Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Role Between Parent Support and Academic Self-Regulation with Learning Performance at School 1 Islam Sedati Ngoro


Peranan antara Dukungan Orang Tua dan Regulasi Diri Akademik dengan Prestasi Belajar pada Siswa SMP1 Islam Sedati

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.2444

Keywords:

Junior High School Students, Learning Achievement, Self-Regulation with learning, Parental Support

Abstract

This study is a linear regression study with an instrumental lift or questionnaire. The filling of the elevator on the variable was filled by High School Students as a sample of research that amounted to 216 Islamic High Schools with the Alpha Cronbach Parental Support Scale 0.908 and the AlphaCronbach Academic Self-Regulation Scale 0,975 while the Performance Scale used the average value of the Examination Report at the end of the semester Ganjil Sampling Techniques in this research using Stratified Random Sample. The results of this study stated that the support of parents and academic self-regulation has a role in the learning achievement of students of SMP Islam Sedati. Individual contributions show that self-regulation plays a role of 4.9% in Learning Achievement, compared with the contributions given by parent support of 22.4%. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

R. I. Agustyia, “egulasi Diri Dengan Prestasi Belajar Pada Siswa Sma 29 Jakarta,” 2018.

A. I. S. Dwi, “Pengaruh Penggunaan Media Sosial Terhadap Perilaku Siswa Kelas VII I Di Smp Negeri 2 Indralaya Utara,” pp. 1–29, 2018, [Online]. Available: http://repository.unsri.ac.id/12671/

A. Bunyamin, P. N. Malang, and R. Artikel, “belantika Pendidikan Keterlibatan Orangtua dalam Mendukung Peningkatan Prestasi Belajar Anak,” vol. 1, no. 1, pp. 28–35, 2018.

C. A. R. Putrie and M. Fauzia, “Pengaruh Dukungan Sosial Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa SMP Angkasa Halim Perdana Kusuma Jakarta Timur,” J. Inov. Pendidik. Ekon., vol. 9, no. 2, p. 177, 2019, doi: 10.24036/011068980.

R. Rahayu, Yusmansyah, and D. Utaminingsih, “Hubungan antara regulasi diri dengan prestasi belajar siswa,” Alibikin, vol. 5, no. 5, pp. 51–64, 2017.

N. S. Aprilia and N. H. Yoenanto, “Pengaruh Regulasi Emosi dan Persepsi Dukungan Sosial terhadap Stres Akademik Mahasiswa yang Menyusun Skripsi,” Bul. Ris. Psikol. dan Kesehat. Ment., vol. 2, no. 1, pp. 19–30, 2022, doi: 10.20473/brpkm.v2i1.31924.

K. Atiyah, A. Mughni, and N. Ainiyah, “Hubungan Antara Regulasi Diri Dengan Penyesuaian Diri Remaja,” Maddah J. Komun. dan Konseling Islam, vol. 2, no. 2, pp. 42–51, 2020, doi: 10.35316/maddah.v2i2.844.

Titah Anugrah Gusti and Risma Dwi Arisona, “Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Dengan Pendekatan Regulasi Diri Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Terpadu Siswa Smp,” JIIPSI J. Ilm. Ilmu Pengetah. Sos. Indones., vol. 1, no. 1, pp. 24–30, 2021, doi: 10.21154/jiipsi.v1i1.44.

A. Syafi’i, T. Marfiyanto, and S. K. Rodiyah, “Studi Tentang Prestasi Belajar Siswa Dalam Berbagai Aspek Dan Faktor Yang Mempengaruhi,” J. Komun. Pendidik., vol. 2, no. 2, p. 115, 2018, doi: 10.32585/jkp.v2i2.114.

U. Hasanah et al., “Hubungan Regulasi Diri Dalam Belajar Dengan Prestasi Belajar Pada Mahasiswa Angkatan 2016 Fakultas,” J. Psikol., pp. 78–87, 2016.

C. A. R. Putrie, “Pengaruh Regulasi Diri Siswa Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas Viii Pada Mata Pelajaran Ips,” Res. Dev. J. Educ., vol. 7, no. 1, p. 136, 2021, doi: 10.30998/rdje.v7i1.8105.

