The Effectiveness of the Mind Mapping Model Based on Canva Media on the Poetry Writing Skills of Grade V Elementary Students
Efektivitas Model Mind Mapping Berbantuan Media Canva Terhadap Keterampilan Menulis Puisi Siswa Kelas V Sd
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.1634Keywords:
Effectiveness, Mind Mapping, Poetry WritingAbstract
The purpose of this study is to determine the effectiveness of the Canva-assisted Mind Mapping learning model in writing a poetry for fifth grade students at Muhammadiyah 5 Porong Elementary School 2022/2023 academic year. This research design is a pre-experimental design with a one-group pretest-posttest design model. The population of this study were all student in class V at SD Muhammadiyah 5 Porong, totaling 22 students. The data collection technique in this study is a poetry writing test in the form of a pretest and posttest and documentation. The data analysis technique used the normal test, homogeneity test, t-test, N-gain. The results presented that the mind mapping learning model is effective to apply in the poetry writing skills of fifth grade students at SD Muhammadiyah 5 Porong.
Downloads
References
henry guntur Tarigan, Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: CV. Angkasa, 2013.
K. Nahdi and M. Mohzana, “Pengembangan Bahan Ajar Model Mind Mapping dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa SDN 1 Setanggor Selatan,” khatulistiwa, vol. 3, no. 1, pp. 17–32, 2022.
I. R. Fadilla, A. Bella, and Y. Ningsih, “Pengaruh Pembelajaran Mind Mapping terhadap Kemampuan Menulis Karangan Narasi di Sekolah Dasar,” vol. 4, pp. 1707–1715, 2022.
T. Buzan, Buku Pintar Mind Map. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama, 2006.
F. Amalia and Hartati, “KEEFEKTIFAN MODEL MIND MAPPING BERBANTUAN GAMBAR TERHADAP KETERAMPILAN MENULIS PUISI,” vol. 8, no. 1, pp. 64–70, 2020.
A. Irana Ayu Lis and M. Damayanti Isnaini, “Efektivitas Model Pembelajaran Mind Mapping Dalam Meningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas IV SDN Brengkok 1,” J. Penelit. Pendidik. Guru Sekol. Dasar , vol. 9, no. 6, pp. 2492–2501, 2021.
D. Nofitasari, T. Anjarini, and Suyoto, “Penerapan Metode Mind Mapping Pada Tema Indahnya Kebersamaan Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Kelas IV SD Negeri Korowelang,” J. Pendidik. Dasar PerKhasa, vol. 3, no. 1, pp. 85–92, 2022.
A. Basuki, “Pemanfaatan Mind Mapping Dalam Pembelajaran,” J. Lingkung. Widyaiswara, vol. 07, no. 02, pp. 18–29, 2020.
N. G. KUSTIAN, “Penggunaan Metode Mind Mapping Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa,” Acad. J. Inov. Ris. Akad., vol. 1, no. 1, pp. 30–37, 2021, doi: 10.51878/academia.v1i1.384.
Diana, A. Ilahi, and Sabri, “Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Mind Mapping Learning Model Terhadap Kemampuan Berhitung Pada Mata Pelajaran Matematika,” vol. 2, no. 1, 2022.
N. A. Purba and V. T. Sihombing, “MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA POKOK BAHASAN MENULIS PUISI DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA VISUAL TIGA DIMENSI (3D) KELAS V SD,” no. 2, pp. 332–343, 2021.
M. Harun, PEMBELAJARAN PUISI UNTUK MAHASISWA. Banda Aceh: Syiah Kuala University Press, 2018.
T. Widarmanto, Yuk, Nulis Puisi. Yogyakarta: Laksana, 2018.
M. R. Liando, G. E. Kuron, and K. Roewaida, “PENGGUNAAN MEDIA GAMBAR UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MENULIS PUISI SISWA KELAS V SDN 14 JEUNIEB,” J. Pembelajaran Dan Pengemb. Diri, pp. 647–660, 2018.
H. Sadikin, F. Nugrahani, and Suwarto, “Penerapan Metode Mind Mapping melalui Ketrampilan Menulis Puisi dalam Interaksi Belajar Mengajar di Kelas IV SD,” vol. 4, pp. 2556–2560, 2022.
A. Meiliyana and A. Hikmat, “PENGARUH PENDEKATAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS PUISI PADA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR,” vol. 8, no. 4, pp. 1047–1055, 2022.
V. I. Wahyuni and M. B. U. B. Arifin, “Efektifitas Model Mind Mapping Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Iv Sd/Mi,” ELSE (Elementary Sch. Educ. Journal) J. Pendidik. dan Pembelajaran Sekol. Dasar, vol. 6, no. 2, p. 351, 2022, doi: 10.30651/else.v6i2.12363.
I. Suryani and R. Prasetyo, “Kemampuan Menulis Puisi Bebas Siswa Kelas V Sekolah Dasar,” J. Gentala Pendidik. Dasar, vol. 3, no. 2, pp. 296–312, 2018, [Online]. Available: http://online-journal.unja.ac.id/index.php/gentala
R. R. Yono et al., “PELATIHAN MENULIS PUISI SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR,” pp. 184–189, 2019.
N. Septiani, S. L. Syaflin, and M. T. Akbar, “ANALISIS KEMAMPUAN MENULIS PUISI BEBAS PADA SISWA KELAS V SD NEGERI 79 PALEMBANG,” vol. 2, no. 1, pp. 122–128, 2022.
N. D. Aulia, A. N. Fitriana, and K. H. Hajron, “Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi Melalui Media Mind Mapping Pada Siswa Kelas IV SD Negeri Ketangi,” vol. 3, 2019.
Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D, Dr. Ir. Su. Bandung: ALVABETA, cv, 2018.
F. Yusup, “UJI VALIDITAS DAN RELIABILITAS INSTRUMEN PENELITIAN KUANTITATIF,” J. Tarb. J. Ilm. Kependidikan, 2018.
U. Usmadi, “Pengujian Persyaratan Analisis (Uji Homogenitas Dan Uji Normalitas),” Inov. Pendidik., vol. 7, no. 1, pp. 50–62, 2020, doi: 10.31869/ip.v7i1.2281.
Leonard, B. WIbawa, and Suriani, Model Dan Metode Pembelajaran Di Kelas. 2019.
W. L. Putri and F. Widihastrini, “Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Melalui Metode Mind Mapping Dengan Media Audiovisual,” Joyf. Learn. J., vol. 3, no. 2, 2014.
T. Buzan, “Buku pintar,” Mind Map, 2013.
E. Purwanti, W. Prihanta, M. Muizzudin, and F. H. Permana, “Penerapan (Stad) Dipadu Mind Mapping Berbasis Lesson Study Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Pemahaman Konsep (STAD With Mind Mapping Based On Lessson Study To Improve Motivation and Understanding Concept),” JINoP (Jurnal Inov. Pembelajaran), vol. 4, no. 1, pp. 26–34, 2018.
I. Istarani and M. Siddik, “Model Pembelajaran Inovatif,” Medan: Media Persada, 58AD.
M. M. Purnama, D. Djuanda, and H. Subarjah, “Penerapan Pendekatan Proses Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Berdasarkan Gambar Seri Siswa Kelas Iii Sd Negeri Panyingkiran Iii,” J. Pena Ilm., vol. 2, no. 1, pp. 1591–1600, 2017.
R. Dewi, “Keterampilan menulis puisi melalui metode peta pikiran (mind mapping) pada siswa kelas vii e smp negeri 16 Surakarta,” 2016.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.