Preprint / Version 1

The Role of Teachers in Building Emotional Intelligence in Children Aged 4-5 Years at Dharma Wanita Persatuan Sedati Gede Kindergarten

Peran Guru Dalam Membangun Kecerdasan Emosional Pada Anak Usia 4-5 Tahun Di TK Dharma Wanita Persatuan Sedati Gede

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.9349

Keywords:

emotional intelligence, Teacher roles, early childhood

Abstract

This study investigates the role of teachers in developing the emotional intelligence of children aged 4–5 years at Dharma Wanita Persatuan Sedati Gede Kindergarten. Using a descriptive qualitative approach with observation, interviews, and documentation, the research involved A2 class teachers and the principal. Findings show teachers perform four main roles: as educators, they use role-play to build empathy and social skills; as innovators, they apply creative methods like ice breaking to sustain engagement; as communicators, they instill religious values through daily prayers, Dhuha prayers, and infaq; and as motivators, they promote emotional regulation through routines such as queuing, sharing, and performing in class. The study concludes that teacher role modeling and consistent positive practices are highly effective in fostering early childhood emotional intelligence.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arif, Peran Orangtua dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional,” vol. 1, no. 1, pp. 55–65, 2021.

A. Erdaliameta, R. Khurotunisa, N. Nana, and E. Tohani, “Pengaruh Pola Asuh Orang Tua terhadap Kecerdasan Emosional Anak Usia Dini,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 7, no. 4, pp. 4521–4530, 2023, doi: 10.31004/obsesi.v7i4.4029.

U. Memenuhi, M. Kuliah, D. Pengampu, N. Yualianty, S. Psi, and M. Pd, “PERAN ORANGTUA DALAM MENINGKATKAN KECERDASAN SOSIAL EMOSIONAL ANAK USIA DINI „Diagnostik

Permasalahan Perkembangan AUD‟ PROGRAM STUDI PENDIDIKAN ISLAM ANAK USIA DINI SEKOLAH TINGGI AGAMA ISLAM (STAI) DR. KH. EZ MUTTAQIEN PURWAKARTA JAWA BARAT INDONESIA TA,” 2020.

Oktarina. Dwi, “Pembelajaran Kecerdasan Emosional Pada Anak Usia Dini,” Paudia, vol. 7, no. 2, pp. 71– 84, 2022.

D. I. Tk and P. Camplong, “IMPLIKASI POLA ASUH ORANGTUA TERHADAP KECERDASAN EMOSIONAL ANAK USIA DINI,” vol. 4, no. 2, pp. 88–98, 2022.

A. F. Mubarak, W. N. Noor, F. Widat, K. Wafiroh, and N. Hayati, “Upaya Guru dalam Membangun Kecerdasan Intrapersonal pada Anak Usia Dini,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 6, no. 4, pp. 3782–3792, 2022, doi: 10.31004/obsesi.v6i4.2124.

M. riya, “Peran Orang Tua dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional Anak,” KONSELI J. Bimbing. dan Konseling, vol. 1, no. 1, pp. 29–34, 2023, doi: 10.24042/kons.v1i1.311.

Rika, “Urgensi Kecerdasan Emosional Bagi Anak Usia Dini,” Cakrawala Dini J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 4, no. 1, pp. 1–19, 2018, doi: 10.17509/cd.v4i1.10375.

S. H. Irawan Deddy, Parapat Dyah Atika, “El-Mujtama : Jurnal Pengabdian Masyarakat El-Mujtama : Jurnal Pengabdian Masyarakat,” El-Mujtama J. Pengabdi. Masy., vol. 4, no. 2, pp. 486–493, 2024, doi: 10.47467/elmujtama.v4i6.4844.

N. N. D. P. T. Dewi, “Mengembangkan Kecerdasan Emosional Anak Usia Dini melalui Media Gambar Cerita Berseri,” vol. 3, no. 3, pp. 362–369, 2022.

M. Haryani and Z. Qalbi, “Permendikbud 137-2014 Standar Nasional PAUD,” J. Educhild Pendidik. dan Sos., vol. 10, no. 1, p. 6, 2021, doi: 10.33578/jpsbe.v10i1.7699.

Rika, “Pengembangan Instrumen Kecerdasan Emosional Anak Usia Dini,” Progres. J. Pemikir. dan Pendidik. Islam, vol. 7, no. 1, p. 44, 2022, doi: 10.22219/progresiva.v7i1.7406.

A. N. Faudillah, K. Khadijah, H. A. Putri, A. F. Munthe, and A. S. Ramdhani, “Peran Guru Dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional Pada Anak,” Ami J. Pendidik. Dan Ris., vol. 2, no. 1, pp. 13–18, 2024.

B. Basori, “Peran Guru Pendidikan Anak Usia Dini dalam Membangun Karakter pada Anak,” Indones. J. Multidiscip. Soc. Technol., vol. 2, no. 1, pp. 58–63, 2024, doi: 10.31004/ijmst.v2i1.291.

ANANDA MUHAMAD TRI UTAMA, “PERAN GURU DALAM MENINGKATKAN KECERDASAN SOSIAL EMOSIONAL ANAK USIA DINI DI TK PGRI PRAYUNGAN SAWOO PONOROGO,” vol. 9,

pp. 356–363, 2022.

S. N. Aisyah, S. Suyadi, and S. Suharti, “Peran Kepala Sekolah, Guru dan Orang Tua dalam Memahami Sosial Emosional Anak Usia Dini,” JIIP - J. Ilm. Ilmu Pendidik., vol. 6, no. 2, pp. 1152–1157, 2023, doi: 10.54371/jiip.v6i2.1637.

Y. Pitria and S. H. Damanik, “ANALISIS PERAN GURU DALAM PEMBENTUKAN KECERDASAN EMOSIONAL ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TK AN-NUR GUNTING SAGA,” vol. 11, no. November 2024, pp. 117–122.

D. S. Charismana, H. Retnawati, and H. N. S. Dhewantoro, “Motivasi Belajar Dan Prestasi Belajar Pada Mata Pelajaran Ppkn Di Indonesia: Kajian Analisis Meta,” Bhineka Tunggal Ika Kaji. Teor. dan Prakt. Pendidik. PKn, vol. 9, no. 2, pp. 99–113, 2022, doi: 10.36706/jbti.v9i2.18333.

Ahmad and Muslimah, “Memahami Teknik Pengolahan dan Analisis Data Kualitatif,” Proceedings, vol. 1, no. 1, pp. 173–186, 2021.

A. L. Harianja, R. Siregar, and J. N. Lubis, “Upaya Meningkatkan Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini melalui Bermain Peran,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 7, no. 4, pp. 4871–4880, 2023, doi: 10.31004/obsesi.v7i4.5159.

Posted

2025-09-01