Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Effect of Two Stay Two Stray Learning Strategy on Critical Thinking Ability of Grade 3 Students in Thematic Learning at SD Muhammadiyah 9 Ngaban


Pengaruh Strategi Pembelajaran Two Stay Two Stray Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas 3 pada Pembelajaran Tematik di SD Muhammadiyah 9 Ngaban

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.17

Keywords:

Two Stay Two Stray Learning Strategy, Critical Thinking Ability, Thematic Learning

Abstract

This study aims to analyze the effect of the two stay two stray learning strategy on critical thinking skills in thematic learning. This type of research is quantitative research and the design used is Pretest-Posstest Control Group Design. The results of several tests obtained valid data, from the t-test also explained significant results with the value obtained at 0.000 < from 0.05. So it can be concluded that there is an effect of the two stay two stray learning strategy on students' critical thinking skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

L. K. D. A. S. Ahmadi, Pengembangan Dan Model Pembelajaran Tematik Integratif, Jakarta: Prestasi Pustaka, 2014.

I. Hajar, Panduan Lengkap Kurikulum Tematik untuk SD/MI, Yogyakarta: DIVA Press, 2013.

S. Ade, Model-Model Pembelajaran, Jakarta: Bumi Aksara, 2011.

Z. Aqib, Model-Model, Media, dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif), Bandung: Yrama Widya, 2014.

M. Huda, Cooperative Learning Metode, Teknik, Struktur dan Model Penerapan, Yogyakarta: Pustaka pelajar, 2013.

Ghozali, Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS, Semarang: Universitas Diponegoro, 2016.

A. Suprijono, Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM., Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2015.

I. D. Ridwan, Tipe Pembelajaran Kooperatif, Medan: Media Persada, 2014.

A. Sabri, Pengantar Psikologi Umum dan Perkembangan, Jakarta: Pedoman Ilmu Jaya, 2001.

E. B. Johnson, Contextual Teaching and Learning, Bandung: Learning Center, 2009.

C. Wijaya, Pendidikan Remedial, Sarana Pengembangan Mutu Sumber Daya Manusia, Bandung: Remaja Rosda Karya, 1996.

M. Dr. Yuberti, Teori Pembelajaran dan Pengembangan Bahan Ajar dalam Pendidikan, Bandar Lampung: Anugrah Utama Raharja (AURA), 2013.

T. Anjani, N. Yuliantini, and A. Muktadir, “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik di Kelas V SDN Gugus XIX Kota Bengkulu,” JURIDIKDAS J. Ris. Pendidik. Dasar, vol. 3, no. 2, pp. 198–209, 2021, doi: 10.33369/juridikdas.3.2.198-209.

C. W. P. Sari and E. Indarini, “Meta Analisis Komparasi Efektivitas Model Pembelajaran Jigsaw dan Two Stay Two Stray (TSTS) Ditinjau dari Hasil Belajar Pembelajaran Tematik Siswa SD,” J. Pedagog. dan Pembelajaran, vol. 4, no. 1, p. 101, 2021, doi: 10.23887/jp2.v4i1.33251.

D. Mayasari, “Penerapan Model Pembelajaran Two Stay Two Stray untuk Meningkatkan Komunikasi Matematis dan Motivasi Siswa,” Pros. Semin. Nas. Mat. dan Pendidik. Mat., p. 103, 2015.

B. Leniati and E. Indarini, “Meta Analisis Komparasi Keefektifan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dan TSTS (Two Stay Two Stray) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis pada Pembelajaran Matematika Siswa Sekolah Dasar,” Mimb. Ilmu, vol. 26, no. 1, p. 149, 2021, doi: 10.23887/mi.v26i1.33359.

A. Sari and M. P. Azmi, “Penerapan Model Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray (Tsts) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis,” J. Cendekia J. Pendidik. Mat., vol. 2, no. 1, pp. 164–171, 2018, doi: 10.31004/cendekia.v2i1.42.

V. M. Putri, F. Firman, and D. Desyandri, “Kajian Pembelajaran dengan Model Two Stay Two Stray terhadap Hasil Belajar Tematik Terpadu di Sekolah Dasar,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 5, pp. 10085–10089, 2021, [Online]. Available: https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/2578.

Posted

2022-08-29