Implementation of Flashcard Learning Media in Reading for Class IV Down Syndrome Children at SDI Al-Chusnaini
Implementasi Media Pembelajaran FlashCard pada Kemampuan Membaca Anak Down Syndrome Kelas IV di SDI Al-Chusnaini
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2154Keywords:
Implementation, FlashCard, Reading, Down SyndromeAbstract
Reading difficulties experienced can be overcome by using flashcard media. This research aims to find out; the design of applying the use of flashcard media to students' reading with down syndrome, the application of using flashcard media to reading students with down syndrome, the results of implementing the application of media flashcards to reading students with down syndrome. This research method uses quantitative research with experimental methods in the form of Single Subject Research (SSR). This research was carried out at SDI Al-chusnaini Observation, checklist sheets and documentation as data collection techniques. The analysis technique used is analysis in conditions. After the baseline 2 was repeated, there was a decrease in the reading ability of the fourth grade students at SDI Al-Chusaini who had Down syndrome. The use of flash card media affects the reading ability of fourth grade students at SDI Al-Chusaini who have Down syndrome.
Downloads
References
J. Pendidikan, “Cakrawala,” vol. 14, no. 2, 2020.
S. Buckley, “Language development in children with Down syndrome - Reasons for optimism,” Down Syndr. Res. Pract., vol. 1, no. 1, hal. 3–9, 2007, doi: 10.3104/reviews.5.
A. Nurdyna, A. Sulissusiawan, dan A. Syahrani, “Penggunaan Bahasa Pada Anak Berkebutuhan Khusus (Down Sindrom): Kajian Psikolinguistik,” Khatulistiwa J. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 10, no. 4, hal. 1–8, 2021.
A. Liliweri, Dasar-Dasar Komunikasi Antarbudaya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2015.
Kosasih, Cara Bijak Memahami Anak Berkebutuhan Khusus. Bandung: Yrama Widya, 2012.
I. Israwati, L. Lukman, dan A. N. Hamid, “Efektivitas Media Flashcard Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini,” Sultra Educ. J., vol. 2, no. 1, hal. 1–9, 2022, doi: 10.54297/seduj.v2i1.214.
N. . Rahayu, “pengembangan media flashcard plus berbasis Know Want To Know Learned (KWL) Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Intensif Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas III SDN Kencong,” J. Simki Pedagog., vol. 2, no. 3, 2018.
Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: CV. Alphabet, 2019.
P. R.C.I, Single Subject Research (Teori dan Implementasinya: Suatu Pengantar). UAD Press, 2021.
S. A. Widodo, K. Kustantini, K. S. Kuncoro, dan F. Alghadari, “Single Subject Research: Alternatif Penelitian Pendidikan Matematika di Masa New Normal,” J. Instr. Math., vol. 2, no. 2, hal. 78–89, 2021, doi: 10.37640/jim.v2i2.1040.
P. . Busk dan Marascuilo L.A, “Statistical analysis in single-case research. Single-Case Research Design and Analysis (Psychology Revivals),” New Dir. Psychol. Educ., hal. 159, 2015.
N. Mayasari, “Jurnal Studi Islam, Gender dan Anak Layanan Pendidikan bagi Anak Tunagrahita dengan Tipe Down Syndrome,” Yinyang J. Stud. Islam Gend. Dan Anak, vol. 14, no. 1, hal. 111–134, 2019, doi: 10.24090/yinyang.v14i1.2019.pp111-134.
A. Hamid dan S. F. Selegi, “Pengaruh Media Flash Card Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas 2 SD Negeri 01 Ulak Kemang,” vol. 6, no. 1, hal. 348–356.
N. L. Maghfiroh dan A. Bahrodin, “Pengaruh Media Pembelajaran Flashcard terhadap Kemampuan Membaca Anak Disleksia,” Inov. Kurikulum, vol. 19, no. 1, hal. 69–78, 2022, doi: 10.17509/jik.v19i1.39571.
S. N. R. A. A. S. Y. T. B. Tacoh, “Manajemen Pendidikan Pada Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus di SMP Negeri 1 Salatiga,” J. Inov. Penelit., vol. 3, no. 9, hal. 7653–7662, 2023.
I. Nurohman, “PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN FLASH CARD DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN PADA ANAK AUTISTIK KELAS VI SDLB DI SKh NEGERI 02 LEBAK,” 2018.
S. N. P. R. K. H. M. U. J. S. Setiawan, “Efektifitas Penggunaan Media Flashcard dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas Rendah,” J. Ilm. PGSD FKIP Univ. Mandiri, vol. 9, no. 2, 2023.
N. T. Utami, “Meningkatkan Kognitif Anak Usia Dini melalui Media Flashcard,” Mitra Ash-Shibyan J. Pendidik. dan Konseling, vol. 6, no. 01, hal. 43–52, 2023, doi: 10.46963/mash.v6i01.692.
A. N. Andini et al., “Jurnal Penelitian Anak Usia Dini PENGARUH MEDIA FLASHCARD TERHADAP KEMAMPUAN,” vol. 1, no. 1, hal. 1–11, 2022.
C. R. Irmayani, N. Jannah, dan Fajriani, “Penerapan Terapi Seni Visual (Kolase) dalam Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus pada Anak Down Syndrome,” J. Ilm. Mhs. Bimbing. dan Konseling, vol. 5, no. 2, hal. 9–21, 2020.
V. S. Alpian dan I. Yatri, “Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman pada Siswa Sekolah Dasar,” Edukatif J. Ilmu Pendidik., vol. 4, no. 4, hal. 5573–5581, 2022, doi: 10.31004/edukatif.v4i4.3298.
K. I. Parawansa, SriHaryanto, dan Pamungkas Stiya Mulyani, “Penggunaan Media Flashcard Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Mi Klesman,” J. Inform. Teknol. Pendidik., vol. 2, no. 2, hal. 72–78, 2022, [Daring]. Tersedia pada: http://jurnalitp.web.id/index.php/jitp/article/view/18/22.
N. N. S. D. Fajarini, “Penerapan Strategi Komunikasi Antar Pribadi Guru Dengan Anak Down Syndrom Di SDN LB Curup Selatan,” J-Sikom, 2020.
D. Ayu, “Kantong Kanguru Sebagai Media Melatih Wicara Pada Siswa Tunagrahita Di Sd Muhammadiyah 9 Malang,” J. Ilm. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 3, no. 2, hal. 131–142, 2019, [Daring]. Tersedia pada: http://trilogi.ac.id/journal/ks/index.php/JIPGSD/article/view/400.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.