Preprint has been published in a journal as an article
DOI of the published article https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8163
Preprint / Version 1

The Effect of Pop-Up Book Learning Media on Reading Aloud Skills in Elementary School Students


Pengaruh Media Pembelajaran Pop-Up Book terhadap Keterampilan Membaca Nyaring pada Peserta Didik Sekolah Dasar

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.1526

Keywords:

Learning Media, Pop-Up Book, Reading Aloud Skills

Abstract

Learning media is one of the supporting factors for successful learning whose implementation is still lacking in various elementary schools in Indonesia. The lack of learning media at SDN Wonomlati in supporting the improvement of reading aloud, this is a factor in this study. Study aims to determine the effect of Pop-Up Book learning media on the reading skills of grade II students at SDN Wonomlati. This research used pre-experimental method with One Group Pretest-Posttest research design. Study involved 20 grade II students who were positioned as research subjects. The results of this study inform that there is an effect of Pop-Up Book learning media on reading skills of grade II students of SDN Wonomlati. The existence of the influence of this learning media, the application of learning media must be further optimised to support learning activities, especially in improving the reading aloud of elementary school students at SDN Wonomlati.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adelina Yuristia, “Pendidikan Sebagai Transformasi Kebudayaan,” J. Ilmu Sos. dan Budaya, vol. 2, no. 1, pp. 1–13, 2018, [Online]. Available: http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/ijtimaiyah/article/view/5714

M. Arif Ikhwanuddin, Penerapan Metode Mind Mapping Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Pada Siswa Kelas IVA SDN Wonosari 02 Semarang. 2013.

N. Hikmah and M. I. Damayanti, “Pengembangan Pop Up Book Sebagai Media Pembelajaran Membaca Nyaring Cerita Di Kelas II Sekolah Dasar,” vol. 9, pp. 2572–2581, 2021, [Online]. Available: http://journal2.um.ac.id/index.php/jktp/article/view/4551

V. N. Saadah and N. Hidayah, “Pengaruh Permainan Scrabble Terhadap Peningkatan Kemampuan Membaca Anak Disleksia,” J. Fak. Psikol., vol. 1, no. 1, pp. 39–52, 2013.

Tarigan Henry Guntur, MEMBACA SEBAGAI SUATU KETERAMPILAN BERBAHASA, 2008th ed. Bandung: ANGKASA BANDUNG, 2008.

T. Nugraha, A. P., MS, Z., & Bintoro, “Hubungan Minat Membaca dan Kemampuan Memahami Wacana dengan Keterampilan Menulis Narasi.,” Indones. J. Prim. Educ. 2(1), 19–29. https//doi.org/10.17509/ijpe.v2i1.11647, vol. 2, no. 1, 2018, [Online]. Available: https://doi.org/10.17509/ijpe.v2i1.11647

K. Marice, “Penerapan Metode Induktif Kata Bergambar untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 SD Inpres Bere-Bere Kecil Kabupaten Pulau Morotai,” J. Ilm. Wahana Pendidik. https//jurnal.unibrah.ac.id/index.php/JIWP, vol. 7, no. 1, pp. 1–7, 2021, doi: 10.5281/zenodo.4421179.

Tarigan Henry Guntur, MEMBACA EKSPRESIF, 2015th ed. Bandung: CV ANGKASA, 2015.

Tarigan Henry Guntur, MEMBACA SEBAGAI SUATU KETERAMPILAN BERBAHASA, 2008th ed. Bandung: ANGKASA BANDUNG, 2008.

Herlinyanto, Membaca Pemahaman dengan Strategi KWL Pemahaman dan Minat Membaca. Yogyakarta, 2015.

Nurhadi, Membaca Cepat dan Efektif. Bandung: Sinar Baru Algensindo, 2008.

A. Hidayati, E. Adi, and H. Praherdhiono, “Bangan Media Video Pembelajaran Untuk Meningkatkan Pemahaman Materi Gaya Kelas Iv Di Sdn Sukoiber 1 Jombang,” JINOTEP (Jurnal Inov. dan Teknol. Pembelajaran) Kaji. dan Ris. dalam Teknol. Pembelajaran, vol. 6, no. 1, pp. 45–50, 2019, doi: 10.17977/um031v6i12019p045.

G. Purwati, D. Lyesmaya, and I. Nurasiah, “Peningkatan Keterampilan Membaca Nyaring Melalui Media Cerita Bergambar Di Kelas Rendah,” J. Perseda, vol. 2, no. 3, pp. 179–188, 2019.

M. Mahsun and M. Koiriyah, “Meningkatkan Keterampilan Membaca melalui Media Big Book pada Siswa Kelas IA MI Nurul Islam Kalibendo Pasirian Lumajang,” Bidayatuna J. Pendidik. Guru Mandrasah Ibtidaiyah, vol. 2, no. 1, p. 60, 2019, doi: 10.36835/bidayatuna.v2i1.361.

F. Fajria, “Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Media Pop Up Book Pada Pembelajaran Tematik Kelas V Min 04 Aceh Besar,” J. Pendidik., vol. 10, no. 2, pp. 152–157, 2021.

S. Adam and M. T. Syastra, “Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Bagi Siswa Kelas X Sma Ananda Batam | Computer Based Information System Journal,” CBIS J., vol. 3, no. 2, pp. 1–13, 2015.

I. T. M. Pratiwi and R. I. Meilani, “Peran Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa,” J. Pendidik. Manaj. Perkantoran, vol. 3, no. 2, p. 33, 2018, doi: 10.17509/jpm.v3i2.11762.

H. Dewanti, A. J. E. Toenlioe, and Y. Soepriyanto, “Pengembangan Media Pop-Up Book untuk Pembelajaran Lingkungan Tempat Tinggalku Kelas IV SDN 1 Pakunden Kabupaten Ponorogo,” J. Kaji. Teknol. Pendidik., vol. 1, no. 3, pp. 221–228, 2018, [Online]. Available: http://journal2.um.ac.id/index.php/jktp/article/viewFile/4551/3408

N. Indrianto and Kurniawati, “Developing Pop-Up Book Based Media To Improve The First Grader Students’ Learning Achievement on The Theme of Natural Event of Min 4 Jember,” J. Pendidik. Dasar Nusant., vol. 5, no. 2, pp. 279–291, 2020, doi: 10.29407/jpdn.v5i2.13836.

Sulfiati, “Peningkatan Kemampuan Membaca Nyaring Melalui Media Cerita Bergambar pada Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas 2B SD Puiokusuman 1 Yogyakarta,” Educ. J. Inov. Tenaga Pendidik dan Kependidikan, vol. 2, no. 3, pp. 353–362, 2022.

D. P. Sari, “Efektivitas Media Pop Up Book Terhadap Keterampilan Membaca Siswa Kelas II Sekolah Dasar,” Lentera J. Kaji. Bid. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 1, no. 1, pp. 1–7, 2021.

K. Nafisa et al., “Pengembangan Media Pop Up Terhadap Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 Sd,” J. Ilm. Mhs. Pendidik., vol. 1, no. 1, 2020.

Sugiyono, METODE PENELITIAN kuantitatif, kualitatif, dan R&D, 28th ed. Bandung: ALFABET, CV, 2018.

Posted

2023-07-06