Project for Strengthening Pancasila Student Profiles at SDN Gedangan Sidoarjo Regency
Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila di SDN Gedangan Kabupaten Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2400Keywords:
Pancasila Student Profile, Independent Curriculum, Pancasila Student Profile Strengthening ProjectAbstract
The Pancasila Student Profile Strengthening Project is one of the characteristics of the Merdeka curriculum. This study aims to describe the implementation of the Pancasila Student Profile Strengthening Project (P5) with the theme of entrepreneurship at SDN Gedangan, Sidoarjo Regency. This study uses a qualitative research method with a descriptive type. The data collection technique used is by observing, interviewing, and documenting. The research was conducted at SDN Gedangan, Gedangan District, Sidoarjo Regency. The data source came from 23 students and teachers in grade IV. The results showed that the implementation of the Pancasila Student Profile Strengthening Project with the theme of entrepreneurship in class IV at SDN Gedangan was carried out well and obtained high enthusiasm from students.
Downloads
References
J. B. Manalu, P. Sitohang, N. Heriwati, dan H. Turnip, “Prosiding Pendidikan Dasar Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kurikulum Merdeka Belajar,” Mahesa Cent. Res., vol. 1, no. 1, hal. 80–86, 2022, doi: 10.34007/ppd.v1i1.174.
E. Kusumawati, “Sosialisasi Kurikulum Merdeka Belajar Untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila Di Jenjang Sekolah Dasar Di Sd Al-Islam 2 Jamsaren Surakarta,” BERNAS J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 3, no. 4, hal. 886–893, 2022, doi: 10.31949/jb.v3i4.3483.
A. A. F. Sari, D. El Maskhuriyah, E. G. Fatchan, V. S. Murti, dan W. Maulidia, “Mempersiapkan Profil Pelajar Pancasila Dalam Pembelajaran PKn Di Sekolah Dasar,” Snhrp, no. April, hal. 1068–1074, 2022, [Daring]. Tersedia pada: https://snhrp.unipasby.ac.id/prosiding/index.php/snhrp/article/view/433
J. Jamaludin, S. N. A. S. Alanur S, S. Amus, dan H. Hasdin, “Penerapan Nilai Profil Pelajar Pancasila Melalui Kegiatan Kampus Mengajar Di Sekolah Dasar,” J. Cakrawala Pendas, vol. 8, no. 3, hal. 698–709, 2022, doi: 10.31949/jcp.v8i3.2553.
Z. K. Lathifah et al., “Pendampingan Penguatan Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar Berorientasi Pelajar Pancasila,” War. LPM, vol. 25, no. 2, hal. 164–174, 2022, doi: 10.23917/warta.v25i2.642.
Nursalam dan Suardi, Penguatan Karakter Profil Pelajar Pancasila Berbasis Integratif Moral Di Sekolah Dasar. Serang Banten: CV. AA RIZKY, 2022.
A. Ayu, Penguatan Pofil Pelajar Pancasila Melalui Disiplin Positif (DISPOS), Cetakan I. Pati: Maghza Pustaka, 2022.
N. Khasanah dan S. F. Meilana, “Hubungan Penerapan Profil Pelajar Pancasila pada Pembelajaran PPKn dengan Kemandirian Belajar Siswa,” JIKAP PGSD J. Ilm. Ilmu Kependidikan, vol. 6, no. 3, hal. 536–544, 2022, [Daring]. Tersedia pada: https://ojs.unm.ac.id/JIKAP/article/view/35306
I. Nurasiah, A. Marini, M. Nafiah, dan N. Rachmawati, “Nilai Kearifan Lokal: Projek Paradigma Baru Program Sekolah Penggerak untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila,” J. Basicedu, vol. 6, no. 3, hal. 3639–3648, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i3.2727.
R. Satria, P. Adiprima, K. S. Wulan, dan T. Y. Harjatanaya, “Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila,” Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidik., hal. 137, 2022.
dkk Khoirurrijal, PENGEMBANGANN KURIKULUM MERDEKA, Cetakan I. Malang: CV Literasi Nusantara Abadi, 2023. [Daring]. Tersedia pada: https://books.google.co.id/books?id=LJ63EAAAQBAJ
S. Asiati dan U. Hasanah, “Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Di Sekolah Penggerak,” J. Lingk. Mutu Pendidik., vol. 19, no. 2, hal. 61–72, 2022, doi: 10.54124/jlmp.v19i2.78.
S. Yuliastuti, I. Ansori, dan M. Fathurrahman, “Pelaksanaan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Tema Kewirausahaan Kelas 4 SD Labschool UNNES Kota Semarang,” J. Lembaran Ilmu Kependidikan, vol. 42, no. 2, hal. 107–115, 2022.
I. K. Sari, A. Pifianti, dan Chairunnisa, “Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Fase A Pada Tema Bhineka Tunggal Ika,” Sch. J. Pendidik. dan Kebud., vol. 13, no. 2, hal. 138–147, 2023.
D. Aulia, Hadiyanto, dan Rusdinal, “Analisis Kebijakan Kurikulum Merdeka Melalui Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar,” J. Pemikir. dan Pengemb. Sekol. Dasar, vol. 11, no. 1, hal. 122–133, 2023, doi: 10.22219/jp2sd.v11i1.25923.
Kemendikbudristek, “Dimensi, Elemen, dan Subelemen Profil Pelajar Pancasila pada Kurikulum Merdeka,” Kemendikbudristek, hal. 1–37, 2022.
M. Mery, M. Martono, S. Halidjah, dan A. Hartoyo, “Sinergi Peserta Didik dalam Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila,” J. Basicedu, vol. 6, no. 5, hal. 7840–7849, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i5.3617.
N. H. Nisak, O. A. Wulandary, N. A. Putri, dan I. Amalia, “Bermuatan Kearifan Lokal Terhadap Keterampilan Siswa Kelas Iv Sdn Socah 3,” vol. 1, no. 3, hal. 170–183, 2023.
A. Sulistiawati, A. Khawani, J. Yulianti, A. Kamaludin, dan A. Munip, “Implementasi profil pelajar Pancasila melalui proyek bermuatan kearifan lokal di SD Negeri Trayu,” J. Fundadikdas (Fundamental Pendidik. Dasar), vol. 5, no. 3, hal. 195–208, 2023, doi: 10.12928/fundadikdas.v5i3.7082.
N. Ilmiah dan M. Ismail, “Analisis Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dalam Meningkatkan Jiwa Wirausahawan Pada Peserta Didik Fase B UPT SD Negeri 40 Gresik,” Pendidikan, Sos. dan Keagamaan, vol. 20, no. 3, 2023, doi: https://doi.org/10.53515/qodiri.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.