Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

The Strategy for Developing Preachers at the Al Fattah Islamic Boarding School

Strategi Kaderisasi Dai Dipondok Pesantren Al Fattah

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.9486

Keywords:

Islamic Education

Abstract

The gap between traditional educational goals and the demands of a dynamic modern society presents a challenge for institutions in preparing da’wah cadres to face global issues. This study explores the cadre development strategy at Al Fattah Islamic Boarding School, Sidoarjo, using a descriptive qualitative method through interviews, observations, and documentation, analyzed with Miles and Huberman’s interactive model. The strategy includes integrating formal and non-formal curricula, mastering classical Islamic texts, character building, rhetorical training, and field da’wah practice. Traditional methods like bandongan and sorogan are combined with modern approaches such as soft skills development and digital media use. Through this approach, Al Fattah successfully produces preachers who are knowledgeable, articulate, ethical, independent, and responsive to the challenges of da’wah in the digital age.

Downloads

Download data is not yet available.

References

E. M. Abdillah, “Analisis Peran Dakwah Sebagai Alat Transformsi Sosial: Tantangan dan Strategi Komunikasi dalam Konteks Masyarakat Modrn,” J. Komun. dan Media, vol. 4, no. 1, pp. 16–32, 2024.

K. Abdul Aziz, E. J. Sastradiharja, and A. Tasbih, “Pendidikan Pelestarian Lingkungan Hidup Berbasis Al-Qur’an dalam Meningkatkan Budaya Hidup Sehat di Pondok Pesantren,” Tadbir Muwahhid, vol. 8, no. 1, pp. 16–29, 2024, doi: 10.30997/jtm.v8i1.11626.

Istikomah, R. Adawiyah, and S. Bahri, “Upaya Konstruktif terhadap Problematika Kelembagaan Pendidikan Islam di Indonesia,” Tadbir Muwahhid, vol. 8, no. 1, pp. 103–121, 2024, doi: 10.30997/jtm.v8i1.8614.

I. Mujahidin, “Peran Pondok Pesantren Sebagai Lembaga Pengembangan Dakwah,” Syiar | J. Komun. dan Penyiaran Islam, vol. 1, no. 1, pp. 31–44, 2021, doi: 10.54150/syiar.v1i1.33.

Afif azizah, Hasan Mukmin, and Bambang budiwiranto, “Pola Dakwah Pada Santri Dan Pondok Pesantren,” J. Cakrawala Ilm., vol. 1, no. 11, pp. 3003–3012, 2022, doi: 10.53625/jcijurnalcakrawalailmiah.v1i11.2892.

A. Setiawan, “Strategi Dakwah Pondok Pesantren Hidayatullah dalam Mencetak Generasi Santri yang Berakhlakul Karimah,” Alhadharah J. Ilmu Dakwah, vol. 20, no. 1, pp. 81–94, 2021.

M. P. I. La Adi, S. Pd, “Konsep Dakwah Dalam Islam,” J. Pendidik. Ar-Rasyid, vol. 7, no. 1, pp. 1–23, 2022.

A. B. H. Insani and W. Supraha, “Kurikulum Pelatihan Dakwah Dalam Membentuk Da’I Yang Hikmah Di Sma Boarding School,” Tawazun J. Pendidik. Islam, vol. 16, no. 1, pp. 67–78, 2023, doi: 10.32832/tawazun.v16i1.8092.

S. Rambe, Strategi Melahirkan Ulama, Best Practice PTKU MUI-SU. umsu press, 2025.

H. Y. Z. Abidin, D. F. Ridwanillah, H. Abubakar, M. Huda, P. A. Hermawati, and V. Tamia, Dakwah Inklusif: Kajian Monografi Dakwah di Yayasan Mathlaul Anwar. Gunung Djati Publishing, 2022.

M. Fauzan and A. Nur, “Kaderisasi Dakwah Santri Pondok Pesantren Nurul Huda (Implikasi Delegasi Khatib Jum’at Pada Masyarakat Kecamatan Kapongan),” Al-Qudwah J. Komun. dan Penyiaran Islam, pp. 69–82, 2024, doi: 10.52491/alqudwah.v1i1.22.

M. S. Rani Febriyanni, Yulia Kasti, “Manajemen Pondok Pesantren Dalam Meningkatkan Keterampilan Berdakwah Di Pondok Pesantren Modern Dan Tahfidz Al - Ikhwan Assalam Serapuh ABC Kecamatan Tanjung Pura,” Invent. J. Res. Educ. Stud., vol. 3, no. 1, pp. 77–91, 2022, doi: 10.51178/invention.v3i1.545.

S. Of, A.-I. Boarding, M. Cadre, O. Da, M. F. Nawawi, and W. Yahya, “Strategi Pondok Pesantren Modern Al- Ihsan Dalam Pengkaderan Da ’ i Pesantren Modern Al-Ihsan didirikan pada tanggal 17 Juli 1989 secara resmi dirikan Miftahul Jannah , dengan jenjang pendidikan yang masa belajarnya enam tahun . 3 . Bagaimana penggerakkan,” no. 2, pp. 9–16.

