The Effect of the Mind Mapping Method on Students Understanding of Concepts in Material Changes in the Form of Objects Class V
Pengaruh Metode Mind Mapping Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Perubahan Wujud Benda Kelas V
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.1427Keywords:
Students Understanding Of Concepts, Science, Mind mapping MethodAbstract
The research is motivated by the low understanding of students concepts in terms of the percentage of ability on each indicator which is below 50% of each student class V. This research was conducted to find out whether there s an influence of the mind mapping method on students understanding of concepts and to find out how much students understanding conceptual class V has on the use of the mind mapping method. Testing the analysis requirements for the normality test using the Kolmogorov smirno technique and homogeneity test. Testing the hypothesis in this study used the t-test and the results obtained were tcound > ttable (5,887 > 1,674) which means the hypothesis (Ha) in this study was accepted, meaning that the application of the mind mapping method can influence students understanding of concepts in material changes in the from of lass objects V.
Downloads
References
D. I. W. M. P. Meilisa Utaminingsih, “Pengaruh Penggunaan Modul Pembelajaran IPA Model Bajah Berbasis Problem Based Learning Terhadap Pemahaman Konsep Dan Based Learning Towards Studend ’ Copceptual Understanding And Pendahuluan Sistem pendidikan yang terus berkembang dan tuntutan kompetensi,” E-Journal Pendidik. IPA, no. 2, pp. 122–128, 2018.
S. Z. Dewi and T. Ibrahim, “Pentingnya Pemahaman Konsep untuk Mengatasi Miskonsepsi dalam Materi Belajar IPA di Sekolah Dasar,” J. Pendidik. UNIGA, vol. 13, no. 1, pp. 130–136, 2019.
A. Aturrohmah, S. Susanto, and P. Rias Wana, “Pengaruh Metode Mind Mapping Pada Tema 5 Materi Pengelompokan Hewan Terhadap Hasil Belajar Kelas V Sdit Salsabila 6 Magetan,” Pendas J. Ilm. Pendidik. Dasar, vol. VII, no. Volume 7 Nomor 1 Juni 2022, pp. 74–84, 2022, doi: 10.23969/jp.v7i1.5382.
N. Deliany, A. Hidayat, and Y. Nurhayati, “Penerapan Multimedia Interaktif untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA Peserta Didik di Sekolah Dasar,” Educare, vol. 17, no. 2, pp. 90–97, 2019, [Online]. Available: http://jurnal.fkip.unla.ac.id/index.php/educare/article/view/247
S. Susanti, S. Ruqoyyah, and I. Siliwangi, “Creative of Learning Students Elementary Education Kemampuan Pemahaman Konsep Ilmu Pengetahuan Alam Siswa SD Kelas V Kota Bandung Melalui Model Pembelajaran Mind Mapping Pada Materi Siklus Air,” J. Elem. Educ., vol. 04, no. 05, p. 5, 2021.
N. Hikmawati, “21st Frontiers in Education Conference,” Proc. - Front. Educ. Conf., vol. 08, pp. 303–326, 2020.
N. K. Erina Susanti, A. Asrin, and B. N. Khair, “Analisis Tingkat Pemahaman Konsep IPA Siswa Kelas V SDN Gugus V Kecamatan Cakranegara,” J. Ilm. Profesi Pendidik., vol. 6, no. 4, pp. 686–690, 2021, doi: 10.29303/jipp.v6i4.317.
D. Salim Nahdi, D. A. Yonanda, and N. F. Agustin, “Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Melalui Penerapan Metode Demonstrasi Pada Mata Pelajaran Ipa,” J. Cakrawala Pendas, vol. 4, no. 2, p. 9, 2018, doi: 10.31949/jcp.v4i2.1050.
R. Rikmasari, S. Hillya, and Fernanda, “Peningkatan Pemahaman Konsep dan Keaktifan Siswa dengan Menggunakan Metode Concept Mapping (Peta Konsep) Kelas IV SDN Kranji II Bekasi Barat,” Indones. J.
