Preprint has been published in a journal as an article
DOI of the published article https://doi.org/10.31849/lectura.v14i1.11980
Preprint / Version 1

The Influence of Peer Teaching Method on Learning Outcomes of Pancasila Education


Pengaruh Metode Peer Teaching terhadap Hasil Belajar Pendidikan Pancasila

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.1871

Keywords:

Merdeka Belajar Curriculum, Learning Innovation , Peer Teaching Method

Abstract

The purpose of this study was to determine the peer teaching method in improving learning outcomes in the Pancasila education curriculum for fourth grade students in one of the elementary schools in Sidoarjo. In this study the method used is a quantitative method. Sample sampling technique using sampling technique with a population of 26 students of Class IV B. From the results of the T-test hypothesis test obtained significance of less than 0.05 in the form of measurement results on the difference in measurements and after the test squared eta result is 0.746 on the pretest and posttest 0.782. Posttest value comparing the results and the results of t = 0.14 shows the results and test results in pairs of two samples on spss average learning outcomes using the method is 65.23 with the method after testing the peer teaching method is 73.85. In Class IV B SDN Sugihwaras.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Evi Hasim, “Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar Perguruan Tinggi Di Masa Pandemi Covid-19,” Pros. Webinar Magister Pendidik. Dasar Pascasarj., pp. 68–74, 2020.

D. K. Ainia, “‘Merdeka Belajar dalam Pandangan Ki Hadjar Dewantara dan Relevansinya Bagi Pengembangan Pendidikan Karakter,’” J. Filsafat Indones., vol. 3, no. 3, pp. 95–101, 2020.

N. Akmal, “Pengaruh Metode Peer Teaching Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pada Materi Operasi Aljabar,” ITQAN J. Ilmu-Ilmu Kependidikan, vol. 10, no. 2, pp. 69–77, 2019, doi: 10.47766/itqan.v10i2.540.

E. Sumarni, “Peningkatan Hasil dalam Belajar IPA Materi Ciri Khusus pada Hewan Melalui Metode Peer Teaching,” vol. 2, no. 1, pp. 75–93, 2022.

N. Novitasari, M. Tahir, and L. H. Affandi, “Pengaruh Peer Teaching Method Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa SDN 26 Dompu,” BIOCHEPHY J. Sci. Educ., vol. 1, no. 1, pp. 18–23, 2021, doi: 10.52562/biochephy.v1i1.211.

E. Kusumaningtyas, J. Ilmu, and K. Masyarakat, “Pengaruh Model Peer Education dengan Metode Storytelling Terhadap Peningkatan Pengetahuan Pemilihan Makanan Jajanan,” JHE J. Heal. Educ., vol. 1, no. 1, pp. 14–20, 2016, [Online]. Available: http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jhealthedu/

A. Kurniawati, A. F. Prasetiyo, A. K. Pratama, and A. Y. Supardi, “Pengaruh Model Pembelajaran Tutor Sebaya terhadap Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Renang Gaya Dada di Sekolah Dasar,” Biormatika J. Ilm. Fak. Kegur. dan ilmu Pendidik., vol. 7, no. 2, pp. 186–198, 2021, doi: 10.35569/biormatika.v7i2.1145.

R. E. H. Anistyani Tri Ayu, Slameto, “Pengaruh Pembelajaran Tutor Sebaya Terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas V Sekolah Dasar,” Jkpm, vol. 5, no. April, pp. 15–22, 2018.

H. Fitriawati, Fadriati, and M. Imamora, “Penerapan Metode Pembelajaran Peer Teaching untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Al- Qur’an Kelas IV di SDN 21 Sijunjung,” El-Hekam, vol. 5, no. 1, pp. 73–86, 2020.

Mislan and A. T. Candra, “Peningkatan Hasil Belajar Bola Voli Menggunakan Metode Pembelajaran Peer Teaching,” J. Corner, vol. 1, no. 1, pp. 10–15, 2020.

S. Eti, “Penerapan metode pembelajaran peer lesson untuk meningkatkan hasil belajar PKn siswa kelas 6 SD Negeri tonjong 1 kota Sukabumi,” J. Perseda, vol. 2, no. 2, pp. 15–31, 2019.

D. Y. Putri, “Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa pada Mata Pelajaran PPKn Melalui Pengembangan Model Learning Cycle 7e Setting Peer Learning,” J. Ilm. Pendidik. Pancasila dan Kewarganegaraan, vol. 7, no. 1, p. 238, 2022, doi: 10.17977/um019v7i1p238-245.

Fakhrurrazi, “Meningkatkan Prestasi Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Melalui Metode Pembelajaran Tutor Teman Sebaya,” J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, 2016.

M. S. Effendi, “Desain Eksperimental dalam Penelitian Pendidikan,” Jurnal Perspektif Pendidikan, vol. 6, no. 1. pp. 87–102, 2013. [Online]. Available: https://ojs.stkippgri-lubuklinggau.ac.id/index.php/JPP/article/view/363

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D, 2nd ed. Bandung: Alfabeta, cv, 2019.

K. Abdul, “Menyusun Dan Menganalisis Tes Hasil Belajar,” Al-Ta’dib, vol. 8, no. 2, pp. 70–81, 2015.

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D, 22nd ed. Bandung: Alfabeta, cv, 2016.

Z. Arifin, “Kriteria Instrumen Dalam Suatu Penelitian.,” J. THEOREMS (The Orig. Res. Math., vol. 2, no. 1, pp. 28–36, 2017.

F. Kristin, “Keberhasilan belajar mahasiswa ditinjau dari keaktifan dalam perkuliahan dengan menggunakan pembelajaran active learning,” J. Pendidik. dasar PerKhasa J. Penelit. Pendidik. Dasar, vol. 3, no. 2, pp. 405–413, 2017.

A. Krismanto, M. Sc, and W. Matematika, Beberapa Teknik, Model, Dan Strategi dalam Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Departemen Pendidikan Nasional Direktoriat Jenderal Pendidikan Dasar Dan Menengah, 2003.

E. Megawati, “Penggunaan Model Pembelajaran Peer Teaching dalam Pengajaran Tenses pada Mahasiswa EFL,” Deiksis, vol. 11, no. 01, p. 39, 2019, doi: 10.30998/deiksis.v11i01.3076.

Posted

2023-07-21