Preprint has been published in a journal as an article
DOI of the published article https://doi.org/10.36835/modeling.v9i1.1206
Preprint / Version 1

The Application of the Make a Match Learning Model to Improve Learning Motivation of Class IV Students at MI Miftahul Ulum Kraton on Theme 6


Penerapan Model Pembelajaran Make a Match untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas IV MI Miftahul Ulum Kraton pada Tema 6

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.19

Keywords:

cooperative learning, learning motivation, make a match

Abstract

Education is an important aspect to support the progress of the nation in the future. Learning is closely related to how a teacher creates a pleasant learning atmosphere by applying learning models, one of which is the make a match type. The purpose of this study was to determine the application of the make a match type of cooperative learning method in increasing the learning motivation of fourth grade students in Theme 6 and how effective the application of the method was. The method used in this research is the Classroom Action Research method. This research was conducted on fourth grade students of MI Miftahul Ulum Kraton. The results of the study concluded that the application of the make a match type of cooperative learning model was carried out by applying 2 cycles, and in each cycle there was an increase

Downloads

Download data is not yet available.

References

Mikran, M., Pasaribu, M., & Darmadi, I. W. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Make A Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VIIA SMP Negeri 1 Tomini Pada Konsep Gerak. JPFT (Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako Online), 2(2), 9-16.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sinar Grafika.

Sardiman. (2016). Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Fuad, Z. (2018). Penggunaan Metode Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Tematik.Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 46-59

Abigail Joshepine K., Hery Sawiji., Susantiningrum (2016). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Keaktifan dan Prestasi Belajar Peserta Didik Pada Mata PelajaranPengantar Administrasi Perkantoran Kelas X Administrasi Perkantoran 3 SMK Negri 6 Surakarta : Jurnal FKIP UNS

Oktiani, I. (2017). Kreativitas guru dalam meningkatkan motivasi belajar peserta didik. Jurnal kependidikan, 5(2), 216-232.

Huda, N. (2017). Manajemen Pengembangan Kurikulum. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 52-75.

Sardiman. (2016). Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Topandra, M., & Hamimah, H. (2020). Model Kooperatif Tipe Make A Match Dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1256-1268.

Isjoni. (2011). Model Pembelajaran Anak Usia Dini. Bandung: Alfabeta

Abdul, M. (2014). Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: Remaja Rosdakarya

Rmadhani, M. N. (2018). Penerapan Model Pembeajaran Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Aktivits Dan /hasil Belajar Siswa Tema Cita-Citaku Pada Siswa Kelas IV SDN Setail 01 Banyuwangi. Jember.

Kokom Komalasari. (2010). Pembelajaran Kontekstual Konsep Dan Aplikasi. Jakarta: Rafika Aditama.

Hasan, I. (2014). Identifikasi Hambatan Guru Pada Pelaksanaan Pembelajaran Tematik di SDN Wonosari IV GunungKidul. Yogyakarta: eprints.uny.ac.id

Amalia, N.F. (2013). Keefektifan Model Kooperatif Tipe Make A Match dan Model CPS Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Motivasi Belajar, Universitas Negeri Semarang, Jurnal Jurusan Matematika FMIPA, volume 4.

Aris, S. (2014). Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.

Seasfaot, L., Bien, Y. I., & Abi, A. M. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Make A Match untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Prestasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika.

Fitriani, F. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make Amatch Untuk Meningkatkan Motivasi, Aktivitas, Dan Hasil Belajar Biologi Kelas X. 1 Sman 1 Dua Boccoe Kabupaten Bone (Doctoral Dissertation, Universitas Negeri Makassar).

Widayanti, A. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Teknik Make A Match Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Aktivitas Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 16 (1).

Posted

2022-08-24