Application of the Jigsaw Cooperative Method Using Active Learning Strategies for Islamic Religious Education Subjects
Penerapan Metode Kooperatif tipe Jigsaw dengan Menggunakan Strategi Active Learning terhadap Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2428Keywords:
Jigsaw Cooperative type, Active Learning, Islamic Religious EducationAbstract
The learning methodology used is a modification of the learning process of Islamic Religious Education. The way people learn now is the standard. Although it has not kept pace with the evolution of the site, teachers continue to use it extensively in limited circumstances. As a person, the teacher who is solely responsible for the quality of education must be encouraged by sufficient capacity and knowledge. The teacher must provide learning methods that are suitable for the ongoing learning process. The background of this research is that learning is an interaction between students and educators when participating in the learning process of Islamic Religious Education lessons. As a result, teachers must use the most effective teaching techniques for each study, one of which is by utilizing a learning approach from the results of classroom action research.
Downloads
References
L. Nurjanah, S. Handayani, and R. Gunawan, “Konsep Dasar Ilmu Pengetahuan Sosial dalam Dunia Pendidikan,” Chronologia, vol. 3, no. 2, pp. 38–48, 2021, doi: 10.22236/jhe.v3i2.7242.
M. MIKRAYANTI, “Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa,” Supermat (Jurnal Pendidik. Mat., vol. 4, no. 1, pp. 33–39, 2020, doi: 10.33627/sm.v4i1.355.
A. Muhtadi, “Implementasi Konsep Pembelajaran ‘Active Learning’ Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Keaktifan Mahasiswa Dalam Perkuliahan,” Maj. Ilm. Pembelajaran, vol. 5, no. 1, pp. 1–12, 2009.
M. Effendi, “Integrasi Pembelajaran Active Learning dan Internet-Based Learning dalam Meningkatkan Keaktifan dan Kreativitas Belajar,” Nadwa J. Pendidik. Islam, vol. 7, no. 2, pp. 283–309, 2016, doi: 10.21580/nw.2013.7.2.563.
T. Mardiyah, “Penggunaan Model Active Learning Dalam Pembelajaran Materi Qirāah,” Al Mi’yar J. Ilm. Pembelajaran Bhs. Arab dan Kebahasaaraban, vol. 2, no. 2, p. 225, 2019, doi: 10.35931/am.v2i2.154.
S. E. Br Depari, S. Mahulae, R. Sipayung, and P. J. Silaban, “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V Sd,” J. PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), vol. 6, no. 4, p. 1106, 2022, doi: 10.33578/pjr.v6i4.8461.
D. K. Sri Astiti and I. W. Widiana, “Penerapan Metode Pembelajaran Jigsaw Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPA Pada Siswa Kelas IV SD,” J. Ilm. Sekol. Dasar, vol. 1, no. 1, p. 30, 2017, doi: 10.23887/jisd.v1i1.10125.
R. Z. Rohidin, R. N. Aulia, and A. Fadhil, “Model Pembelajaran PAI Berbasis E-Learning,” J. Online Stud. Al-Qur’an, vol. 11, no. 2, pp. 114–128, 2015, doi: 10.21009/jsq.011.2.02.
B. Zaman, “Jurnal As-Salam,” Penerapa Act. Learn. Dalam Pembelajaran PAI, vol. 4, no. 1, pp. 13–27, 2020.
E. Elihami and A. Syahid, “Penerapan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Pribadi Yang Islami,” Edumaspul - J. Pendidik., vol. 2, no. 1, pp. 79–96, 2018, doi: 10.33487/edumaspul.v2i1.17.
M. E. Putra, “Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Masa Pandemi Covid-19,” Permata J. Pendidik. Agama Islam, vol. 3, no. 1, p. 45, 2022, doi: 10.47453/permata.v3i1.640.
A. Jenis, S. M. A. Unggulan, and B. A. Lamongan, “Impelementasi Model Pembelajaran Kooperatif tipe Jigsaw dengan menggunakan Pendekatan Active Learning pada Materi Bangun Datar,” vol. 4, no. 1, pp. 57–76, 2019, [Online]. Available: file:///C:/Users/ACER/Downloads/2834-8560-2-PB.pdf
D. A. Triani, “Implementasi Strategi Pembelajaran Kooperatif ( Cooperative Learning ) tipe Jigsaw di Perguruan Tinggi,” pp. 219–227.
D. I. M. Aliyah, “Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif tipe Jigsaw pada Mata Pelajaran Kimia di Madrasah Aliyah,” vol. 5, no. 1, 2017, [Online]. Available: file:///C:/Users/ACER/Downloads/2056-4078-1-SM.pdf
J. Penelitian, “Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Matematika dengan Metode Kooperatif Tipe Jigsaw di SMA Negeri 1 Gerung,” vol. 8, no. 1, pp. 50–56, 2021.
Y. Asda, “Efektivitas Pembelajaran Model Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sejarah Kebudayaan Islam Pada Siswa Man Model Banda Aceh,” PENDALAS J. Penelit. Tindakan Kelas dan Pengabdi. Masy., vol. 2, no. 3, pp. 160–174, 2022, doi: 10.47006/pendalas.v2i3.129.
S. Aisyah, “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif tipe Jigsaw dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran PAI SMKN 1 Bulukumba,” vol. 1, no. 1, pp. 2464–2476, 2022.
H. Humaerah, S. Saat, and T. Muhammad Yusuf, “Pengaruh Penerapan Pembelajaran Cooperative Learning tipe Jigsaw terhadap pemahaman Mata Pelajaran Fiqih Peserta Didik Kelas VII pada MTs Pondok Pesantren Al-Urwatul Wutsqaa Benteng,” J. Diskurs. Islam, vol. 4, no. 3, pp. 565–579, 2016, [Online]. Available: http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/diskursus_islam/article/view/7436
J. A. Simaremare, E. Thesalonika, and T. Jigsaw, “Penerapan Metode Cooperatif Learning Tipe Jigsaw untuk meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Mahasiswa,” vol. 8, no. 2, pp. 113–133, 2021.
R. Amaliyyah, “Analisis Model Pembelajaran Active Learning tipe Jigsaw terhadap Keaktifan Belajar Siswa Kelas IV SDN 3 Margadadi,” no. February, p. 6, 2021, [Online]. Available: http://repository.radenintan.ac.id/14845/1/cover bab 1-2 dapus.pdf
A. Imtitsal and Z. Abidin, “Penerapan Strategi Active Learning Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di SMA Negeri 1 Surakarta Tahun Pelajaran 2018/2019,” 2019, [Online]. Available: http://eprints.ums.ac.id/id/eprint/75084
H. Homaedi and R. Suhendi, “Strategi Active Learning Dalam Pembelajaran Pai,” Edupedia, vol. 2, no. 2, pp. 23–31, 2018, doi: 10.35316/edupedia.v2i2.327.
Arif Subhan, “Penerapan Strategi Belajar Aktif (Active Learning Strategy) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di SD Islam Nurul Hidayah,” Skripsi, pp. 34–35, 2013, [Online]. Available: https://repository.uinjkt.ac.id/space/handle/123456789/32687
R. Rahayu, A. Primarni, and ..., “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw terhadap Hasil Belajar PAI di SMPI Al-Istiqomah Cipayung-Depok,” Tarbiatuna J. …, vol. 1, no. 1, pp. 81–104, 2021, [Online]. Available: http://www.journal.laaroiba.ac.id/index.php/tarbiatuna/article/view/250
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.