Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

The Influence of Picture Letter Card Media on Elementary School Students' Beginning Reading Ability

Pengaruh Media Kartu Huruf Bergambar terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Sekolah Dasar

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.9387

Keywords:

Beginning Reading, Image Media, Language

Abstract

Learning media is one of the supporting factors for successful learning whose implementation is still lacking in various elementary schools in Indonesia. The lack of learning media at SDN Kludan Tanggulangin in supporting the improvement of early reading skills, this is a factor in this study. This study aims to determine the effect of picture letter card learning media on the early reading skills of grade II students at SDN Kludan. This study uses a pre-experimental method with a One Group Pretest-Posttest research design. This study involved 25 grade II students who were positioned as research subjects. The results of this study inform that there is an influence of picture letter card learning media on the early reading skills of grade II students at SDN Kludan Tanggulangin.

Downloads

Download data is not yet available.

References

N. 2017 and K. Pendidikan, “Bahan Pelatihan Penguatan Metodologi Pembelajaran Berdasarkan Nilai-nilai Budaya untuk Membentuk Daya Saing dan Karakter Bangsa.,” Jakarta Pus. Kurikulum, Badan Penelit. dan Pengembangan..

E. Abiyanti, “Pengaruh Keefektifan Membaca Cepat Terhadap Kemampuan Menemukan Ide Pokok Paragraf,” Diksatrasia J. Ilm. Pendidik. Bhs. dan Sastra Indones., vol. 1, no. 2, p. 203, 2017, doi: 10.25157/diksatrasia.v1i2.600.

Y. Vonnamita, “Pengaruh media kartu kata bergambar terhadap peningkatan keterampilan membaca pada siswa kelas i sd negeri 2 indrapuri aceh besar,” 2023.

Henry Guntur Tarigan, “Menulis sebagai suatu keterampilan berbahasa / oleh Hanry Guntur Tarigan,” Ed. revisi. Angkasa Bandung, 1985.

M. F. N. Anwar, A. A. Wicaksono, and A. T. Pangambang, “Penggunaan Metode SAS Berbantuan Media Kartu Huruf untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan,” Musamus J. Prim. Educ., vol. 5, no. 1, pp. 57–64, 2022, doi: 10.35724/musjpe.v5i1.4367.

H. Nurhayati and N. W. , Langlang Handayani, “Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu,” J. Basicedu, vol. 5, no. 5, pp. 3(2), 524–532, 2020.

I. Y. L. Putri, A. R. Amalia, and I. Nurasiah, “Upaya Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui media Reading Spinner dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar,” J. Pendidik. Dasar Flobamorata, vol. 4, no. 2, pp. 495–500, 2023, doi: 10.51494/jpdf.v4i2.934.

K. R. Arsini and M. G. R. Kristiantari, “Media Kartu Kata dan Kartu Gambar pada Materi Kosakata Bahasa Indonesia,” J. Ilm. Pendidik. Profesi Guru, vol. 5, no. 1, pp. 173–184, 2022, doi: 10.23887/jippg.v5i1.46323.

F. V. Amseke, R. F. Hawali, F. V. Amseke, P. L. Radja, and R. Lobo, “Penggunaan Media Gambar dan Kartu Huruf dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak Usia Dini,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 6, no. 6, pp. 6723–6731, 2022, doi: 10.31004/obsesi.v6i6.2532.

J. Arjuna, P. Ilmu, B. Matematika, P. Wahyuni, S. Nasution, and M. Syaifullah, “Pengaruh Kartu Huruf Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas II di Sekolah Dasar Universits Islam Negeri Sumatera Utara , Indonesia yang dilakukan oleh Gading et al ( 2019 ) dengan judul “ Pengaruh Metode Suku,” vol. 2, no. 6, 2024.

I. Oktaviyanti, D. A. Amanatulah, N. Nurhasanah, and S. Novitasari, “Analisis Pengaruh Media Gambar terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 6, no. 4, pp. 5589–5597, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i4.2719.

I. Rosidah, A. Ruswan, and N. Sriwulan, “Analisis dalam Kemampuan Membaca Permulaan pada Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar,” Renjana Pendidik. 2 Pros. Semin. Nas. Pendidik. Dasar, 2021.

Sugiyono, METODE PENELITIAN PENDIDIKAN : Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2015.

S. N. Azizah and F. P. Rahmawati, “Implementeasi Inovasi Keterampilan Membaca Permulaan Melalui Media Kartu Huruf Terintegrasi Poster Bergambar Bagi Kelas I Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 6, no. 4, pp. 6241–6247, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i4.3214.

F. H. Ritonga and A. Aufa, “Pengaruh media kartu kata bergambar dalam meningkatkan kemampuan membaca permulaan di sekolah dasar,” J. Educ. J. Pendidik. Indones., vol. 9, no. 1, p. 382, 2023, doi: 10.29210/1202323056.

A. Hasanah and M. S. Lena, “Analisis Kemampuan Membaca Permulaan dan Kesulitan yang Dihadapi Siswa Sekolah Dasar,” Edukatif J. Ilmu Pendidik., vol. 3, no. 5, pp. 3296–3307, 2021, doi: 10.31004/edukatif.v3i5.526.

B. Intang, Nadrah, and A. M. Nur, “Pengaruh Media Kartu Kata Bergambar Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I SD,” J. Sos. Hum. dan Pendidik., vol. 3, no. 1, pp. 97–105, 2024, doi: 10.55606/inovasi.v3i1.2625.

P. Mau, T. Dony, T. Indarti, and H. Subrata, “Jurnal basicedu,” vol. 6, no. 5, pp. 8992–9006, 2022.

A. P. Rachmawati, D. Gunawan, and R. Nuriyanti, “Pengaruh Media Bigbook Terhadap Keterampilan Membaca Dan Menulis Permulaan Siswa Sekolah Dasar,” Bale Aksara, vol. 3, no. 2, pp. 73–81, 2022, doi: 10.31980/ba.v3i2.2444.

Posted

2025-09-09