Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

Internalization of Rahmatan lil 'Alamin values in religious activities to form an attitude of Social tolerance in elementary school students

Internalisasi Nilai-nilai Rahmatan lil ‘Alamin Dalam Kegiatan Keagamaan Untuk Membentuk Sikap Toleransi Sosial siswa Sekolah Dasar

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.9316

Keywords:

internalisasi, rahmatan lil'alamin, sikap toleransi

Abstract

This study aims to instill moderate, inclusive, and compassionate Islamic values ​​(Rahmatan lil 'Alamin) through religious activities to shape the attitude of tolerance in elementary school students. The background is that many students still do not respect their friends, so the researcher collaborated with the homeroom teacher to foster an attitude of tolerance, love of the homeland, social responsibility, and justice. Using a qualitative phenomenological method through interviews, documentation, and observation at SDN Kemirisewu II, this study emphasizes that the internalization of Rahmatan lil 'Alamin values ​​​​not only provides understanding, but also forms real behaviors such as intercultural and interfaith tolerance, as well as rejecting extremism and intolerance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Nur Faizin, “Pentingnya Moderasi Beragama Dalam Pendidikan Islam,” p. 89, 2020.

M. N. Jamaluddin, “Wujud Islam Rahmatan Lil Âlamin Dalam Kehidupan Berbangsa Di Indonesia,” ADLIYA J. Huk. dan Kemanus., vol. 14, no. 2, pp. 271–394, 2021, doi: 10.15575/adliya.v14i2.9505.

Hidayati and A. Musnandar, “Implementasi Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Perspektif Konsep Rahmatan Lil Alamin,” DIAJAR J. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 1, no. 3, pp. 330–338, 2022, doi: 10.54259/diajar.v1i3.982.

Mertika, T. N. Gusandyta, and F. Wulandari, “Penanaman Sikap Toleransi Melalui Keteladanan Guru di Kelas III SD Negeri 62 Singkawang,” JPDI (Jurnal …, vol. 7, no. 2, pp. 38–41, 2022.

A. Zain Nurfathiyah, B. Budi Wiyono, M. Arafik, and I. Arifin, “Penerapan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dan Profil Pelajar Rahmatan Lil‘Alamin pada Anak Usia 4-5 Tahun,” Murhum J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 5, no. 1, pp. 1086–1097, 2024, doi: 10.37985/murhum.v5i1.456.

A. -, “Pendidikan Karakter Anak Di Sekolah,” Edumedia J. Kegur. dan Ilmu Pendidik., vol. 6, no. 2, 2022, doi: 10.51826/edumedia.v6i2.668.

K. JASMINE, “済無No Title No Title No Title,” Penambahan Natrium Benzoat Dan Kalium Sorbat Dan Kecepatan Pengadukan Sebagai Upaya Penghambatan Reaksi Inversi Pada Nira Tebu, 2014.

N. 2017 and K. Pendidikan, “Bahan Pelatihan Penguatan Metodologi Pembelajaran Berdasarkan Nilai-nilai Budaya untuk Membentuk Daya Saing dan Karakter Bangsa.,” Jakarta Pus. Kurikulum, Badan Penelit. dan Pengembangan..

M. Anggraeni, S. Alya Febriyani, Y. Wahyuningsih, and T. Rustini, “Pengembangan Sikap Toleransi Siswa Sekolah Dasar Pada Keberagaman Di Indonesia,” J. Gentala Pendidik. Dasar, vol. 7, no. 1, pp. 16–24, 2022, doi: 10.22437/gentala.v7i1.15694.

M. N. Irsyada and A. A. Zafi, “Peran Pendidikan Islam Dalam Menumbuhkan Sikap Toleransi Anak MI/SD,” Tawazun J. Pendidik. Islam, vol. 13, no. 2, p. 142, 2020, doi: 10.32832/tawazun.v13i2.2950.

R. Amalia, “Jurnal komprehenshif,” J. Komprehenshif, vol. 2, no. 1, pp. 1–10, 2024.

S. A. Wahyuni, Y. Yantoro, and S. Hayati, “Strategi Guru Dalam Menanamkan Sikap Toleransi Peserta Didik di Sekolah Inklusi,” J. Fundadikdas (Fundamental Pendidik. Dasar), vol. 3, no. 2, pp. 153–161, 2020, doi: 10.12928/fundadikdas.v3i2.2562.

K. Ardina Kamal, “Implementasi Sikap Toleransi Siswa Di sekolah Dasar,” J. Gentala Pendidik. Dasar, vol. 8, no. 1, pp. 52–63, 2023, doi: 10.22437/gentala.v8i1.21938.

A. Heriawati and Y. M. Manik, “Pendidikan dalam Membina Sikap Toleransi Antar Siswa,” Edu Cendikia J. Ilm. Kependidikan, vol. 3, no. 01, pp. 167–172, 2023, doi: 10.47709/educendikia.v3i01.2382.

E. Purwaningsih, “Mengembangkan Sikap Toleransi dan Kebersamaan di Kalangan Siswa,” J. Visi Ilmu Pendidik., vol. 7, no. 2, pp. 1699–1715, 2016, doi: 10.26418/jvip.v7i2.17156.

M. K. Arif, “Islam Rahmatan Lil Alamin From Social and Cultural Perspective,” Al-Risalah, vol. 12, no. 2, pp. 169–186, 2021, doi: 10.34005/alrisalah.v12i2.1376.

Nurhadi et. al, “Relevansi Konsep Rahmatan Lil ‘Alamin,” Darajat.jpai, vol. 6, no. 1, pp. 1–9, 2023.

F. Susanti, Kusen, and Sumarto, “Implementasi Project Penguatan Profil Pelajar Pancasila dan Profil Pelajar Rahmatan lil Alamin ( P2RA) di Madrasah,” Dirasah J. Stud. Ilmu dan Manaj. Pendidik. Islam, vol. 7, no. 1, pp. 193–202, 2024, doi: 10.58401/dirasah.v7i1.1095.

A. Fauziah, G. E., & Rohmawati, “Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) dan Profil Pelajar Rahmatan Lil Alamin (P2RA) pada Siswa MI: Sebuah Upaya Membangun Karakter,” Ibtida’, vol. 04, no. 02, pp. 214–225, 2023.

Sugiyono, METODE PENELITIAN PENDIDIKAN : Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2015.

Y. Yosita, D. P. Sari, and A. Karolina, “Analisis Nilai-nilai Moderasi Beragama pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Kelas VI dan Upaya Mewujudkannya di MIN 1 Lebong,” J. Literasiologi, vol. 10, no. 2, 2023, doi: 10.47783/literasiologi.v10i2.593.

L. Elita, M. Maulida, and W. Wahyuni, “Penanaman Sikap Toleransi pada Peserta Didik dalam Pembelajaran PKn di Sekolah Dasar,” J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 1, no. 3, p. 14, 2024, doi: 10.47134/pgsd.v1i3.564.

Posted

2025-08-29