Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Effectiveness of Marketing Communications Via Whatsapp Against Interest in Buying Koi Fish in Sidoarjo


Ekeftifitas Komunikasi Pemasaran Melalui Whatsapp Terhadap Minat Beli Ikan Koi di Sidoarjo

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.1341

Keywords:

Marketing Communications, Koi Fish, Buying Interest

Abstract

research aims to determine the Effectiveness of Marketing Communication Via Whatsapp on Interest in Buying Koi Fish in Sidoarjo. , it was carried out using a random sampling technique, and carried out using a data collection technique with a questionnaire totaling 10 questions and a sample of 110 respondents who were members of 3 koi buying and selling groups in Sidoarjo. With a correlation coefficient value of R of 0.703, this means that marketing communications have a significant influence on buying interest in koi fish in Sidoarjo. While the coefficient value (R-Square) used to determine the percentage effect of the independent variable (marketing communications) on the dependent variable (purchase intention of koi fish in Sidoarjo) . The results showed that marketing communications via WhatsApp from koi fish sellers and koi buyers in three WhatsApp groups of 3 koi buying and selling groups in Sidoarjo.

Downloads

Download data is not yet available.

References

K. dan Keller, “Manajemen Pemasaran,” Erlangga, 2009.

R. N. Fardhani, “Strategi Komunikasi Pemasaran Untuk Menarik Minat Beli Produk Umkm Camilan Seblak Pedas Ceria Di Desa Bono Sedati Gede,” Diss. UIN Sunan Ampel Surabaya, 2019.

J. S. K. Neno Arista Moniaga, Ridwan Paputungan, “Pengaruh Komunikasi Pemasaran Terhadap Minat Beli Produk PT . Indofood CBP Sukses Makmur Bitung,” “Acta Diurna” Vol. VI. No. 1, 2017.

F. Tjiptono, Strategi Pemasaran, 3rd ed. Yogyakarta: Andi Offset, 2008.

G. A. Kotler Phillip, Prinsip - Prinsip Pemasaran Vol I No. 2. Jakarta: Airlangga, 2008.

S. dan Kanuk, “Perilaku Konsumen,” Jakarta Indeks, 2007.

and D. B. Shofian, Fitrohhana, F. Ekonomi, “Efektivitas Metode Attention, Interest, Desire, Action (AIDA) Dalam Advertising Terhadap Keputusan Pembelian Pada Produk PT." Djarum (djarum super),” 2015.

D. J. Bayu and P. Ninuk, “Efektivitas Komunikasi Pemasaran Personal Selling Pada Agrowisata Kampung 99 Pepohonan,” J. Komun. Pembang., vol. 16, no. 2, p. 205, 2018.

D. S. Rani, S. T. Winarno, and E. Priyanto, “Efektivitas Komunikasi Pemasaran Melalui Media Sosial untuk Menumbuhkan Kesadaran Merek Ladang Lima,” J. AGRI-TEK J. Penelit. Ilmu-Ilmu Eksakta, vol. 22, no. 2, pp. 61–65, 2021.

D. Sartika, R. Vitriani, R. M. Harbangkara, R. R. Ali, and Y. Ratnawati, “Efektivitas Komunikasi Pemasaran Melalui Media Sosial Terhadap Minat Beli Konsumen (Kasus Pelaku Umkm Produk Pangan),” J. BENING, vol. 9, no. 2, pp. 22–36, 2022.

A. P. Agnes, “Efektivitas Komunikasi Pemasaran Online Brand Yamaha Pada Media Sosial Facebook Disusun Oleh : Agnes Ardi Pranoto Periklanan dan Komunikasi Pemasaran Dosen pembimbing : Y . Bambang Wiratmojo , S . Sos ., M . A .,” 2014.

G. Sastradinata and S. Suraya, “Pengaruh Komunikasi Pemasaran Melalui WhatsApp Mesenger Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Produk Industri Rumah Tangga di Kota Bogor,” J. Visi Komun., vol. 17, no. 02, pp. 1–19, 2018.

N. B. Aiwan et al., “Analisa Efektifitas Komunikasi Pemasaran Interaktif Melalui Instagram Menggunakan Costumer Responden Index (Studi Pada Kafe De Mandailing Di Surabaya),” Anal. Ef. Komun. Pemasar. Interaktif Melalui Instagram Menggunakan Costumer Responden Index (Studi Pada Kafe Mandailing Di Surabaya), vol. 5, no. 2013, pp. 356–367, 2017.

H. Siregar, “Analisis Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Sarana Sosialisasi Pancasila,” Pancasila J. Keindonesiaan, no. 1, pp. 71–82, 2022.

D. Mardiyanto and G. Giarti, “ANALISIS STRATEGI KOMUNIKASI PEMASARAN (Studi Kasus Strategi Komunikasi Pemasaran Merchandise di Kedai Digital 8 Solo),” J. Ilm. Edunomika, vol. 3, no. 01, pp. 60–66, 2019.

Posted

2023-05-30