DOI of the published article https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/8514/3237
The Influence of StoryJumper Media on Reading Comprehension Skills of Grade II Elementary School Students
Pengaruh Media StoryJumper terhadap Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas II Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.1540Keywords:
Media Storyjumper, Reading Comprehension Skills, Elementary SchoolAbstract
This study aims to determine the effect of storyjumper media on reading comprehension skills of second grade students at SD Muhammadiyah 1 Candi Sidoarjo. Students' reading skills are still below average because students only understand the material theoretically without using learning media. Therefore some students are less motivated to participate in learning. This research is an experimental research using One Group Pretest Posttest. The population in this study were all students of SD Muhammadiyah 1 Candi Sidoarjo with a class II sample of 30 students obtained using a random sampling technique. Data analysis techniques using descriptive statistics include validity, reliability, normality and homogeneity tests. Hypothesis testing using the Tpaired test. The results of testing the hypothesis using the t-test produce a sig value of 0.000. Because the sig value is 0.000 <0.05, H1 is rejected.
Downloads
References
A. Arsyad, “Media Pebelajaran,” Rajawali Pers, 2017.
A. H. Lubis dan M. D. Dasopang, “Pengembangan Buku Cerita Bergambar Berbasis Augmented Reality untuk Mengakomodasi Generasi Z,” J. Pendidik. Teor. Penelitian, dan Pengemb., vol. 5, no. 6, hal. 780– 791, 2020, doi: 10.17977/jptpp.v5i6.13613.
I. Mustaqim, “Pengembangan media pembelajaran berbasis augmented reality,” J. Edukasi Elektro, vol. 1, no. 1, hal. 36–48, 2017, doi: 10.17977/um034v29i2p97-115.
N. Agustina, U. E. Unggul, A. Utara, T. Tol, dan K. Jeruk, “Pelatihan Penerapan Electronic Storybook Dalam Di Yayasan Perguruan Birrul Waalidain,” vol. 3, no. September, 2016.
N. W. Adnyanawati, I. Bagus, dan S. Abadi, “Bagian Tumbuhan dan Fungsinya Divisualisasikan Melalui Media Pembelajaran E-Storybook,” J. Ilm. Sekol. Dasar, vol. 5, no. 1, hal. 158–166, 2021.
Y. Al Arief, R. Amelia, D. A. Muslimawati, M. N. Anwar, dan S. A. Damayanti, “Pelatihan Pembuatan Storyjumper dengan Kearifan Lokal untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Kelompok Kerja Guru Gugus Kuin Utara Training on Making Storyjumpers with Local Wisdom to Improve Student Motivation in Gugus Kuin Utara Teacher Working G,” J. Pengabdi. Masy., vol. 7, no. 3, hal. 413–426, 2022. [7] L. Laiqoh & Hertiki, “PERSEPSI SISWA MENGGUNAKAN STORYJUMPER DALAM BELAJAR BERBICARA,” hal. 157–163, 2022.
N. A. binti M. & H. Yamat, “Perspektif dan motivasi siswa terhadap cerita jumper pada penulisan kreatif,” J. Penyelid. Sains Sos., vol. 3, no. 7, hal. 1–12, 2020.
V. A. N. Ariawan, N. T. Utami, dan R. Rahman, “Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar Melalui Implementasi Model CIRC Berbantuan Media Cetak,” al-Aulad J. Islam. Prim. Educ., vol. 1, no. 2, hal. 95–104, 2018, doi: 10.15575/al-aulad.v1i2.3529.
R. & H. Kurniawan, “Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Dengan Menggunakan Model Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) Dikombinasi dengan Numbered Heads Together (NHT) Siswa Kelas V SDN Tatah Pemangkih Laut 1 Kabupaten Banjar,” J. Paradig., vol. 9, no. 2, hal. 25– 30, 2014.
Dalman, “Keterampilan Membaca,” Graf. Persada, 2016.
D. W. Rahel Sonia Ambarita, Neneg Sri Wulan, “Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman pada Siswa Sekolah Dasar,” Edukatif J. Ilmu Pendidik., vol. 3, no. 5, hal. 2336–2344, 2021, doi: 10.31004/edukatif.v4i4.3298.
G. M. Johan dan D. A. V. Ghasya, “Pengembangan Media Literasi Big Book Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahamman Siswa Sekolah Dasar,” J. Tunas Bangsa, vol. 5, no. 2, hal. 184–198, 2018, [Daring]. Tersedia pada: https://ejournal.bbg.ac.id/tunasbangsa/article/view/945/883 [14] M. . Dr.Benny A.Pribadi, “MEDIA DAN TEKNOLOGI DALAM PEMBELAJARAN.,” Teknol. Pendidik., 2019.
N. P. A. P. Ketut Hari Rameswara, Luh Diah Surya Adnyani, “PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS STORY JUMPER UNTUK MEMPERKAYA KOSA SISWA TK,” J. Internasioanl Bhs. dan Sastra, vol. 3, no. 3, hal. 147–158, 2019.
C. Ezeh, “RUANG MULTIMODAL UNTUK TRANSLANGUAGING DIGITAL MENGGUNAKAN STORYJUMPER UNTUK MELIBATKAN BI/MULTIBAHASA DALAM CERITA INTERAKTIF,” vol. 20, no. 2, hal. 118–130, 2017.
N. Nasrudin, “Peningkatan Keterampilan Membaca pada Siswa Kelas 2 SDN 02 Karangasem Talun Berbasis E-COMIC,” Action Res. J., vol. 1, no. 2, hal. 194–199, 2021, [Daring]. Tersedia pada: http://journal.kualitama.com/index.php/arj/article/view/79%0Ahttps://journal.kualitama.com/index.php/arj/a rticle/download/79/130
V. D. A. Sari dan R. Arini, “SPARK: Pemanfaatan Platform StoryJumper dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Anak-Anak Sekolah Dasar,” KANGMAS Karya Ilm. Pengabdi. Masy., vol. 2, no. 2, hal. 171–177, 2021, doi: 10.37010/kangmas.v2i2.316.
A. Asrin, “Metode Penelitian Eksperimen,” J. Maqasiduna Ilmu Humaniora, Pendidik. Ilmu Sos., vol. 2, no. 1, hal. 1–9, 2022, [Daring]. Tersedia pada: https://journal.mukhlisina.id/index.php/maqasiduna/article/view/24/15
S. E. Zaluchu, “Strategi Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif Di Dalam Penelitian Agama,” Evang. J. Teol. Injili dan Pembin. Warga Jemaat, vol. 4, no. 1, hal. 28–38, 2020, doi: 10.46445/ejti.v4i1.167.
Sugiyono, “METODE PENELITIAN Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D,” Bandung Alf., 2018.
Nuryadi, T. D. Astuti, E. S. Utami, dan M. Budiantara, Buku Ajar Dasar-dasar Statistik Penelitian. 2017.
N. K. Sudiarni dan M. Sumantri, “Pengaruh Model Pembelajaran Circ Berbantuan Penilaian Portofolio Terhadap Keterampilan Membaca Pemahaman,” J. Ilm. Pendidik. Profesi Guru, vol. 2, no. 1, hal. 71–81, 2019, doi: 10.23887/jippg.v2i1.18087.
S. M. Dewi, A. G. Prawiyogi, A. S. Anwar, dan C. S. Wahyuni, “Efektivitas Strategi Direct Reading Thingking Activities terhadap Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 5, no. 1, hal. 453–455, 2021, doi: 10.31004/basicedu.v5i1.786
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.