Development of Interactive Multimedia on the Human Limb System in the Implementation of Traditional Dance Banjar Kemuning Sidoarjo in the Era of Societty 5.0
Pengembangan Multimedia Interaktif Pada Bab Sistem Anggota Gerak Tubuh Manusia Dalam Implementasi Tarian Tradisional Banjar Kemuning Sidoarjo Di Era Societty 5.0
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.9589Keywords:
Development, Interactive Multimedia, Traditional Dance Banjar Kemuning SidoarjoAbstract
The development of digital technology in the Society 5.0 era demands innovative learning media that are technologically modern while remaining relevant to local culture. The research employed a Research and Development approach using the 4D model (Define, Design, Develop, Disseminate), with subjects including material experts, media experts, language experts, and students in a large-scale trial. Instruments consisted of expert validation sheets, student response questionnaires, and learning achievement tests, analyzed descriptively and qualitatively. The results showed very high feasibility: material expert 100%, media expert 98%, and language expert 100%. The large-scale trial involving 30 students obtained an average score of 94.5% (“very feasible”). The multimedia proved effective in improving learning outcomes, thus practical and suitable for implementation in Society 5.0 education by integrating technology with local wisdom.
Downloads
References
Munawwarah, H. Strategi Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini Di Era Society 5.0. Fordetak: Seminar Nasional. 2022.
Irawan, E., Kusumah, Y. S., & Saputri, V. Pengembangan Multimedia Interaktif Menggunakan Scratch: Solusi Pembelajaran Di Era Society 5.0. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(1), 36. 2023.
Fitriyah, I., Wiyokusumo, I., & Leksono, I. P. Pengembangan media pembelajaran Prezi dengan model ADDIE simulasi dan komunikasi digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(1), 84–97. 2021.
Juhaeni, J., Safaruddin, S., & Salsabila, Z. P. Articulate Storyline Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Untuk Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 8(2), 150. 2021.
Pratama, F. H., & Islam, M. A. (2023). Pengenalan Tari Banjar Kemuning Melalui Komik Digital dalam Platform Webtoon. Jurnal Barik, 5(1), 222–235.
Ovid, D. I. E. R. A. P. A. C. (2021). Pengembangan Alat Pembelajaran Berbasis Articulate Storyline Dengan Aplikasi Zoom Sebagai Media Perantara Pada Mata Pelajaran Dasar Desain Grafis Di Era Pandemi Covid-19. 15(2), 174–187.
Putra, A. M. S., Handayani, R. D., & Prihandono, T. (2024). Ekplorasi Konsep Dinamika Rotasi pada Tari Banjarkemuning Asal Sidoarjo sebagai Sumber Pembelajaran Fisika Berbasis Etnofisika. U-Teach: Journal Education of Young Physics Teacher, 5(1), 43–51.
Prayoga, R., & Sunaryo, A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Articulate Storyline 3 Dalam Materi Menggambar Ilustrasi Tradisional. Batarirupa: Jurnal Pendidikan Seni, 4(1), 1–9.
Indasah, S., Sulistiana, D., & Sholihah, M. (2021). Pengembangan Media Articulate Storyline. Bioedukasi : Jurnal Pendidikan Biologi, 12.
Lailisafiyah. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline 3 Pada Mata Pelajaran Otomatisasi Tata Kelola Sarana Dan Prasarana Guna Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik.
Harjanto, A., Rustandi, A., & Caroline, J. A. (2023). Implementasi Model Pengembangan 4D Dalam Mengembangkan Media Pembelajaran Berbasi Online Pada Mata Pelajaran Pemrograman Web di SMK Negeri 7 Samarinda. Jurnal SIMADA (Sistem Informasi Dan Manajemen Basis Data), 5(2), 1–12.
Simamora, B. (2022). Skala Likert, Bias Penggunaan dan Jalan Keluarnya. Jurnal Manajemen, 12(1), 84–93.
Nurdyansyah, Udin, B., & Alfan Rosid, M. (2021). Pengembangan Media Alat Peraga Edukatif Interaktif (APEI) Laboratorium Bengkel Belajar Berbasis Custom By User. Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(1), 54–71.
Ariyani, S. M., & Nurdyansyah, N. (2024). Effectiveness of Technology-Based Interactive Learning Media to Improve the Cognitive Ability of Learners in Madrasah Ibtidaiyah. Query date: 2024-12-19 21:36:13, 1–13.
Rini, F. E., & Nurdyansyah, N. (2023). Development Aqidah Akhlak Textbooks Based on Merdeka Belajar to Improve Communication Skills of Muhammadiyah 9 Ngaban Elementary School Students. 1–12.
Wahyuni, H., Ashari, A., & Alhakim, Y. (2023). Development Media Teaching of Physics by LMS Moodle with Modellus to Improve Students’ Analysis Ability. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 11(1), 61.
Habibillah, E. I., & Fahyuni, E. F. (2024). Implementasi Media Gambar Dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(04), 529–542.
Silvia, F. N., & Fariyatul, E. (n.d.). Pengembangan Video Pembelajaran Materi Tajwid Berbasis Aplikasi Capcut Pada Siswa Sekolah Dasar [ Development of Tajwid Material Learning Video Based on Capcut Application for Elementary School Students ]. 1–9.
Fahmiyah Tsaqofah Islamiy, E. F. F. (2024). Development of Arabic Teaching Modules Based on Constructivism with a Communicative Approach: Pengembangan Modul Ajar Bahasa Arab Berbasis Konstruktivisme dengan Pendekatan Komunikatif. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 10(2), 279–295.
Ariandini, N., & Ramly, R. A. (2023). Penggunaan Multimedia Pembelajaran Interaktif Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan Media Stats, 12, 107–116.
Amelia, F. L., & Hasanah, F. N. (2023). Pengembangan Digital Book Siroda Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Pemrograman Dasar Kelas X Smk. Joutica, 8(1), 1–8.
Noviyanti, A., Musaddat, S., & Amrullah, L. W. Z. (2023). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Powerpoint pada Muatan Pelajaran IPAS Kelas V SDN 32 Cakranegara. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 708–718.
Syah, S., Ifrianti, S., Sari, I. P., & Asiah, N. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline Pada Pembelajaran Tematik Untuk Meningkatkan Belajar Mandiri Peserta Didik Kelas IV SD/MI. Terampil: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 10(1), 101.
Faradisa, Z. (2023). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbantuan Aplikasi Articulate Storyline untuk Peserta Didik Kelas III Sekolah Dasar. E-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar, 11(3), 645–656.
Wahyuni, S., Mayar, F., & Desyandri. (2023). Pembelajaran Seni Tari Tradisional Dalam Membentuk Karakter Siswa Di Kelas 5 Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 1811–1820.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
