Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

The Effect of Discussion Methods on Critical Thinking Skills in Science Subjects in Elementary Schools

[Pengaruh Metode Diskusi Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial di Sekolah Dasar

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.9406

Keywords:

Discussion, Critical Thingking, Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial

Abstract

This study was conducted with the aim of revealing the extent of the influence of the discussion learning method on students' critical thinking skills in the subject of Natural and Social Sciences (IPAS) at the elementary school level. The research method used was a quantitative experiment with a Pre-Experimental (One Group Pretest-Posttest Design) design. The research subjects consisted of 23 fifth-grades, selected through a saturated sampling techniqu.The research instrument was an essay test designed based on five main
indicators of critical thinking skills, namely 1. Clarity, 2. Basis, 3. Inference, 4. Interaction, 5. Interpretation, as well as strategy and tactic planning. Data analysis was conducted through normality tests and hypothesis testing using a paired sample t-test via IBM SPSS software. The results of the study showed a significant increase in students' critical thinking skills after the implementation of the discussion model,as seen from the difference in pretest and posttest scores.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Mila, A. B., dan R. Hamid, “Penerapan Model Problem Based Learning Berbantuan Media Flashcard Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran IPA Di Kelas V SD Negeri 66 Kendari,” Journal of Basication (JOB): Jurnal Pendidikan Dasar, vol. 2, no. 2, 2022.

R. Septikasari dan R. N. Frasandy, “Keterampilan 4C Abad 21 Dalam Pembelajaran Pendidikan Dasar,” Jurnal Tarbiyah Al-Awlad, vol. VII, no. 02, 2018, doi: 10.1016/j.jacc.2020.04.015.

A. C. Dewi, H. Hapidin, dan Z. Akbar, “Pengaruh Model Pembelajaran dan Kemampuan Berpikir Kritis terhadap Pemahaman Sains Fisik,” Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, vol. 3, no. 1, 2019, doi: 10.31004/obsesi.v3i1.136.

R. H. Ennis, “The Nature of Critical Thinking: An Outline of Critical Thinking Dispositions and Abilities.”

“Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran IPS.”

I. Amrain, M. Panigoro, A. Ardiansyah, F. Bumulo, dan A. Bahsoan, “Pengaruh Penerapan Metode Diskusi Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa,” Damhil Education Journal, vol. 4, no. 1, p. 77, Jun. 2024, doi: 10.37905/dej.v4i1.2489.

J. Badi, A. Mobonggi, dan R. A. Buhungo, “Peningkatan Kemampuan Berfikir Kritis Menggunakan Metode Diskusi di Sekolah Dasar,” Educator (Directory Of Elementary Education Journal), vol. 3, no. 2, pp. 189-200, Dec. 2022, doi: 10.58176/edu.v3i2.870.

E. Juniati dan S. N. I Badran Kranggan Temanggung, “Peningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Metode Drill Dan Diskusi Kelompok Pada Siswa Kelas VI SD.”

F. Hamisi, M. Panigoro, dan M. Mahmud, “Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Terpadu Dengan Menggunakan Metode Diskusi Kelompok Di Kelas VII SMP Negeri 8 Dulupi Kabupaten Boalemo,” Repository Universitas Negeri Gorontalo, 2014.

Miasari, “Peningkatan Prestasi Belajar Matematika Dengan Penggunaan Metode Diskusi Kelompok Kecil Pada Siswa Kelas VI Semester II SD Negeri 2 Peguyangan Tahun Pelajaran 2016/2017,” Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, vol. 3, pp. 59–70, Oct. 2018. [Online]. Available: http://ejournal.ihdn.ac.id/index.php/AW

Trianto, Model Pembelajaran Terpadu: Konsep Strategi dan Implementasinya Dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP), 2015.

D. Vita Susana dan Suyato MPd, K., “The Implementation Effect Of Discussion Method On Critical Thinking Skills Students In Pancasila And Civic Education Subject In Karangmojo Islamic State Junior High School (Mts Negeri Karangmojo),” 2017.

U. Ni’mah, D. Ermawati, dan F. Amaliyah, “Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika,” 2025. [Online]. Available: http://journal.ipts.ac.id/index.php/

J. Pendidikan Guru Sekolah Dasar, G. B. FIP Lantai, J. Setiabudhi, I. Rahayu, P. Nuryani, dan R. Hermawan, “Penerapan Model PBL Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Pada Pelajaran IPS SD.”

Sugiyono, Metodelogi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. (Bandung: Alfabeta), vol. 4, no. 1, 2013.

A. Nurjannah et al., “Penerapan Quantum Learning Dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis di Kelas II Sekolah Dasar,” elementar ELEMENTAR: Jurnal Pendidikan Dasar, vol. 1, no. 1, pp. 79–85, 2023, doi: 10.15408/elementar.v3i1.

Sugiyono, “Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif R&D Alfabeta Bandung Sugiyono,” Research Gate, no. March, 2010.

W. Wati dan R. Fatimah, “Effect Size Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Pembelajaran Fisika,” Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al Biruni, vol. 5, no. 2, 2016, doi: 10.24042/jpifalbiruni.v5i2.121.

M. Albina, A. Safi’i, Mhd. A. Gunawan, M. T. Wibowo, N. A. S. Sitepu, dan R. Ardiyanti, “Model Pembelajaran Di Abad Ke 21,” Warta Dharmawangsa, vol. 16, no. 4, 2022, doi: 10.46576/wdw.v16i4.2446.

Posted

2025-09-16