DOI of the published article https://doi.org/10.35326/pencerah.v8i4.3591
Challenges in Appliying the Science of Tajwid in Reading the Qur’an for Students of SDI Al Aziziyah
Problematika Penerapan Ilmu Tajwid dalam Membaca Al-Qur’an Peserta Didik SDI Al Aziziyah
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.2135Keywords:
Problems Related to Reading the Qur’an, Science of Tajwid , SDI Al AziziyaAbstract
The purpose this study is to investigate the difficulties encountered by SDI Al Aziziyah fourth-graders while using Tajweed to read the Qur'an. Tajweed is a discipline of the Qur'an that governs the correct way of recitation, including letter pronunciation, diacritical marks, and punctuation placement. However, in practice, several obstacles have been found that students face in learning and applying Tajweed. The research method used was classroom observation and interviews with students and teachers. The research findings indicate that students often experience difficulties in identifying and applying the correct Tajweed rules when reading the Qur'an. Several factors contributing to these problems include students' lack of understanding of the importance of Tajweed, ineffective teaching methods, and insufficient training and support provided to teachers in teaching Tajweed.
Downloads
References
Sinaga, S. (2020). Problematika Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Dan Solusinya. WARAQAT : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 2(1), 14. https://doi.org/10.51590/waraqat.v2i1.51
M. Damopoli. (2015). Problematika Pendidikan Islam Dan Upaya-Upaya Pemecahannya. Nasional Manajemen Pendidikan Islam, 3(3), 79. http://journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/tjmpi%0APROBLEMATIKA
Nur Anita, Waslah, K. N. (2020). Strategi Peningkatan Kualitas Membaca Al-Qur’an Dengan Pendekatan Ilmu Tajwid di Pondok Pesantren Al-Ihsan Kalijaring Jombang. Journal of Education and Management Studies, 3(2), 13–18.
Rahma, L. V., & Zahroh, A. (2019). Problematika Penerapan Ilmu Tajwid Dalam Membaca AlQur’an Pada Peserta Didik Kelas X Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 1 Bagor Nganjuk Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Ilmiah Innovative, 8, 2355–4053.
Alawiyah, F. (2014). Pendidikan Madrasah di Indonesia. Jurnal Aspirasi: Jurnal Masalah-Masalah Sosial, 5(1), 51–58.
A, T. Q., & Romadlon, D. A. (2023). Analysis of Al-Qur ’ an Learning The Ummi Metode Method at Islamic Elementary School : Analisis Pembelajaran Al-Qur ’ an Metode Ummi di Sekolah Dasar Islam. 21, 1–13.
Mulkeis, M. (2016). PENDIDIKAN AGAMA DI SEKOLAH UMUM KURUN WAKTU 2003 s.d. 2014. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 1(1), 113. https://doi.org/10.24952/fitrah.v1i1.330
Purwanto, I. (2014). Visualisasi Pembelajaran Tajwid Dalam Membaca Alqur’an Berbasis Multimedia. EXPERT: Jurnal Manajemen Sistem Informasi Dan Teknologi, 4(1), 52–57. https://doi.org/10.36448/jmsit.v4i1.490
Toha, S. M. (2018). Pelaksanaan Metode Active Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 79. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v7i1.1364
Jannah, I. M. (2017). Urgensi Peningkatan Profesionalisme Guru. Tasyri’, 24(April), 32–47. http://ejournal.kopertais4.or.id/pantura/index.php/tasyri/article/view/3150
Rodiya, Y. (2022). JDPP. 10(1).
Hernawan, D. (2019). Penerapan Metode Ummi Dalam Pembelajaran Al-Qur’an. Profetika: Jurnal Studi Islam, 19(1), 27–35. https://doi.org/10.23917/profetika.v19i1.7751
Zulazizi, M., Nawi, M., Amirul, M., & Nor, M. (2021). Pembacaan Al-Quran dalam Pendidikan Masa Kini : Satu Tinjauan Umum (Quran Recitation in Education Today : A General Review). Jurnal AlTurath, 6(1).
Sudiarjo, A., Mariana, A. R., & Nurhidayat, W. (2015). Aplikasi Pembelajaran Ilmi Tajwid, Waqaf dan Makharijul Huruf Berbasis Android. Jurnal Sisfotek Global, 5(2), 54–60.
Saddam Husein, Radi Udin S. Sangadji, L. S. (2018). URGENSI PEMBELAJARAN AL-QUR’AN HADIST TERHADAP PRESTASI BELAJAR PESERTA DIDIK DI MTs NURUL IKHLAS KALAPA DUA SERAM BAGIAN BARAT. Al-Iltizam: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 1–13.
Srijatun. (2017). Implementasi Pembelajaran Baca Tulis Al- Qur ’ an Dengan Metode Iqro Pada Anak Usia Dini Di RA Perwanida Slawi Kabupaten Tegal . Srijatun UIN Walisongo Semarang Pendahuluan Usia dini merupakan periode awal yang paling penting dan mendasar dalam sepanjang. Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 25–42
Syafrida Siregar, L. Y. (2017). Pendidikan Anak Dalam Islam. Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak, 1(2), 16. https://doi.org/10.22373/bunayya.v1i2.2033
Hidayat, T., Asyafah, A., & Indonesia. (2019). Konsep Dasar Evaluasi Dan Implikasinya Dalam Evaluasi. Jurnal Pendidikan Islam, 10(I), 159–181.
M. Hanif Satria Budi, & Wiwin. (2021). Pelatihan Makhrojul Huruf dan Tajwid Untuk Meningkatkan Potensi Anak Dalam Membaca Al-Qur’an Di Desa. Kasembon Kec.Kasembon Kab.Malang. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Desa (JPMD), 2(3), 243–260.
https://doi.org/10.58401/jpmd.v2i3.632
Nurhayati. (2014). Al-Qur‟an merupakan pedoman hidup bagi setiap manusia di bumi. Dengan mempelajari al-Qur‟an manusia dapat menjalankan kehidupan dengan lebih baik, berlandaskan keimanan dan ketakwaan hanya kepada Allah SWT semata. Dalam al- Qur‟an banyak sekali kisah-kisa. Sulesana, 9, 116–125.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.