Prosposial Behavior in Students of Madrasah Aliyah Negeri Sidoarjo
Perilaku Prososial pada Siswa Madrasah Aliyah Negeri Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.1657Keywords:
Prosocial Behavior, StudentAbstract
This type of research is descriptive quantitative. The study population was MAN Sidoarjo students totaling 1,380 students. The sample of this study amounted to 275 students using propotional stratified random sampling technique. The research data collection technique used a prosocial behavior scale. The data analysis technique uses descriptive analysis with the help of Excel. The results of the analysis show that in general MAN Sidoarjo students have prosocial behavior in the moderate category with a percentage value of 73% with a total of 198 students and 18.5% in the low category with a total of 36 students and 18.5% in the low category with a total of 36 students, the results also show that men are lower in performing prosocial behavior than women.
Downloads
References
M. Muslich, Pendidikan karakter: menjawab tantangan krisis multidimensional. Bumi Aksara, 2022.
M. Nursikin, “Eksistensi Madrasah dan sekolah Islam sebagai lembaga pendidikan islam dalam sistem pendidikan Nasional (studi kasus di MAN Yogyakarta III dan SMA Muhammadiyah 1 Yogyakarta),” Istawa J. Pendidik. Islam, vol. 3, no. 1, pp. 27–58, 2018.
M. Huda, “Perkembangan Pendidikan Islam di Indonesia dan Upaya Penguatannya dalam Sistem Pendidikan Nasional,” J. Islam. Educ. Res., vol. 1, no. 02, pp. 39–53, 2020.
S. Sahmin, “Sistem Pendukung Keputusan Pemilihan Santri Terbaik di Madrasah Aliyah Swasta Dengan Menggunakan Metode ARAS,” in Seminar Nasional Teknologi Komputer & Sains (SAINTEKS), 2019, vol. 1, no. 1.
N. A. Agustriyana and I. Suwanto, “Fully human being pada remaja sebagai pencapaian perkembangan identitas,” J. Bimbing. Konseling Indones., vol. 2, no. 1, pp. 9–11, 2017.
S. S. Batool, S. Khursheed, and H. Jahangir, “Academic procrastination as a product of low self-esteem: A mediational role of academic self-efficacy,” Pakistan J. Psychol. Res., vol. 32, no. 1, p. 195, 2017.
Y. R. D. Santoso and J. T. Purnomo, “Hubungan kecanduan game online terhadap penyesuaian sosial pada remaja,” J. Hum. Yayasan Bima Darma, vol. 4, no. 1, pp. 27–44, 2017.
D. Harjasuganda, “Pengembangan Konsep Diri yang Positif pada Siswa SD Sebagai Dampak Penerapan Umpan Balik (Feedback) dalam Proses Pembelajaran Penjas,” Dalam J. Pendidik. Dasar Nomor, vol. 9, no. 8, pp. 4–5, 2008.
S. Suharni and B. D. Pratama, “Pemberian Layanan Bimbingan Pribadi Sosial Dalam Menumbuhkan Perilaku Prososial Anak Usia Dini,” Couns. J. Bimbing. Dan Konseling, vol. 6, no. 2, pp. 31–40, 2017.
A. M. Fadli, “Relationship Between Empathy and Prosocial Behavior in High School Students,” Acad. Open, vol. 7, pp. 10–21070, 2022.
C. T. Saputra, “Pengaruh Epati Terhadap Perilaku Prososial Pada Siswa Kelas XI Kriya Kayu SMKN 1 Pacitan,” J. Ris. Mhs. Bimbing. Dan Konseling, vol. 5, no. 4, 2016.
P. N. Susilowati, “Bimbingan Kelompok Teknik Diskusi Buzz Group untuk Meningkatkan Perilaku Prososial Siswa Kelas XI SMK N 1 Kedungwuni Kabupaten Pekalongan Tahun Ajaran 2015/2016,” 2016.
S. F. Arifah and H. C. Haryanto, “Perilaku prososial remaja pada siswa sma atau sederajat yang mengikuti kegiatan ekstrakurikuler,” Inq. J. Ilm. Psikol., vol. 9, no. 2, pp. 125–140, 2018.
K. B. Balengka, D. Y. Khairun, and R. Rahmawati, “Perilaku Prososial Siswa dan Implikasi Program dalam Bimbingan Pribadi Sosial,” Pers. J. Ilmu Psikol., vol. 12, no. 1, pp. 84–99, 2021.
R. Kurniady, “Hubungan Penalaran Moral Dengan Perilaku Prososial Pada Remaja Pengguna Smartphone Di Kota Pekanbaru.” Universitas Islam Riau, 2020.
Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet, 2016.
A. Nisa, “Hubungan Antara Kecerdasan Spiritual Dengan Perilaku Prososial Pada Santri Kelas X MA Bilingual Pondok Pesantren Al-Amanah Junwangi,” Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, 2021.
K. Bashori, “Menyemai perilaku prososial di sekolah,” Sukma J. Pendidik., vol. 1, no. 1, pp. 57–92, 2017.
F. Fitriani, M. Mursyid, and I. Imran, “Upaya Guru Dalam Menanamkan Perilaku Prososial Siswa Melalui Proses Pembelajaran Di Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Nurul Yaqin Sei Duren Kabupaten Muaro Jambi.” UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi, 2022.
Bandura, Social learning theory. 1977.
M. J. Andini and T. Ridjal, “Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Autoritatif Terhadap Perilaku Prososial Siswa SD,” J. Thalaba Pendidik. Indones., vol. 2, no. 1, pp. 77–93, 2019.
E. Wulandari, “Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Perilaku Prososial Pada Siswa Kelas Xi Di Man 1 Tuban,” Character J. Penelit. Psikologi., vol. 5, no. 3, 2018.
K. Harefa and E. S. Indrawati, “Perbedaan Perilaku Prososial Siswa Madrasah Aliyah (MA) Berbasis Pondok Pesantren dan Sekolah Menengah Umum (SMU),” J. Empati, vol. 3, no. 3, pp. 117–127, 2014.
D. E. Papalia, W. O. Sally, and D. F. Ruth, “Human Development (Psikologi Perkembangan) Bag. I-IV,” Jakarta: Salemba Humanika, 2010.
R. W. Anzani and I. K. Insan, “Perkembangan sosial emosi pada anak usia prasekolah,” PANDAWA, vol. 2, no. 2, pp. 180–193, 2020.
S. A. Tsaani, “Hubungan antara syukur dan empati dengan perilaku prososial pada Volunteer Save Street Child Sidoarjo (SSCS).” Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, 2018.
J. W. Santrock, “A topical approach to life-span development, 3E,” Ch, vol. 5, p. 192, 2007.
N. Eisenberg, R. A. Fabes, and T. L. Spinrad, Handbook of child psychology, vol. 3. John Wiley & Sons Hoboken, NJ, USA, 2006.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.