A. H. Nurillah and A. Chusairi, “Pengaruh Regulasi Diri Terhadap Motivasi Berprestasi Pada Mahasiswa Penerima Bantuan Bidikmisi di Universitas Airlangga,” Insa. J. Psikol. dan Kesehat. Ment., vol. 3, no. 2, p. 62, 2020, doi: 10.20473/jpkm.v3i22018.62-72.

Nur khayati and Abror Shodiq, ““Hubungan antara Regulasi diri dengan Prestasi belajar pada siswa kelas XI cerdas istimewa SMA Negeri 5 Yogyakarta,” Braz Dent J., vol. 33, no. 1, pp. 1–12, 2015.

R. D. Pratiwi, “Hubungan Dukungan Orang Tua Dengan Prestasi Belajar Siswa Sltp Negeri 6 Yogyakarta,” Edu Dharma J. J. Penelit. dan Pengabdi. Masy., vol. 2, no. 1, p. 30, 2018, doi: 10.52031/edj.v2i1.35.

D. Atfilah, “Dukungan Sosial Orangtua, Regulasi Diri dan Prokrastinasi Akademik pada Siswa SMK Farmasi Depok,” Psyche 165 J., vol. 14, no. 1, pp. 1–7, 2021, doi: 10.35134/jpsy165.v14i1.21.

K. Kunci and D. Sosial, “Kepercayaan Diri Ditinjau Dari Dukungan Sosial Pada Siswa,” vol. 18, no. 1, 2020.

M. Bungan and L. Sumule, “Pengaruh Dukungan Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas V Di Sekolah Dasar Negeri 001 Pana’Kabupaten Mamasa,” Repos. Skripsi Online, no. 20, pp. 41–49, 2019, [Online]. Available: https://skripsi.sttjaffray.ac.id/index.php/skripsi/article/view/21

Markus, “Hubungan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Pada Siswa Kelas V SD Negeri Dabin II Kecamatan Gajahmungkur Semarang,” 2018, [Online]. Available: http://lib.unnes.ac.id/28321/1/1401512004.pdf

M. S. Gunandar, & Muhana, and S. Utami, “Hubungan antara Dukungan Sosial Orang Tua dengan Penyesuaian Diri Mahasiswa Baru yang Merantau,” Gadjah Mada J. Psychol., vol. 3, no. 2, pp. 98–109, 2017.

A. Rohim, “Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar,” Skripsi, p. hlm. 2, 2017.

N. Wahyuningtyas, “Indonesian Journal of Guidance and Counseling : Theory and Application Hubungan Dukungan Sosial Orang Tua dan Self-Regulated Learning dengan Prestasi Belajar,” vol. 11, no. 3, pp. 49–63, 2022.

D. Kepada Fakultas Psikologi Guna Memenuhi Sebagian Dari Persyaratan Untuk Mencapai Gelar Sarjana Psikologi Program Studi Psikologi, “Hubungan Antara Dukungan Orang Tua Dengan Prestasi Belajar Pada Siswa Smk Sarasawati Jurusan Multimedia Salatiga Oleh Rizky Dirgantoro 802010106 Tugas Akhir,” 2015.

A. Ejubović and A. Puška, “Impact of self-regulated learning on academic performance and satisfaction of students in the online environment,” Knowl. Manag. E-Learning, vol. 11, no. 3, pp. 345–363, 2019, doi: 10.34105/j.kmel.2019.11.018.

A. F. Hadwin, “Self-Regulated Learning,” 21st Century Educ. A Ref. Handb., vol. 01, no. 01, pp. I-175-I–183, 2017, doi: 10.4135/9781412964012.n19.

M. Hidayat, “Pengaruh Kebiasaan Belajar, Lingkungan Belajar, Dan Dukungan Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Pada Siswa Kelas Ix Ips Di Man Bangkalan,” J. Ekon. Pendidik. Dan Kewirausahaan, vol. 3, no. 1, p. 103, 2017, doi: 10.26740/jepk.v3n1.p103-114.

A. Yahaya, I. Maakip, P. Voo, M. Y. M. Yusuf, and N. K. B. A. Ramli, “Effects of Self-regulated Learning, Parental Involvement and Homework on Academic Achievement of School Students,” Int. J. Acad. Res. Progress. Educ. Dev., vol. 9, no. 2, 2020, doi: 10.6007/ijarped/v9-i2/7419.

Posted

2023-08-25