The Effect Of The Talking Stick Type Cooperative Learning Model on The Critical Thingking Ability Of 4 Grade on Math Subjects
Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas 4 Pada Mata Pelajaran Matematika
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.16Keywords:
cooperative learning, talking stick, critical thingkingAbstract
This research caused by the low critical thinking ability of students in mathematics. This study aims to determine the effect of the Tallking stick type of cooperative learning model on students' critical thinking skills mathematics. This research was conducted to 20 students in grade 4. Research method used quantitative with quasi-experiments. Researchers used pretest and posttest to determine the development and impact of cooperative learning models. Data collection technique in this study used a hypothesis test to determine the effect of Tallking Stick type cooperative learning model in ability to think critically in mathematics. This is evidenced by the results of hypothesis testing with a significance value of 0.000 <0.05. With this, there is an increase in students' critical thinking skills before and after treatment. Therefore, it can be concluded that the Tallking Stick type of cooperative learning model has an effect on students' critical thinking skills in mathematics.
Downloads
References
Shofiyatul Azmi, “Pendidikan Kewarganegaraan Merupakan Salah Satu Pengejawantahan Dimensi Manusia Sebagai Makhluk Individu, Sosial, Susila, Dan Makhluk Religi,” J. Ilmiah.Fakultas Kegur. dan Ilmu Pendidik., vol. 18, no. 1, pp. 77–86, 2018.
Nurdyansyah and E. F. Fahyuni, Inovasi Model. 2016.
P. Khoerunnisa and S. M. Aqwal, “Analisis Model-model Pembelajaran,” Fondatia, vol. 4, no. 1, pp. 1–27, 2020, doi: 10.36088/fondatia.v4i1.441.
M. F. Amir, “Proses Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar Dalam Memecahkan Masalah Berbentuk Soal Cerita Matematika Berdasarkan Gaya Belajar,” J. Math Educ. Nusant., vol. 01, no. 02, pp. 159–170, 2015, [Online]. Available: http://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/matematika/article/download/235/150.
S. Syaparuddin, M. Meldianus, and E. Elihami, “Strategi Pembelajaran Aktif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar PKn Peserta Didik,” Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 2, no. 1, pp. 31–42, 2020.
W. Jufri, “Belajar dan Pembelajaran SAINS. Bandung: Penerbit Pustaka. Reka Cipta,” vol. 1, no. 176, pp. 8–23, 2013.
M. Field and F. Dependent, “Kata Kunci : proses berpikir,field independent, field dependent, memahami konsep. *),” pp. 64–77, 2008.
Siti Zubaidah, “Berfikir Kritis : Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Yang dapat Dikembangkan Melalui Pembelajaran Sains,” Semin. Nas. Sains 2010 dengan Tema “Optimalisasi Sains untuk Memberdayakan Manusia,” vol. 16, no. January 2010, pp. 1–14, 2010, [Online]. Available: https://www.researchgate.net/profile/Siti-Zubaidah-7/publication/318040409_Berpikir_Kritis_Kemampuan_Berpikir_Tingkat_Tinggi_yang_Dapat_Dikembangkan_melalui_Pembelajaran_Sains/links/59564c650f7e9b591cda994b/Berpikir-Kritis-Kemampuan-Berpikir-Tingkat-Tingg.
I. Novikasari, “Pengembangan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa melalui Pembelajaran Matematika Open-Ended di Sekolah Dasar,” J. Pemikir. Altern. kependidikan, vol. 14, no. 2, pp. 346–364, 2009.
Y. Zamrodah, “済無No Title No Title No Title,” vol. 15, no. 2, pp. 1–23, 2016.
E. K. O. J. Dewi, “PENGARUH PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA PADA MATA PELAJARAN PPKn KELAS X DI SMAN 22 SURABAYA,” J. Edugenes., vol. 02, pp. 936–950, 2019, [Online]. Available: http://journal.ipts.ac.id/index.php/BIOESA/article/view/1452.
P. S. Pernantah, “Desain Skenario Pembelajaran Aktif Dengan Metode ‘ MIKIR ’ Pada Mata Kuliah Pendidikan IPS,” IJSSE Indones. J. Soc. Sceince Educ., vol. 1, no. 2, pp. 145–155, 2019, [Online]. Available: http://ejournal.iainbengkulu.ac.id/index.php/ijsse.
N. F. Hasanah, M. E. Nurtaman, and U. Hanik, “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Rotating Trio Exchange (Rte) Terhadap Hasil Belajar Dan Minat Belajar Matematika Siswa Kelas V Sdn Pinggir Papas 1 Sumenep,” Widyagogik J. Pendidik. dan Pembelajaran Sekol. Dasar, vol. 6, no. 2, p. 112, 2019, doi: 10.21107/widyagogik.v6i2.5195.
F. S. Nurmaulidyah, Mutia, Dalle Ambo, “Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe talking stick dalam keterampilan berbicara bahasa jerman siswa kelas xi sma negeri 2 majene,” pp. 1–18, 2019.
D. S. Pasaribu, “Upaya Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Fisika Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Talking Stick Pada Materi Listrik Dinamis Di Kelas X Sman 10 Muaro Jambi,” EduFisika, vol. 2, no. Vol 2 No 01 (2017): EduFisika Volume 02 Nomor 01, Juni 2017, pp. 61–69, 2017, doi: https://doi.org/10.22437/edufisika.v2i01.4043.
M. Saharuddin, Strategi Pembelajaran IPS : Konsep dan Aplikasi. 2020.
Murtiningsih, “Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Pada Mata Pelajaran IPS di Sekolah Dasar,” Pros. Semin. Nas. KSDP Prodi S1 PGSD FIP Univ. Negeri Malang, pp. 99–106, 2013, [Online]. Available: http://pgsd.fip.um.ac.id/wp-content/uploads/2017/01/12.pdf.
A. P. Warni, “Analisis Literasi Matematika dalam Menyelesaikan Soal Operasi Hitung Pecahan Siswa Kelas V SDN Darungan 01 Lumajang,” Indones. J. Pharm. Sci. Technol., vol. 7, no. 2, p. 73, 2020, [Online]. Available: http://repository.unsri.ac.id/24701/.
V. Savriliana, K. Sundari, and Y. Budianti, “Media Dakota (Dakon Matematika) Sebagai Solusi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 4, no. 4, pp. 1160–1166, 2020, doi: 10.31004/basicedu.v4i4.517.
D. P. Astuti, A. Muslim, and D. Bramasta, “Analisis Persiapan Guru Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Matematika Di Kelas Iv Sd Negeri Jambu 01,” J. Wahana Pendidik., vol. 7, no. 2, p. 185, 2020, doi: 10.25157/wa.v7i2.3676.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2022 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.