The Effect of Interactive PowerPoint Learning Media on Elementary School Students' Understanding
Pengaruh Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Terhadap Pemahaman Siswa Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.9434Keywords:
interactive powerpoint learning media, comprehension, elementary schoolAbstract
This study aims to determine the effect of interactive PowerPoint learning media on science comprehension in fourth-grade elementary school students. The background of this study is the low level of student comprehension, as evidenced by their difficulty in answering questions and completing problems. The research method used was quantitative with a pre-experimental design (one-group pretest-posttest). The research subjects were 26 fourth-grade students at SD Muhammadiyah 5 Porong, selected using a saturated sampling technique. Validity and reliability tests were conducted before the comprehension test was used. Data collection instruments included essay tests administered before (pretest) and after (posttest) the intervention. The data were analyzed using a paired sample t-test with the help of IBM SPSS. The results showed a significant increase in students' understanding, which means that the use of interactive PowerPoint media had an effect on students' understanding.
Downloads
References
R. H. Mardhiyah, S. N. F. Aldriani, F. Chitta, and M. R. Zulfikar, “Pentingnya keterampilan belajar di abad 21 sebagai tuntutan dalam pengembangan sumber daya manusia,” Lect. J. Pendidik., vol. 12, no. 1, pp. 29–40, 2021.
E. Y. Wijaya, D. A. Sudjimat, A. Nyoto, and U. N. Malang, “Transformasi pendidikan abad 21 sebagai tuntutan pengembangan sumber daya manusia di era global,” in Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 2016, pp. 263–278.
R. Septikasari, “Keterampilan 4C abad 21 dalam pembelajaran pendidikan dasar,” Tarb. Al-Awlad, 2018.
M. M. Fatimah, A. Abdulkarim, and D. Iswandi, “Meningkatkan Pemahaman Wawasan Kebangsaan Peserta Didik melalui Literasi Digital,” J. Civ., vol. 20, no. 1, pp. 31–39, 2020.
S. Zubaidah, “Keterampilan abad ke-21: Keterampilan yang diajarkan melalui pembelajaran,” in Seminar Nasional Pendidikan, 2016, pp. 1–17.
D. Mahrunnisya, “Keterampilan Pembelajar Di Abad Ke-21,” vol. 2, no. 1, pp. 101–109, 2023.
H. Rohmatun and A. Rasyid, “MODEL PEMBELAJARAN SETS (SCIENCE, ENVIRONMENT, TECHNOLOGY, SOCIETY) BERBANTUAN MEDIA VIDEO TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP SISWA,” in Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 2022, pp. 118–125.
F. R. Janah and S. N. Hidayati, “Analisis Pemahaman Konsep IPA Siswa SMP di Surabaya,” J. Pendidik. MIPA, vol. 15, no. 1, pp. 204–209, 2025.
M. S. Saleh, S. Syahruddin, M. Saleh, and I. Azis, “Media pembelajaran,” 2023, EUREKA MEDIA AKSARA.
P. K. Dewi and N. Budiana, Media pembelajaran bahasa: aplikasi teori belajar dan strategi pengoptimalan pembelajaran. Universitas Brawijaya Press, 2018.
Y. P. Shela and D. Mustika, “Sarana Prasarana, Media Pembelajaran, dan Metode Pembelajaran Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar,” J. Educ. FKIP UNMA, vol. 9, no. 4, pp. 2173–2180, 2023.
F. A. Zahwa and I. Syafi’i, “Pemilihan pengembangan media pembelajaran berbasis teknologi informasi,” Equilib. J. Penelit. Pendidik. Dan Ekon., vol. 19, no. 01, pp. 61–78, 2022.
B. Warsita, “Peran dan tantangan profesi pengembang teknologi pembelajaran pada pembelajaran abad 21,” Kwangsan J. Teknol. Pendidik., vol. 5, no. 2, pp. 77–90, 2017.
I. Ernawati, “Uji kelayakan media pembelajaran interaktif pada mata pelajaran administrasi server,” Elinvo (Electronics, Informatics, Vocat. Educ., vol. 2, no. 2, pp. 204–210, 2017.
N. L. P. S. Dewi and I. B. S. Manuaba, “Pengembangan media pembelajaran Powerpoint interaktif pada mata pelajaran IPA siswa kelas VI SD,” J. Penelit. Dan Pengemb. Pendidik., vol. 5, no. 1, pp. 76–83, 2021.
P. Y. A. Dewi et al., Teori dan aplikasi pembelajaran IPA SD/MI. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini, 2021.
E. Yanti, M. Utari, S. Putra, and U. Imam Bonjol Padang, “Media digital dalam memberdayakan kemampuan berpikir kritis abad 21 pada pembelajaran IPA di sekolah dasar,” J. Tarb. Al-Awlad, vol. 14, no. 1, pp. 91–101, 2024.
Y. A. Ansya and T. Salsabilla, “Penerapan Model Problem Based Learning Berbantuan Canva pada Pembelajaran IPA Kelas V Sekolah Dasar,” ISLAMIKA, vol. 7, no. 1, pp. 1–14, 2025.
M. Murtiningsih, “Penerapan Kegiatan KEREN dalam Pembelajaran di Kelas 4 SD Negeri 3 Plosorejo Kecamatan Tawangharjo Kabupaten Grobogan,” J. Guru Sekol. Dasar, vol. 1, no. 3, pp. 35–42, 2024.
Y. Budianti, R. Rikmasari, and D. A. Oktaviani, “Penggunaan media PowerPoint interaktif untuk meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar,” J. Inov. Pendidik. Dan Pembelajaran Sekol. Dasar, vol. 7, no. 1, p. 127, 2023.
C. Damayanti, A. Rusilowati, and S. Linuwih, “Pengembangan model pembelajaran IPA terintegrasi etnosains untuk meningkatkan hasil belajar dan kemampuan berpikir kreatif,” J. Innov. Sci. Educ., vol. 6, no. 1, pp. 116–128, 2017.
J. B. Kelana and D. S. Wardani, model pembelajaran IPA SD. Cirebon: Edutrimedia Indonesia, 2021.
D. Sugiyono, “Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D,” 2013.
A. M. I. P. A. Metalin, I. Puspita, F. Puspitaningsih, and K. Y. Diana, “Keefektifan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar,” TANGGAP J. Ris. dan Inov. Pendidik. Dasar, vol. 1, no. 1, pp. 49–54, 2020.
U. B. Harsiwi and L. D. D. Arini, “Pengaruh pembelajaran menggunakan media pembelajaran interaktif terhadap hasil belajar siswa di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 4, no. 4, pp. 1104–1113, 2020.
R. E. Mayer, “Applying the science of learning to multimedia instruction,” in Psychology of learning and motivation, vol. 55, Elsevier, 2011, pp. 77–108.
S. Raudah, A. Suriansyah, and C. Cinantya, “Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Keaktifan dan Minat Belajar Pada Siswa Sekolah Dasar,” MARAS J. Penelit. Multidisiplin, vol. 2, no. 4, pp. 2092–2097, 2024.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
