Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

The Influence of the Project Based Learning (PjBL) Model on Elementary School Student Cognitive Learning Outcomes

Pengaruh Model Project Based Learning (PjBL) Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Sekolah Dasar

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.9272

Keywords:

Project-Based Learning Model, Cognitive Learning Outcomes,, Science

Abstract

This study seeks “to assess the impact of the PjBL model on the cognitive learning outcomes of primary school children. This research used a quantitative pre-experimental design using a one-group pretest-posttest format. The subjects of this study comprised 80 fourth-grade pupils from SDN Kenongo 1. Samples were collected from 27 pupils in grade IV-B utilizing random sampling methods from the entire grade IV cohort. This study employed a testing methodology for data collection. This test was conducted prior to treatment using a PjBL model (pretest) and subsequent to treatment with a PjBL model (posttest). The instrument employed in this study consisted of 20 multiple-choice questions. The study concluded that the PjBL model significantly impacts students' cognitive learning outcomes in the Science topic concerning Energy Transformation Around Us. This study revealed that students exhibited considerable enthusiasm and engagement in the learning process through the PjBL approach, both collaboratively and independently.

Downloads

Download data is not yet available.

References

. Windasari, T. S., & Syofyan, H. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 1-12.

. Sujana, I. W. C. (2019). Fungsi dan tujuan pendidikan Indonesia. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 29-39.

. Yanti, Y. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas V Sdn 09 Kubu Dalam Mata Pelajaran Pai Pada Materi Mengenal Kitab-Kitab Allah Melalui Strategi Gallery Of Learning. Borneo: Journal of Islamic Studies, 2(2),148-160.

. Adawiyah, F. (2021). Variasi Metode Mengajar Guru Dalam Mengatasi Kejenuhan Siswa Di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Paris Langkis , 2 (1), 68-82.

. Friskilia, O., & Winata, H. (2018). Regulasi diri (pengaturan diri) sebagai determinan hasil belajar siswa sekolah menengah kejuruan. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(1),36-43.

. Surya, AP, Relmasira, SC, & Hardini, ATA (2018). Penerapan model pembelajaran project based learning (PjBL) untuk meningkatkan hasil belajar dan kreatifitas siswa kelas III SD Negeri Sidorejo Lor 01 Salatiga. Pesona Dasar: Jurnal Pendidikan Dasar dan Humaniora , 6 (1).

. Gunawan, D. (2020). Pengaruh Media Video Interaktif Terhadap Hasil Belajar Kognitif Kelasa Iv Sd Negeri 2 Karangrejo Trenggalek. Eduproxima (Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA), 2(1).

. Hidayah, R., & Pujiastuti, P. (2016). Pengaruh PBL terhadap keterampilan proses sains dan hasil belajar kognitif IPA pada siswa SD. Jurnal Prima Edukasia, 4(2), 186-197.

. Hanifah, H., Susanti, S., & Adji, A. S. (2020). Perilaku dan karateristik peserta didik berdasarkan tujuan pembelajaran. Manazhim, 2(1), 105-117.

. Widiastutik, D., Fajriyah, K., Purnamasari, V., & Raharjo, S. (2023). Penerapan model PJBL untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas v sdn tlogosari kulon 01. Jurnal Pendidikan Tambusai , 7 (1), 4090-4096.

. Ansya, YAU (2023). Upaya Meningkatkan Minat dan Prestasi Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar pada Pembelajaran IPA Menggunakan Strategi PjBL (Project-Based Learning). Jurnal Ilmu Manajemen Dan Pendidikan , 3 (1), 43-52.

. Antari, PL, Widiana, IW, & Wibawa, IMC (2023). Modul Elektronik Berbasis Project Based Learning Pembelajaran IPAS untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran , 7 (2), 266-275.

. Rizka, N. N., & Pratama, F. A. (2018). Penerapan model pembelajaran quantum teaching melalui strategi tandur untuk meningkatkan kompetensi kognisi siswa. Jurnal Edukasi (Ekonomi, Pendidikan dan Akuntansi), 6(1), 183-192.

. Budiarti, Y., & Putri, KN (2022). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (Pjbl) Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ipa Siswa Di Sekolah Dasar. Pedagogik: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar , 10 (1), 64-78.

. Darmayoga, IW, & Suparya, IK (2021). Penerapan model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) berbantuan media visual untuk meningkatkan hasil belajar IPS siswa kelas V SD N 1 Penatih tahun pelajaran 2019/2020. Pendidikan: Jurnal Pendidikan Dasar , 2 (1), 41-50.

. Hayati, N. (2021). Pengaruh Metode Eksperimen Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SDN Jaddih 04. Repo. Stkippgri-Bkl. Ac. Id.

. Syahroni, MI (2022). Prosedur penelitian kuantitatif. Jurnal Al Musthafa , 2 (3), 43-56.

. Farihatun, SM, & Rusdarti, R. (2019). Keefektifan pembelajaran project based learning (PJBL) terhadap peningkatan kreativitas dan hasil belajar. Jurnal Analisis Pendidikan Ekonomi , 8 (2), 635-651.

. Rahmani, DA, Risnawati, R., & Hamdani, MF (2025). Uji T-Student Dua Sampel Saling Berpasangan/Dependend (Paired Sample t-Test). Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia , 4 (2), 568-576.

. Kaban, R. H., Anzelina, D., Sinaga, R., & Silaban, P. J. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran PAKEM terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 102-109.

. Damayanti, R., Yudiana, K., & Antara, P. A. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Paired Storytelling dan Pengaruhnya terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Instruction, 3(2), 81-91.

. Suardika, IK, Heni, H., & Anse, L. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (Pjbl) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Autentik: Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar , 5 (1), 10-20.

. Siregar, RA (2023). Penerapan model pembelajaran project based learning berbantu media gambar untuk meningkatkan hasil belajar IPA peserta didik di Kelas IV SD 101244 Muhammadiyah Parsorminan Tapanuli Selatan (Disertasi Doktor, UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan).

. Hanipa, N. (2024). Peningkatan hasil belajar IPA melalui penerapan model pembelajaran project based learning siswa Kelas IV SD Negeri 100314 Huraba Kabupaten Tapanuli Selatan (Disertasi Doktor, UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan).

Posted

2025-08-28