Improve Fine Motor Skills of Children Aged 4-5 Years Through Folding Activities at RA An Nur Kedung Jumputrejo Sukodono - Sidoarjo
Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Kegiatan Melipat di RA An Nur Kedung Jumputrejo Sukodono - Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.1684Keywords:
Early Chilhood, Fine Motor, FoldAbstract
This study aims to improve fine motor skills through folding activities in Group A children RA An Nur Kedung Jumputrejo Sukodono Sidoarjo. This type of research is Classroom Action Research using the Kemmis and Mc Taggart models. The subjects of the study were Group A children totaling 14 childrens consisting of 9 boys and 5 girls. The results showed that children's fine motor skills improved after Pre Cycle, Cycle 1, until Cycle 2. At the time of pre cycle observation, the percentage of children's fine motor skills was 35%. In Cycle I it was 63% with an increase of 28% and in Cycle II it was 95% with an increase of 32%. The percentage gain shows that the fine motor skills of Group A children with good criteria, have achieved a success indicator of 75%.
Downloads
References
A. Saputra, “Pendidikan anak pada usia dini,” At-Ta’dib J. Ilm. Prodi Pendidik. Agama Islam, pp. 192–209, 2018.
E. I. Eliasa, “Pentingnya kelekatan orangtua dalam internal working model untuk pembentukan karakter anak (kajian berdasarkan teori kelekatan dari john bowlby),” Yogyakarta Inti Media Yogyakarta bekerjasama dengan Pus. Stud. Pendidik. Anak Usia Dini Lemb. Penelit. Univ. Negeri Yogyakarta, 2021.
Y. N. Sujiono, “Konsep dasar pendidikan anak usia dini. Jakarta: PT. Indeks,” 2013.
M. Pendidikan, “Peraturan menteri pendidikan dan kebudayaan republik indonesia nomor 146 tahun 2014 tentang kurikulum 2013 pendidikan anak usia dini,” Menteri Pendidik. dan Kebud. Republik Indones. Jakarta, 2014.
S. Ahmad, “Pendidikan Anak Usia Dini, jakarta: PT Bumi Aksara,” 2017.
S. Kurniasih and A. G. Citra, “Pengembangan Model Fun Painting Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak TK B Di Kota Bandar Lampung,” Martabat J. Peremp. dan Anak, vol. 1, no. 1, pp. 25–44, 2017.
F. Fakhrurrazi, “Hakikat pembelajaran yang efektif,” At-Tafkir, vol. 11, no. 1, pp. 85–99, 2018.
U. Hasanah and D. E. Priyantoro, “Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini Melalui Origami,” Elem. J. Iilmiah Pendidik. Dasar, vol. 5, no. 1, pp. 61–72, 2019.
M. A. Khadijah and N. Amelia, Perkembangan fisik motorik anak usia dini: teori dan praktik. Prenada media, 2020.
M. L. K. K. SEHARI-HARI and A. NAWAWI, “JURUSAN PENDIDILAN LUAR BIASA FIP UPI BANDUNG,” 2017.
Indriarta, P. Hajar, and S. Evan, “Seni Kemampuan Anak,” Jakarta Univ. Terbuka, pp. 8–10, 2016.
H. Pamadhi and E. Sukardi, “Seni kemampuan anak,” Jakarta Univ. Terbuka, 2016.
F. Harahap, “Kemampuan Motorik Halus Anak melalui Kegiatan Melipat Kertas Origami,” Atfaluna J. Islam. Early Child. Educ., vol. 2, no. 2, pp. 57–62, 2019.
D. Sumanto, “Pengembangan Kreativitas Seni Rupa Anak TK,” Jakarta Direktur Pembin. Pendidik. Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan Perguru. Tinggi, 2015.
S. Setiani, “Bermain dan Permainan Anak,” Jakarta Univ. Terbuka, 2017.
N. NURJANNAH, “PENERAPAN SENI MELIPAT KERTAS ORIGAMI DALAM MENINGKATKAN MOTORIK HALUS PADA ANAK USIA DINI DI RA RAUDHATUL JANNAH PAYA GELI DELI SERDANG,” 2020.
N. I. Rhofiqah, “PENGEMBANGAN KEGIATAN MELIPAT KERTAS DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MOTORIK HALUS DI KELOMPOK B2TAMAN KANAK-KANAK NURUL ILMI KELURAHAN KARUWISI UTARA KECAMATAN PANAKKUKANG KOTA MAKASSAR,” 2023.
M. Mushlich, “Melaksanakan Penelitian Tindakan Kelas Itu Mudah Action Research Bagi Guru Profeional,” Yogyakarta: Aditya Media, 2019.
N. A. Wiyani, “Manajemen Paud Bermutu: Konsep dan Praktik MMT di KB, TK/RA,” p. 36, 2018.
N. A. Tyasari and A. Ashshidiqi, “Penerapan Kegiatan Origami dalam Mengembangkan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun,” J. Pelita PAUD, vol. 5, no. 1, pp. 39–42, 2020.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.