I. Aly and D. A. Romadlon, “The Strategy for Mubaligh Cadre Development by LDII at Nurul Hakim Kaliawen Islamic Boarding School in Kediri [Strategi Kaderisasi Mubaligh LDII di Pondok Pesantren Nurul Hakim Kaliawen Kediri],” Model. J. Progr. Stud. PGMI, vol. 11, no. 2, pp. 394–412, 2024, doi: 10.69896/modeling.v11i2.2493.

A. Kusnawan and R. Rustandi, “Menemukan Moderasi Beragama dalam Kaderisasi Dakwah: Kajian pada Pemuda Persatuan Islam Jawa Barat,” NALAR J. Perad. dan Pemikir. Islam, vol. 5, no. 1, pp. 41–61, 2021, doi: 10.23971/njppi.v5i1.2900.

M. F. Akbar, “Strategi Kaderisasi Da’i Muhammadiyah di Kota Banjarmasin,” 2016.

A. Muhajir, “Startegi Pendidikan Kaderisasi DAI di Pondok Pesantren Minhajut Thullab Jambe Baujeng Beji Pasuruan,” Univeristas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, 2024.

F. Sania, “Penerapan Manajemen Pelatihan Khitobah Untuk Membentuk Kader Da’i Di Pondok Pesantren Salafiyah Syafi’iyah Hadirul Ulum Pemalang,” Universitas Islam Negeri K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan, 2024.

A. Subhan, Rejuvenasi Ilmu Dakwah. Dakwah Pers, 2019.

M. S. Anwar and A. A. Dimyathi, “Implementasi Metode Bandongan dalam Pembentukan Akhlakul Karimah Santri Pondok Pesantren Mamba’ul Ma’arif Jombang,” Al-Lahjah J. Pendidikan, Bhs. Arab. dan Kaji. Linguist. Arab, vol. 7, no. 2, pp. 817–826, 2024, doi: 10.32764/lahjah.v7i2.4901.

M. U. Albab and M. Thoyyib, “Tadbir : Journal of Islamic Education Management , Volume 3 No 2 , December 2024 Manajemen Ngaji Sorogan Di Pondok Pesantren Al-Hikmah Binangun Singgahan Tuban,” vol. 3, no. 2, 2024.

S. A. Awaliyani and A. K. Ummah, “Upaya Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Melalui Kegiatan Muhadhoroh,” Indones. J. Teach. Educ., vol. 2, no. 1, pp. 246–252, 2021.

M. Ridho and Hannan, “Pendampingan Santri Dalam Menumbuhkan Sikap Toleransi dan Menerima Perbedaan Melalui Kegiatan Bahtsul Masail dan Munadhoroh di Pondok Pesantren Dwk,” Annu. Int. Conf., pp. 436–445, 2024.

Iskandar, Samsuddin, A. M. Yusup, M. N. Shamsul, and Agusman, “Model pendidikan kaderisasi da ’ i di Wahdah Islamiyah dalam perspektif pendidikan Islam,” Ta’dibuna J. Pendidik. Agama Islam, vol. 14, no. 2, pp. 190–207, 2025, doi: 10.32832/tadibuna.v14i2.19760.

W. Nur, “Strategi Pembina Dlaam Membentuk Akhlak Santri Di Pondok Pesantren Darud Da’wah Wal-Irsyad (DDI) Mattoanging Kabupaten Bantaeng,” 2019.

K. Yuliati, “Kaderisasi Kepemimpinan Di Pondok Modern Darussalam Gontir Ponorogo Jawa Timur,” UIN Sunan Kalijaga, 2015.

Z. A. Nisa, “Pola Kaderisasi Amil: Analisis terhadap Madrasah Amil LAZNAS Dewan Da’wah Kebon Jeruk Jakarta Barat,” 2019. [Online]. Available: http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/48603/1/ZULFA AENUN NISA-FDK.pdf

Syahbuddin and F. Sarnandes, “Peran Pesantren Dalam Kaderisasi Dakwah,” J. Dakwah dan Pemberdaya. Masy., vol. 5, no. 2, pp. 141–160, 2021.

A. Choirun Nikmah and H. Yusnita, “Strategi Komunikasi Pengasuh Pondok Dalam Pembinaan Akhlak Santri,” Syi’ar J. Ilmu Komunikasi, Penyul. dan Bimbing. Masy. Islam, vol. 3, no. 2, pp. 131–143, 2020, doi: 10.37567/syiar.v3i2.720.

W. Sukandar, “Pemberdayaan Da ` iyah Perempuan : Pelatihan Kapasitan Dakwah Bagi Badan Kontak Majelis Taklim ( BKMT ) Se- Kecamatan Lubuk Begalung , Kota Padang,” vol. 6, no. 3, pp. 1340–1348, 2025.

Posted

2025-09-25