Prim. Educ., vol. 5, no. 1, pp. 1–12, 2021, [Online]. Available: http://ejournal.upi.edu/index.php/IJPE/index
R. Hidayati, “Peningkatan kemandirian belajar dan pemahaman konsep matematika siswa dengan menggunakan metode pair check,” Ekuivalen Pendidik. Matermatika, vol. 31, no. 2, pp. 95–100, 2018, [Online]. Available: https://doi.org/10.37729/ekuivalen.v31i2.4362
M. M. E. Rahmawati and C. A. Budiningsih, “Pengaruh Mind Mapping Dan Gaya Belajar Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Pada Pembelajaran Ipa,” J. Inov. Teknol. Pendidik., vol. 1, no. 2, pp. 123–138, 2019, doi: 10.21831/tp.v1i2.2524.
A. I. Permatasari, “Pengaruh Metode Mind Mapping Terhadap Pemahaman Konsep,” Pendidik. Guru Seolah Dasar, vol. 7, no. 4, pp. 274–284, 2018.
D. Mulyaningtias, E. E. Subekti, and V. H. Sehat, “Penerapan Metode Pembelajran Mind Mapping Ber- Bantu Video Hidup Sehat Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Tema Sehat Itu Penting Kelas V SDN Wlahar 02,” 2020.
N. R. Aulia, R. Hermawan, and I. Rengganis, “Penerapan Metode Pembelajaran Mind Mapping Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep IPS Kelas IV Sekolah Dasar,” Jpgsd, vol. 5, no. 1, pp. 71– 81, 2020, [Online]. Available: http://ejournal.upi.edu/index.php/jpgsd/index%25
T. Buzan, Buku Pintar Mindmap. 2008.
A. Zulfia Latifah, H. Hidayat, H. Mulyani, A. Siti Fatimah, and A. Sholihat, “Penerapan Metode Mind Mapping Untuk Meningkatkan Kreativitas Pada Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan,” J. Pendidik., vol. 21, no. 1, pp. 38–50, 2020, doi: 10.33830/jp.v21i1.546.2020.
S. Devi, “Metode Pembelajaran Mind Map Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Anak Didik Sekolah Dasar,” J. Ilm. Pendidik. Dasar, vol. 6, no. 1, p. 30, 2019, doi: 10.30659/pendas.6.1.30-44.
N. Dana, “Pengaruh Metode Pembelajaran Mind Mapping Dan Picture and Picture Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ipa Kelas Iv Mi …,” vol. 06, no. 01, pp. 15–43, 2020, [Online]. Available: http://repo.uinsatu.ac.id/id/eprint/17108
M. A. Sunardiyah, F. A. Nisa, S. M. Barozi, Istiyarni, N. Hikmah, and Wulandari, “Penggunaan Metode Mind Mapping Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA Materi Perkembangbiakan Hewan dan Tumbuhan Kelas VI SD N Dengok Semanu,” Dialekt. J. Pemikir. dan Penelit. Pendidik. Dasar, vol. 12, no. 1, pp. 905– 912, 2022, [Online]. Available: https://journal.peradaban.ac.id/index.php/jdpgsd/article/view/991/718
R. Ananda, “Penerapan Metode Mind Mapping Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar,” Edukatif J. Ilmu Pendidik., vol. 1, no. 1, pp. 1–10, 2019, doi: 10.31004/edukatif.v1i1.1.
N. M. Ekawati and D. Kusumaningrum, “Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Mind Mapping terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri 2 Sumberrejo Tahun Pelajaran 2018/2019,” JPDI (Jurnal Pendidik. Dasar Indones., vol. 5, no. 2, p. 31, 2020, doi: 10.26737/jpdi.v5i2.2091.
Suyitno, Penelitian Kualitatif : Metode Penelitian Kualitatif, vol. 5, no. January. 2012. [Online]. Available: http://belajarpsikologi.com/metode-penelitian-kualitatif/
U. N. Hidayati and S. S. Sumarti, “DESAIN INSTRUMEN TES THREE TIER MULTIPLE CHOICE,” J. Inov. Pendidik. Kim. Vol 13, No 2, vol. 13, 2019.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.