Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Improvement of Fine Motor Skills Through Clamping Activities in Children Age 3-4 Years at PG&RA Baitul Muttaqin

Peningkatan Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Menjepit Pada Anak usia 3-4 Tahun di PG&RA Baitul Muttaqin

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.9502

Keywords:

Fine Motor Skills, pinceraktivities, early chilhood, CAR

Abstract

This study aims to improve the fine motor skills of children aged 3-4 years through pinching activities at PG&RA Baitul Muttaqin Sidoarjo. The research uses the Classroom Action Research method based on the Kemmis and McTaggart model, implemented in two cycles, each consisting of two meetings. This study involves 17 children, consisting of 3 girls and 14 boys. Data collection techniques include observation, documentation, and interviews. The results show a significant improvement in children's motor skills. In the pre-cycle phase, the achievement was only 54%, increasing to 59% in the first cycle and reaching 80% in the second cycle. Thus, educational activities are effective in enhancing children's motor skills, especially hand-eye coordination, independence, and learning motivation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

S. Wahyuningsih, S. Wahyuni, and R. Siregar, “Pengembangan Motorik Halus Anak Usia Dini melalui Kegiatan Finger Painting,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 7, no. 1, pp. 991–1000, 2023, doi: 10.31004/obsesi.v7i1.3892.

J. Pendidikan Guru, P. Anak, and U. Dini, “PERKEMBANGAN MOTORIK HALUS ANAK USIA DINI Nazifa ’Aisy,” pp. 1–18, 2020, [Online]. Available: https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/naturalscience/article/view/1555/1159

Nurhayati, “Mengembangkan Perilaku Sosial Anak TK Di Kelompok B1 Melalui Metode Demonstrasi,” J. Golden Age, Univ. Hamzanwadi, vol. 04, no. 2, pp. 216–226, 2020.

R. R. Darmawanti, S. Jamilatusoleha, A. K. Fasha, F. Fitriyani, and R. R. Diana, “Implementasi Permainan Sains Untuk Meningkatkan Motorik Halus Anak Usia Dini,” Edukids J. Pertumbuhan, Perkembangan, dan Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 20, no. 1, pp. 1–10, 2023, doi: 10.17509/edukids.v20i1.47013.

S. . Ermiwati.S, “Dampak Bermain Terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Dini,” J. Min. Inst. Japan, pp. 1–21, 2021.

I. Tasmin Andika Kalimuddin, Kusmaladewi, “Pengembangan Motorik Halus Dalam Mempersiapkan Kemampuan Menulis Permulaan Anak Pada Kelompok B Taman Kanak-Kanak Islam Sudiang Kota Makassar,” Early Child. Educ. J., pp. 37–48, 2022.

T. R. Noor, “Optimalisasi Aktivitas Pengembangan Motorik Halus Anak Usia Dini Usia 3-4 Tahun,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 7, no. 4, pp. 4336–4348, 2023, doi: 10.31004/obsesi.v7i4.3600.

G. P. Sari, “Pengaruh Stimulasi Terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Dini,” Stimulasi Aspek Perkemb. Anak. Jakarta Kencana, 2020.

A. R. Simanjuntak and S. I. Merdianto, “Pengaruh APE Tangram Terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun Di RT 07 RW 03, Kelurahan Kertajaya, Surabaya,” J. Bunga Rampai Usia Emas, vol. 9, no. 2, p. 288, 2023, doi: 10.24114/jbrue.v9i2.52776.

P. Cahyaning Hayyu and D. Retno Suminar, “Stimulasi Perkembangan Motorik Halus Anak Usia 3-6 Tahun Dengan Permainan Playbox,” J. Compr. Sci., vol. 2, no. 1, pp. 193–201, 2023, doi: 10.59188/jcs.v2i1.199.

A. N. Ilmi Azizah, “Melatih Kemampuan Motorik Halus Dan Motorik Kasar Anak Usia Dini,” Tahta Media, p. 4, 2023.

P. P. Ardini and A. Lestariningrum, “Definisi Bermain, Bermain & Permainan Anak Usia Dini,” 2021.

C. Larasati, “Pengaruh Permainan Sensori Menjepit Pom-Pom Terhadap Motorik Halus Anak Autis,” J. Penelit. Pendidik. Khusus, vol. 12, no. 2, pp. 63–70, 2024.

F. Halim and Fauzah, “Upaya Mengembangkan Keterampilan Motorik Halus Melalui Kegiatan Menjahit Di Tkn Pembina Muara Batu,” J. Pendidik. Guru Anak Usia Dini, vol. 1, no. 2, pp. 33–39, 2020, [Online]. Available: http://www.journal.umuslim.ac.id/index.php/jpg/article/view/58

S. K. Kotimah, “… Media Jepit Biji Palawija (Mejilawi) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Simbolik Anak Pada Kelompok a Di Tk Fullday Pas Baitul …,” "Jurnal Pendidik Islam. publised by Sekol. Tinggi …, 2023, [Online]. Available: http://eprints.umpo.ac.id/12735/

L. Ida Mey and K. Dewi, “Peningkatan Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Menjepit Kertas Karton Pada Anak Usia 3-4 Tahun Di Kelompok Bermain Star Kediri,” PAUD Teratai, vol. 4, no. 2 Edisi Yudisium, pp. 1–5, 2023.

D. D. Hapsari, “Bermain Penjepit Baju untuk Meningkatkan Motorik Halus Anak Kelompok B,” 2021, [Online]. Available: http://eprints.ums.ac.id/id/eprint/64624%0Ahttp://eprints.ums.ac.id/64624/12/Naskah Publikasi.pdf

D. Nurjannah, “Peningkatan Motorik Halus Anak Melalui Kegiatan Bermain Papercraft,” Al-Athfal J. Pendidik. Anak, vol. 4, pp. 149–160, 2021.

A. Z. dan D. Yusri, Penelitian Tindakan Kelas, vol. 7, no. 2. 2020.

R. Adolph, “penelitian tindakan kelas model penelitian Kemmis dan Mc Taggart,” repository.upi.edu, pp. 1–23, 2020.

L. Putu, H. Wijayanthi, N. K. Suarni, D. P. Ambara, F. I. Pendidikan, and U. P. Ganesha, “PENGGUNAAN METODE PEMBERIAN TUGAS DAN PEMANFAATAN MEDIA MENJEPIT BIJI-BIJIAN UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOGNITIF PADA ANAK Kumara Kerti Desa Anturan menunjukkan,” pp. 1–12, 2020.

P. Guru et al., “STRATEGI GURU MENSTIMULASI MOTORIK HALUS MELALUI KEGIATAN PRACTICAL LIFE ANAK 4-5 TAHUN,” vol. 5, no. 02, pp. 96–108, 2023.

Posted

2025-09-25