documentation techniques.
Downloads
References
D. P. Nasional, Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas, 2003.
F. E. Letteresa and V. Y. Erviana, “Implementasi Kultur Sekolah Dalam Membangun Karakter Religius Bagi Siswa Sd Muhammadiyah Argosari,” Pros. Semin. Nas. Pagelaran Pendidik. Dasar Nas. 2019, vol. 1, no. 1, pp. 326–338, 2019, [Online]. Available: http://www.seminar.uad.ac.id/index.php/ppdn/article/view/1411
D. P. Nasional, Peraturan Presiden Republik Indonesia Nomor 87 Tahun 2017 tentang Penguatan Pendidikan Karakter. Jakarta: Depdiknas, 2017.
A. Lestari and D. Mustika, “Analisis Program Pelaksanaan Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) Di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 5, no. 3, pp. 1577–1583, 2021.
A. S. Salsabilah, D. A. Dewi, Y. F. Furnamasari, P. Studi, P. Guru, and S. Dasar, “Peran Guru Dalam Mewujudkan Pendidikan Karakter,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 5, no. 3, pp. 7158–7163, 2021, [Online]. Available: https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/2106/1857
R. D. Novitasari, A. Wijayanti, and F. P. Artharina, “Analisis Penerapan Penguatan Pendidikan Karakter Sebagai Implementasi Kurikulum 2013,” Indones. Values Character Educ. J., vol. 2, no. 2, p. 79, 2019, doi: 10.23887/ivcej.v2i2.19495.
E. Noviantii, P. Yuanita, and M. Maimunah, “Pembelajaran Berbasis Masalah dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika,” J. Educ. Learn. Math. Res., vol. 1, no. 1, pp. 65–73, 2020, doi: 10.37303/jelmar.v1i1.12.
M. Ahsanulkhaq, “Membentuk Karakter Religius Peserta Didik Melalui Metode Pembiasaan,” J. Prakarsa Paedagog., vol. 2, no. 21–33, 2019.
A. Y. Ramdan and P. Y. Fauziah, “Peran orang tua dan guru dalam mengembangkan nilai-nilai karakter anak usia sekolah dasar,” Prem. Educ. J. Pendidik. Dasar dan Pembelajaran, vol. 9, no. 2, p. 100, 2019, doi: 10.25273/pe.v9i2.4501.
A. Rodiyah, Implementasi Program Keagamaan dalam Membentuk Nilai Karater Disiplin pada Siswa di SMP Islam Wajak Kabupaten Malang. 2020.
I. A. Hadi, “Pentingnya Pendidikan Karakter dalam Lembaga Formal,” J. Inspirasi, vol. 3, no. 1, pp. 1–31, 2019.
R. Rahmah, “Peran Guru dalam Membentuk Karakter Religius Siswa,” J. Educ., vol. 5, no. 4, pp. 16379–16385, 2023.
R. Nurbaiti, S. Alwy, and I. Taulabi, “Pembentukan Karakter Religius Siswa Melalui Pembiasaan Aktivitas Keagamaan,” eL Bidayah J. Islam. Elem. Educ., vol. 2, no. 1, pp. 55–66, 2020, doi: 10.33367/jiee.v2i1.995.
and M. J. Arniah, Arniah, Rifa’I. Ahmad, “Peran Guru dalam Meningkatkan Karakter Kedisiplinan Siswa Madrasah Ibtidaiyah,” J. Basicedu, vol. 6, no. 5, pp. 8626–8634, 2022.
E. Putri and D. Husmidar, “Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menumbuhkan Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar,” J. Basic Educ. Res., vol. 2, no. 1, pp. 24–28, 2021, doi: 10.37251/jber.v2i1.132.
and E. S. S. Setyaningrum, Yayuk, Rahmat Rais, “Peran Guru Kelas dalam Pembentukan Karakter Disiplin pada Siswa,” J. Ilm. Pendidik. Profesi Guru, vol. 3, no. 3, pp. 520–526, 2020.
H. S. Rantauwati, “Kolaborasi Orang Tua Dan Guru Melalui Kubungortu Dalam Pembentukan Karakter Siswa Sd,” J. Ilm. WUNY, vol. 2, no. 1, pp. 116–130, 2020, doi: 10.21831/jwuny.v2i1.30951.
M. R. Fadli, “Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif,” Humanika, vol. 21, no. 1, pp. 33–54, 2021, doi: 10.21831/hum.v21i1.38075.
D. G. Anwar, Pengantar Fenomenologi. Depok: Koeskoesan, 2010.
M. B. Miles and A. M. Huberman, Qualitative Data Analysis: An Method Sourcebook. SAGE Publications, 2014.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.